Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Muligens windows kjæsj! trenger så absolutt hjelp!

Anbefalte innlegg

I dag da jeg kom hjem fra skolen (med skolepcen), jeg har formatert pcen 2 ganger på 2 dager hos it kontoret på skolen. Hver gang jeg kommer hjem laster jeg ned google chrome, msn og eset antivirus program å akuratt da eset er ferdig installert klikker dataen, den står helt stille, jeg kan ikke trykke på en eneste knapp, den viser bare alt jeg drev med på pcen før den klikka.

Jeg tror ikke det har NOENTING med virus å gjøre, ingen ødelagte deler men atte jeg tror windows kræsjer fordi jeg allerede har et elendig virusprogram jeg fikk av skolen også installerer jeg et til og dermed har to.

Jeg prøver å gå i setup og litt av hvert men ingenting funker.

Jeg lurer på hvordan jeg skal klare å få windows bra igjen, få formatert den på ny selv (uten cd som jeg ikke har) og slik.

Nå er det jo helg og jeg skulle kose meg med en data jeg ikke har hatt på 2 uker, også skjer det igjen. Kan noen være så grei å forklare meg hvordan jeg kan gjøre det.

Det er en bærbar HP compaq 6715b. Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Punkt #1: Aldri bruk flere antivirus program samtidig. Spesiellt ikke når begge to har aktive on-demand scannere. Da går det helt på trynet som regel.

Hva skjer når du restarter maskinen da? Hvorfor kan du ike bare starte på nytt (evt. i safemode om nødvendig) og fjerne det andre antivirus programmet? Det burde jo neppe være nødvendig å reinstallere OS for å rette dette.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for svaret, jeg ble jo klar over at det var virusprogrammet som gjorde det.

Men da jeg starter maskinen ser jeg som sagt skrivebordsbildet, ingen startlinje, ikoner eller noen ting. Jeg kan heller ikke trykke ctrl+alt+del for å dermed skrive "explorer.exe".

Men hvis du vet hvordan jeg kan starte pcen i safemode eller andre alternativer for å få på pcen og dermed slette virusprogrammet. Takk :)

-henke9

Lenke til kommentar
Takk for svaret, jeg ble jo klar over at det var virusprogrammet som gjorde det.

Men da jeg starter maskinen ser jeg som sagt skrivebordsbildet, ingen startlinje, ikoner eller noen ting. Jeg kan heller ikke trykke ctrl+alt+del for å dermed skrive "explorer.exe".

Men hvis du vet hvordan jeg kan starte pcen i safemode eller andre alternativer for å få på pcen og dermed slette virusprogrammet. Takk :)

-henke9

Under oppstarten (litt før windows logoen kommer opp for første gang) kan du trykke F8 og få alterntive oppstartsmuligheter. Om du ikke vet når du skal trykke kan du trygt bare hamre F8 tasten helt fra du starter opp helt til du får frem den menyen.

Velg safemode, eller sikkerhetsmodus er det vel på norsk versjon. Det vil starte opp maskinen med minst mulig programmer, drivere osv. Den er fin til å løse nettop slike problemer der du effektivt har låst deg selv ute fra maskinen. Forhåpentigvis vil det stoppe en eller begge antivirus programmene fra å starte, og dermed la deg fjerne en av dem. Forhåpentligvis er det kilden til problemet du opplever. Jeg vil si det er sansynlig i og med at problemet oppstår akkurat når du installerer antivirus program nummer 2.

For å komme ut av safemode og tilbake til vanlig oppstart er det bare å restarte maskinen som normalt. Neste oppstart blir da normal igjen.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

jeg må inrømme det at nå prøvde jeg meg fram å det ble jo F8 som var knappen.

Jeg starta maskinen i sikkerhetsmodus hvor jeg da skulle skrive inn passordet som vanlig, men da jeg trykket enter kom det opp en melding.

Jeg tror det har noe med at folkene som har ansvar for IT og alle datamaskinene på skolen har sperret enkelte valg slik at vi ikke kan gjøre som for eksempel det med å starte i sikkerhetsmodus, vi kan nok heller ikke formatere pcen selv.

Men finnes det en siste løsning på å gjøre dette selv uten å starte i sikkerhetsmodus?

Lenke til kommentar

Om vi ikke kan starte vanlig, og ikke starte i sikkerhetsmodus, så kommer jeg ikke på noen flere måter å reparere feilen, men det burde jo være enkelt nok å installere OS på nytt igjen da. Det kan de neppe sperre deg fra å gjøre, siden brukerkontrollen i så fall ligger i operativsystemet, som du bare overkjører med den nye installasjonen uansett.

Men, det forutseter jo at du har tilgang på et operativsystem, og at ikke du blir pisket av administratorene når du leverer PCen tilbake med uoriginalt oppsett. (eller evt. at du synes det er verdt risikoen hehe).

Installere OS på nytt gjør du enkelt nok ved å boote direkte fra installasjons CDen. Det eneste de evt. kan gjøre for å stoppe dette er om de har lagt inn et passord i BIOS og samtidig disabled boot fra CD/DVD.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...