Nikki Nutz Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Da står sommeren snart for tur! Og i den anledning skal jeg og en venn på ferie til Kroatia, og da sier det jo seg selv at det vil bli konsumert en god del alkohol Så saken er, har dere noen tips? Har jo selvfølgelig lyst til å prøve ut det Kroatia har å by på, enten i form av nasjonaldrikker, anbefalte drikevarer som finnes der nede eller lignende. Dere forstår vel litt hva jeg er ute etter. Litt off-topic : Nevn gjerne eventuelle andre godsaker vi burde kjøpe i Kroatia. Ha en flott helg! Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Aldri vært der men det skal ikke forundre meg om de har nasjonaldrikk slik som grekerne, tyrkerne, syrere osv har. En versjon av ouzo/raki. Dessuten har man Rakia som er sprit med forskjellige typer av fruktsmaker. Den er ganske så vanlig i hele gamle jugoslavia. Min første fyll var på plommeversjonen (slivovitz), glemmer det aldri. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Prøv Karlovacko(?). Er Krotatisk øl. Ganske godt. Trenger bare å kunne et ord i Kroatia: Pivo Lenke til kommentar
Nikki Nutz Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Aldri vært der men det skal ikke forundre meg om de har nasjonaldrikk slik som grekerne, tyrkerne, syrere osv har. En versjon av ouzo/raki.Dessuten har man Rakia som er sprit med forskjellige typer av fruktsmaker. Den er ganske så vanlig i hele gamle jugoslavia. Min første fyll var på plommeversjonen (slivovitz), glemmer det aldri. Den rakiaen du drakk på.. virker ikke helt som det er positive minner du har av den? :!: Ouzo/raki er det nok mye av der nede ja, så ser fram til smake litt forskjellig av det:) Takk Hans-o, den skal jeg leite etter! Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Og bare sånn for å ha sagt det: Sliovitsjen er ikke spesielt god. Hvis du først skal ned den veien så får du gå for Grappa, det er enda verre, dog det er vel ikke kroatisk, det er vel italiensk tror jeg Lenke til kommentar
Nikki Nutz Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 hehe, skjønner... Raki har jeg smakt før, ikke så veldig positiv med tanke på smaken. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Raki er forøvrig bryllups-drikken der nede. (familie der) Smaker vondt tenker jeg? (ikke smakt det, men kjenner noen som har shota og alt kom opp igjen x) ) Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Det som kan anbefales er en shot med Sliovitsj etter middag. Jeg har gjort det de gangene jeg har vært der nede og har aldri hatt mageproblemer o.l. som jeg vet noen andre som har vært der har hatt. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Den rakiaen du drakk på.. virker ikke helt som det er positive minner du har av den? :!: Type hjemmelagd her i landet. Så det skulle nok si det meste om kvaliteten.... Angående raki/ouzo så er det voldsomme forskjeller mellom kvalitetene. Men den korrekte anissmaken fremtredende er det himmelsk. Røsker opp i ganen. Bare husk å ta med vegetakrydderet, slikt har dem ikke der nede....hehe Endret 16. juni 2009 av Luftbor Lenke til kommentar
JR Ewing Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Hehe, Rakia er ikke veldig godt nei.. Men som sagt, stor forskjell på kvaliteten. Lenke til kommentar
Nikki Nutz Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Virker som dere har litt peiling på brennevin fra de traktene der Setter virkelig pris på alle tips:) Noen spesielle merker eller lignende man får kjøpt i Kroatia, som man ikke får kjøpt ellers ? Da gjerne varer i dagligvare butikken.. Øl, cider, rusbrus, energidrikker o.l Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Av øl så har du tidligere nevnete Karlovacko også har du et annet øl som heter Ozujsko. Begge 2 er ganske gode. Jeg foretrekker Karlovackoen, men den andre god den å. Lenke til kommentar
Nikki Nutz Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 Har lest litt om Ozujsko, høres jo helt fantastisk ut! Får vanvittig mange gode responser på øl-sider rundt om Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå