Gå til innhold

Harddisk Formatering Vista

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kjøpt og montert en ny Sata disk i min pc og sjekket alt av tilkoblinger og slikt nøye før jeg monterte sammen pc'en.

Jeg prøver nå å få den disken opp å kjøre (Seagate btw) og har prøvd å gjøre slik som både Vista selv sier og hva samtlige guider jeg har funnet sier.

MEN.

Jeg får hele tiden melding om at disken kan ikke formateres og noe om skrivebekyttelse.

Jeg har kontrollert at disken sto i auto i CMOS og slikt.

filsystem RAW står det nå på den når jeg er i "datamaskinhandling" (hvir jeg har prøvd å få til denne formateringa)

Hjelp meg vær så snill.

F79

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan forsøke følgende:

Åpne "command prompt" under "accessories" (tilbehør).

Skriv:

format x:/fs:fat (x er bokstaven på harddisken, f.eks F)

Eller:

Koble fra alle harddiskene, bortsett fra RAW-harddisken, og kjøre installering fra en XP-cd.

Håper det kan hjelpe. :)

Lenke til kommentar

Har du laget en partisjon på disken? Det må du gjøre før du kan formatere den! Dette gjør du i Control Panel - Administrative Tools - Computer Management - Disk Management. Høyreklikk på den nye disken og velg "Create partition" eller noe sånt. SÅ kan du formatere den!

Lykke til

Lenke til kommentar
Har du laget en partisjon på disken? Det må du gjøre før du kan formatere den! Dette gjør du i Control Panel - Administrative Tools - Computer Management - Disk Management. Høyreklikk på den nye disken og velg "Create partition" eller noe sånt. SÅ kan du formatere den!

Lykke til

Sorry, men det skal du IKKE gjøre. Hvis hele harddisken ligger i RAW, lar det seg simpelthen ikke gjøre. Dessuten bør man behandle RAW-formatet med stor forsiktighet, da det kan dreie seg om et virus

Lenke til kommentar
Sorry, men det skal du IKKE gjøre. Hvis hele harddisken ligger i RAW, lar det seg simpelthen ikke gjøre. Dessuten bør man behandle RAW-formatet med stor forsiktighet, da det kan dreie seg om et virus

Du verden. Tror du er litt ute å kjøre. Du har kommet med mange forslag her som ikke hjelper så mye. Som å formatere i FAT.

RAW er ikke noe format, det er bare en betegnelse Windows bruker på et ukjent filsystem.

Forslaget om å bruke Disk Management (Diskbehandling) er det eneste som gjelder.

Lenke til kommentar
Du verden. Tror du er litt ute å kjøre. Du har kommet med mange forslag her som ikke hjelper så mye. Som å formatere i FAT.

RAW er ikke noe format, det er bare en betegnelse Windows bruker på et ukjent filsystem.

Forslaget om å bruke Disk Management (Diskbehandling) er det eneste som gjelder.

Mm... Det er glimrende at du påpeker dette med at RAW er et ukjent filsystem for Windows, noe jeg desverre glemte.

Siden det her er snakk om å opprette kontakt med boot-sektoren på harddisken, spiller det ingen rolle i hvilket format den først blir lagt i.

Det finnes også en kommando: fixmbr

For deg og andre som har problemer, kan denne adressen være nyttig.

Lenke til kommentar

Ser absolutt ingenting som tyder på noe problem med bootsektor. Hvor tar du det fra?

FIXMBR har overhodet ikke noen funksjon her. Han skal jo ikke boote fra disken heller.

Et bilde av Diskbehandling ville kunne oppklare hva problemet er.

Lenke til kommentar

Vel så langt har ikke noen tips hjulpet og XP cd har jeg ikke (hallo jeg har Vista) Jeg prøver nå å kjøre slik "hjelp" i vista sier jeg skal gjøre det.

Vist jeg fortsatt får failure melding tar jeg en screen og poster her.

Så langt står formateringa på 2% *krysse fingre*

Lenke til kommentar

Alle harddisker har en bootsector, om man vil eller ikke, men skal være enig at det kan brukes et annet navn som: master boot record contains the primary partition entries in its partition table.

Hva er det? Det er et kart som BIOS bruker for å kunne kjenne igjen en harddisk (størrelser osv,,), derfor har alle harddisker en sector som gjør at Windows Vista eller andre systemer finne lagringsenheter. Når denne er i RAW er det STOPP.

Vel, skulle bare prøve å hjelpe til. Skal være så ydmyk å si at det er andre som kan dette bedre enn meg.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Riktig nok at partisjonstabellen ligger i MBR (bootsektor), og den er er sentral her.

Men FIXMBR gjør ingenting med partisjonstabellen. FIXMBR legger bare inn ny bootkode, hvis eneste funksjon er å starte boot av operativsystem fra BIOS.

Lenke til kommentar
Riktig nok at partisjonstabellen ligger i MBR (bootsektor), og den er er sentral her.

Men FIXMBR gjør ingenting med partisjonstabellen. FIXMBR legger bare inn ny bootkode, hvis eneste funksjon er å starte boot av operativsystem fra BIOS.

Riktig! Hele poenget er å få tak i bootsektoren. Når man har fått en bootsektor, kan man jobbe ut fra den. Om den ligger i FAT, FAT32 eller NTFS spiller ingen rolle. Da har man i allefall kontroll på den, og vil dermed kunne redde harddisken.

Lenke til kommentar

Riktig! Hele poenget er å få tak i bootsektoren. Når man har fått en bootsektor, kan man jobbe ut fra den. Om den ligger i FAT, FAT32 eller NTFS spiller ingen rolle. Da har man i allefall kontroll på den, og vil dermed kunne redde harddisken.

Men her er det ikke snakk om å redde noen harddisk. Her er det snakk om å få en splitter ny harddisk til å funke første gang! Derfor må det først lages en partisjon som så formateres og tildeles en stasjonsbokstav. Dersom det hadde vært snakk om en disk som var full av viktige filer av ymse slag som plutselig hadde fått alt i RAW format forstår jeg at det hadde vært farlig å skape ny partisjon og formatere osv, men det er som sagt ikke tilfelle her. Greit å lese første post ordentlig før man uttaler seg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...