gormley Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Jeg er uenig med flertallet over. Klart det kan se ut som flare, men jeg synes ikke det ser ut som typisk flare. Ei heller har du tatt bilder mot skarpt motlys. Såfremt front- og bakelementene er rene og du ikke har brukt filter ville jeg levert dette objektivet tilbake som reklamasjon. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Kan du se flekken i søkeren? Og - flytter den seg hvis lyskilden flytter seg? Den virker mistenkelig på akkurat samme sted i begge eksempelbildene... Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Husker fra Bjørn Rørsletts oversikt over normalobjektiver til Nikon at AF-versjoner av 50mm f/1.8 i visse tilfeller danner lyse punkter midt i bildet om det blir brukt til IR-foto. Siden flekken er på akkurat samme sted, er det fristende å anta at kameraet er litt sensitivt for IR (selv om det ikke burde være det). Teorien er altså litt fjern ut fra at nyere kameraer knapt skal slippe inn IR-lys i det hele tatt, det skal jeg innrømme. At kun overeksponerte bilder (= lengre lukkertid) får flekken, har nok noe med at kameraet kun tar inn litt IR-lys, men at dette totalt over nær et sekund blir nok til at det dannes en slik "flekk". Hvorfor flekken oppstår kun på svært små blendere klarer jeg ikke å forklare, men godt mulig IR-lyset konsentreres mer i sentrum i takt med mindre blendere, og evt. at objektivet fokuseres til uendelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå