Kenneth Solfjeld Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 I visse situasjoner får jeg denne lyse flekken midt på bildet, men ikke alltid. Jeg tror det er en svakhet ved dette objektivet. I andre situasjoner funker det greit, men jeg liker ikke når slike svakheter åpenbarer seg. Må likevel spørre om det kan være en defekt? Disse bildene er bare ment som eksempler. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Synes det ser ut som en flare. Det er ganske vanlig i motlys, særlig når coatingen på linsene er optimert for pris. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) Det kan jo være flare, i.o.m du skyter rett inn i sterke lyskilder. Ta en lommelykt og lys gjennom objektivet og se om du ser noe dritt som ligger på noen av glassene. Endret 12. juni 2009 av andrvas Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 Synes det ser ut som en flare. Det er ganske vanlig i motlys, særlig når coatingen på linsene er optimert for pris. Og prisen er som kjent optimert for fattig mann! Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Selv om det er billigoptikk, så må det sies at dette var et stygt eksemplar. Har aldri hatt sånn flare med min 50 1,8D Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Du har ikke et møkkete billig UV filter på da ? Tom Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 I begge bildene har du ganske store overeksponerte partier i bildet som nok er grunnen til den lyse flekken. Du skal nok ikke se bort fra at dette er vanlig oppførsel for dette objektivet. Uansett kan jeg ikke huske å ha opplevd dette med min. Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Ser ut som en rimelig standard linserefleks. Det er jo ikke akkurat uvanlig å se slike, nær sagt uavhengig av optikk, når man tar bilder av sterke lyskilder. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Typisk lens flare, ser det ut som, ja. Du kan jo forsøke å ta bilder som ikke er direkte mot solen, eventuelt kjøpe passende solblender til bilder hvor solen er utenfor bildekanten.. Er det ellers en gammel Nikkor 50/1.8 du har, eller den nyere 50/1.8 D? Den nyere skulle visst ikke ha så mye flare.. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Står da jammen 50 f/1.8D i tittel.. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 I begge bildene har du ganske store overeksponerte partier i bildet som nok er grunnen til den lyse flekken. Du skal nok ikke se bort fra at dette er vanlig oppførsel for dette objektivet. Uansett kan jeg ikke huske å ha opplevd dette med min. Bildene er begge tatt i serier på 2 under 1 korrekt og 2 overeksponerte. Flekken synes på alle eksponeringenene, men best på de overeksponerte. Derfor jeg brukte dem som eksempel. Flekken vises godt på de undereksponerte bildene også. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Jeg har aldri vært spesielt plaget med flare på min 50/1.8, og den er utstyrt med NIC (coating), som alle andre Nikonobjektiver før Nanocoating ble introdusert for snart to år siden. Nesten alle objektiver vil imidlertid være utsatt for flare i større eller mindre grad når det er kraftige lyskilder i bildet. Det er imidlertid et "førdigitalt" objektiv, og det medfører noe større fare for flare, siden det ikke er designet for å dempe refleksjoner fra sensoren (film er matt, og reflekterer vesentlig mindre lys). Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 Jeg har heller ikke vært plaget med flare på dette objektivet. Men jeg har heller ikke testet det i slike lysforhold tidligere, så det har tydligvis en svakhet på dette feltet (landskap med dramatisk lys, til dels rett forfra) Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 Tok dette på samme session, men det er en annen vinkel til lyset. Funker helt fint her. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Det er ikke møkk på det innerste lineelementet da? fett fra fingre f.eks. Det vil gjøre at flare oppstår lettere. Tom Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Pussige flare syntes nå jeg. I følge det jeg kan se fra exif så er de to første bildene tatt med f/18. Kan dette medføre at en eventuel urenhet (refleksjon fra urenhet) blir mer fremtredende tro? Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) Det kan virke slik. Tok flere testbilder med forskjellig blender. På f/8 er flekken nesten ikke synlig. *edit* Først tok jeg bilder med et sirkulært polafilter, trodde det var det som forårsaket fenomenet, så jeg tok det av og det var samme sorgen. Endret 12. juni 2009 av Vultur Gryphus Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Dette er et veldig åpenbart spørsmål, men det er ikke en hel**tes svær fettflekk på objektivet? Det kunne nok skape slikt. Men det er merkelig at det skal bli såpass åpenbart.. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Glasset er rent både foran og bak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå