Gå til innhold

Kameraryggsekk for tur og fly

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en ryggsekk for turgåing, men har plass til diverse utstyr. Kravet er den skal sitte bra på ryggen, ikke være for stor og ikke se særlig glorete ut. Er nok med plass et kamerahus med et objektiv satt på kameraet (helt greit med plass til mer, men hus og objektiv er kravet). Kamerahus på størrelse med D300 og objektiv snakker vi generelt tuttifrutti (allround).

Det neste kravet er det skal være plass til en laptop i sekken av typen macbook eller i den duren. Altså ingen svær laptop, men en vanlig.

Dette pluss det bør være litt plass for å putte noen småting i sekken, men sekken bør ikke være kjempestor og prangende (for da gidder en ikke dra på den).

Noen som har et forslag til en slik sekk?

Kort oppsummert:

- Plass til kamerahus og et objektiv

- Sitte godt på ryggen (for evt. skog og fjellturer)

- Plass til en laptop

- Ikke så stor. Skal taes med på fly mv.

- Bør kunne kjøpe i norge (Oslo-området)

Endret av allyse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva mener du med turgåing? Et par timer i skauen? Et par timer i byen. Eller hele dagen, som på fjellet ?

Tom

Begge, både hele dagen i fjellet og turist i byen. Bør være litt allround slik en kan putte en jakke nedi, eller noe slik.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spurte, er at hvis du ikke skulle gå langt, så er Fastback serien til LowePro grei - passer fint der du ikke skal bære sekken lenge.

På fjellet så må ha noe som sitter bedre på ryggen. Og der trenger du vel ikke en laptop ;)

Foreslår at du titter litt på CamBags sidene og ser hvilke populære modeller som finnes. Så kan du komme med flere spørsmål etterhvert.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg har Fastback 250 med plass til en 15(,4)" widescreen. Plass til 4 objektiver++ og en lett jakke i topplomma. Hadde selv med meg en vannflaske 0,7 imsdal, regntøy (bukse og jakke i sammenpakket pose (ca. 15-20cm lang og 10 cm diameter) og en hel pakke NøttiFrutti:) Er også nettinglomme på utsiden til vannflaske om du vil. Magebelte er det også på den. Blir litt varm på ryggen, men er et godt alternativ.

Evnt kan du ta på deg en vanlig sekk og ha en kamerabag i tillegg. Har gått sånn mange ganger og du slipper å ta av deg sekken for å bytte objektiv osv;)

EDIT: Sekken min er også fin på flyet. går fint i toppluka og under setet foran deg. Når du må frem med pc-en går det også fortere enn om du hadde hatt den i selve hovedrommet på en vanlig sekk.

Endret av jim_smyth
Lenke til kommentar
- Plass til kamerahus og et objektiv

- Sitte godt på ryggen (for evt. skog og fjellturer)

- Plass til en laptop

- Ikke så stor. Skal taes med på fly mv.

- Bør kunne kjøpe i norge (Oslo-området)

Jeg kjøpte nylig en Tamrac Expedition 7x.

- Akkurat innenfor grenserne til å kunne ha det med på fly.

- Sitter godt på ryggen; god hoftestøtte. Mange justeringsmuligheter. Luftig i ryggen slik du slipper og få varm og våt rygg.

- Brukte den senest på en 25 km lang gåtur over 9 timer i San Francisco. Full opppakning med stativ. Ømme skuldre etterpå, selvsagt, men hadde aldri klart det med den gamle fotosekken uten hoftestøtte.

På små propellfly får du neppe plass til den i 'overhead lockers', men f.eks. i A319/320 var der rikelig med plass.

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

For dagsturer i fjellet og flyreiser (akkurat maks størrelse håndbagasje), f-stop Lotus. Beste sekken jeg har vært borte i til nå. Må dog importeres fra Tyskland eller USA.

EDIT: Er forøvrig innvending laptop-lomme på den også.

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar
For dagsturer i fjellet og flyreiser (akkurat maks størrelse håndbagasje), f-stop Lotus. Beste sekken jeg har vært borte i til nå. Må dog importeres fra Tyskland eller USA.

EDIT: Er forøvrig innvending laptop-lomme på den også.

Hei Grizzmo. Du har ikke en god nettside eller eksempelbilder på pakking av kamerautstyr med den sekken? Jeg fant bare en dårlig artikkel med noe strobe-kit som ikke er helt relevant. Selve hjemmesida hadde ingen bilder.

Lenke til kommentar

F-stop Lotus med liten ICU (internal camera unit).

ICU'en kan taes ut både gjennom toppen eller gjennom ryggen. Objektivrommene er uttagbare og i bildet med objektivene er de på venstre siden tatt ut for å få plass til 70-200L f/2.8 med solblender(men solblenderen er her tatt av for å tydeligere vise størrelsen). 70-200L f/4 eller mindre objektiv vil få plass med objektivrom montert på begge sidene.

EDIT: Hadde desverre ikke mulighet for å fotografere med kamera i sekken. Objektivet på siden er Canon 60mm, på størrelse med typisk kit-objektiv.

Andre bildet er topplokket oppe med ryggen vekk fra kamera. Lommer til batterier, minnekort fyrstikker, penner osv.

post-103109-1245059714_thumb.jpgpost-103109-1245059724_thumb.jpg

Sekken har ellers både magebelte og brystreim. Bæresømmene er forsterket og ryggen er avstivet. Lengste turen hittil er på 5 timer gange i fjellet uten noe å klage over.

Kjøpte min fra http://www.fstop-germany.de/ for 149€ + 15€ frakt + moms. Det gikk ca. en uke før jeg kunne hente den på posten. Ble litt under kr1600,- totalt; vel verdt pengene synes jeg.

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...