ole_marius Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 sitter her i sofaen og småfurter litt, for karakter 3 på P2 matte'n, skriftlig matteeksamen gikk dårlig fordi oppgavene var helt for jævlig. begynner å bli ganske lei av dette her og er i ferd med å gi opp drømmen om å bli en byggningsingeniør så her er spørsmålet... har lyst å ta R1 som privatist i forsvaret (har lyst å utdanne meg ved universitetet til krigskolen) eller siste året på vidregående, men jeg kan ikke fordra sigma bøkene som skolen bruker, de er tungvidt, jeg sliter selv med å forstå forklaringsoppgavene, så er det noen gode mattebøker som tar for seg T1 (hadde dette første året men fikk en 2'er, siden læreren bare brydde seg om de gode elevene) og R1. er sett og hørt at matte med teskje skal forøvrig være en god bok, og det er akkurat det jeg trenger, en bok som er så lettforstårlig som det går ann. og to bonus spørsmål... hva bruker man den deriverte til i arbeidslivet om men ser bort i fra lærer og mattematikeryrket? er det vanskilig å lære fysik 1? la oss si at jeg fikk karakter 4 om jeg tok R1 som privatist, er det mye vanskligere å lære fysikk ta og hvor vanskelig er matten her? Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Sinus-bøkene har eg brukt i tri år (læraren min var med på å skriva dei), og bøkene var lette å forstå. Eg kjenner fleire som hadde Sigma før og som bruker Sinus no, og Sinus skal visst vera eit betre val. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Sinus er definitivt best. Sigma kan imidlertid sies å være bedre når det kommer til sannsynlighet. Lenke til kommentar
Helene- Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Må si meg enig i de andre Sinus-bøkene er bra. Jeg hadde ingen problemer med å lære meg matter der ved å lese og gjøre oppgaver i de bøkene. Fikk en komplett udugelig lærer i R1 dette året, så jeg har lært meg alt på egenhånd og klarte likevel å skaffe meg 5eren uten alt for mye styr. Men nå kommer det jo litt an på person til person, jeg har alltid tatt matte ganske greit, mens andre i matteklassen min har slitt litt med å gjøre d samme. Men anbefaler hvertfall sinus-bøkene på det sterkeste (du får også kjøpt en oppgavebok til de fleste lærerbøkene som heter CoSinus, men etter min erfaring holder det med oppgavene du har i lærerbøkene). Når det kommer til T1, R1 og sikkert også R2 så er disse mattefagene veldig teoretisk og hvordan man kan få bruk for de forskjellige tingene i praksis er ikke alltid like lett å se, hehe. Hvertfall, derivasjon brukes til å bestemme den momentane stigningsfarten i et punkt. Altså om du tenker deg at du har en graf som viser strekningen (s) som for eksempel en bil har kjørt, så blir den deriverte av et punkt farten til bilen i det punktet. Altså: s'(t) = v(t) (den deriverte av strekningen ved en gitt tid = farten i denne tiden) Dette er hvertfall et eksempel på hvordan derivasjon kan brukes i praksis, men når jeg ser over spørsmålet ditt så ser jeg at jeg ikke helt svarte på det likevel Men vil anta at du har bruk for det i yrker som krever mye fysikk og matte som sivilingeniør o.l. Tror hvertfall du da får bruk for integralregning da, noe som er en slags omvendt derivasjon, dermed får du bruk for derivasjon også. Vet at dette ble veldig uoversiktlig, men håper det er rett hvertfall for måtte ta det på husken ettersom mattebøkene mine er godt begravd i skapet mitt på skolen. Selve regningen i fysikken er enkel og du klarer deg mer enn godt nok med en 4er i R1 (etter min mening klarer man seg fint uten R1, så lenge man har T1 kunnskapene). Det som er utfordringen i fysikk er ikke regnestykkene, men å finne ut hva du skal gjøre. Å bruke teorien til å finne formlene og læresetningene du trenger til å kunne løse oppgavene. Regnestykkene er som regel ikke verre enn litt grunnleggende algebra, kvadratrot o.l. Håper svaret mitt hjelper litt hvertfall Lenke til kommentar
sida Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 og to bonus spørsmål... hva bruker man den deriverte til i arbeidslivet om men ser bort i fra lærer og mattematikeryrket? er det vanskilig å lære fysik 1? la oss si at jeg fikk karakter 4 om jeg tok R1 som privatist, er det mye vanskligere å lære fysikk ta og hvor vanskelig er matten her? Den grunnleggende matten i fysikk 1 er ikke komplisert, det er å tolke oppgavene og svarene som ofte er vanskelig .. og skal du bli ingeniør så bør du lære deg derivasjon ! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 og to bonus spørsmål... hva bruker man den deriverte til i arbeidslivet om men ser bort i fra lærer og mattematikeryrket? Jeg vil anta at det brukes mye blandt ingeniører også, det kjenner jeg ikke så mye til, men selv studerer jeg samfunnsøkonomi, og det går ikke en dag uten at jeg deriverer... I starten av studiet pleide foreleser å spørre "har du derivert i dag?" hvis vi møtte ham i gangen. Nå har de sluttet med det, fordi det er så selvfølgelig. Egentlig alle økonomistudier bruker det mye og de fleste økonomi-relaterte jobber.. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg kunne ikke en dritt i matte før jeg begynte å lese meg opp i høst. Bestilte meg boken: "Matte med teskje", fra Matematikkforlaget. Den tar for seg det meste, alt fra enkle brøkregler til grenseverdier og derivasjon. Den forklarer det "med teskje", så du slipper å føle deg dum, slik jeg gjorde da jeg hadde 1MX på vgs. og ikke fattet noenting av pensum. Uansett, strøk i matematikk på grunnkurs på vgs, og hadde ikke så mye motivasjon, men da jeg hadde regnet gjennom denne boken følte jeg at jeg hadde kommet over kneika. Da begynte jeg med 2- og 3-MX-bøkene "Sinus". Funket ganske bra. Har også brukt Matematikk.net for det det er verdt, hehe. Har ikke fått 3MX-karakteren, men regner med en 5-er eller 6-er. Lenke til kommentar
Archeron Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 har lyst å ta opp matte i år, og hadde nytte av å lese dette! har skjønt at det kan være lurt å satse på Sinus og Matte med teskje når man ikke har regna siden man var ferdig med GK Idrett for ti år siden men hvilken kalkulator er det egentlig man bruker nå? jeg husker jeg hadde en Casio ett-eller-annet, den siste før fargeskjermen kom. hehe. driver å kikker på finn.no, og kunne trengt et oppdatert modell-nummer å søke etter... Lenke til kommentar
Funkmasterfleksnes Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Vi bruker en Texas Instruments TI-84 + Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå