Gå til innhold

Er disse objektivene like?

Anbefalte innlegg

Fant følgende 2 objektiv:

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...?itemID=1557243

http://www.japanphoto.no/product/objektive...f-d-50mm-f-1-8/

Det er ca 200 kr forskjell på disse og jeg lurer på om det er det samme, eneste forskjell jeg kan se er at det er en D helt til slutt i betegnelsen på det ene.

Ken skryter visst også bra av dette objektivet i følgende test og sier det er skarpere enn objektiver med 15 x pris:

http://www.kenrockwell.com/nikon/5018daf.htm

Skal bruke det til en D5000 i første omgang og siden det ikke er merket dx går jeg ut i fra at det kan brukes til fullformatkamera og utnytter hele sensoren.

Er fullt klar over at det IKKE er fokusmotor i objektivet men siden D5000 bare er ett midlertidig kamera så velger jeg å fokusere på objektivparken først og fremst.

Drømmekamera er selvsagt fullformat, Full HD video med god autofokus og god lyd, livewiev og vribar skjerm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, de er like og dekker fullformat.

Hvis jeg var deg ville jeg likevel spart til AF-S 50mm f/1.4, da får du autofokus også, og bedre optisk ytelse. Koster litt mer, men manuellfokus med 50mm f/1.8 er ikke spesielt takknemlig, pga forholdsvis kort vandring på fokusringen.

Lenke til kommentar
Joda, de er like og dekker fullformat.

Hvis jeg var deg ville jeg likevel spart til AF-S 50mm f/1.4, da får du autofokus også, og bedre optisk ytelse. Koster litt mer, men manuellfokus med 50mm f/1.8 er ikke spesielt takknemlig, pga forholdsvis kort vandring på fokusringen.

Etter jeg leste den testen tviler jeg egentlig på at det objektiver er merkbart skarpere. Ser den er merket AF-S, er det ikke AF-D eller noe som sier den har fokusmotor?

Edit:

Må se om jeg finner en test av det glasset du nevner, fokusmotor er en klar fordel for jeg kommer til å ha D5000 leeeeeenge. Helt til jeg finne drømmekamera som nevnt over til under 20 000 kr. Det kreves da at D700 får etterkommere med video.

Det jeg egentlig er redd for er at f1,4 objektivet IKKE er like skarpt som den jeg nevnte men det er vel ulogisk.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Etter jeg leste den testen tviler jeg egentlig på at det objektiver er merkbart skarpere. Ser den er merket AF-S, er det ikke AF-D eller noe som sier den har fokusmotor?
AF-S betyr intern fokusmotor, AF-D betyr at den må bruke motoren i huset.

Nei, den er neppe noe skarpere nedblendet, men er litt skarpere vidåpen, og har dessuten bedre optiske egenskaper på andre ting, som fargegjengivelse, kontrast, kvaliteten på områdene utenfor fokus (boke) m.m. Byggekvaliteten er også en del bedre på f/1.4-utgavene (både AF-D og AF-S).

Lenke til kommentar
AF-S betyr intern fokusmotor, AF-D betyr at den må bruke motoren i huset.

Nei, den er neppe noe skarpere nedblendet, men er litt skarpere vidåpen, og har dessuten bedre optiske egenskaper på andre ting, som fargegjengivelse, kontrast, kvaliteten på områdene utenfor fokus (boke) m.m. Byggekvaliteten er også en del bedre på f/1.4-utgavene (både AF-D og AF-S).

Takker for svar, blir nok til at jeg venter til jeg får råd til Nikkor 50 mm f1.4 ja. Har nettopp investert i hus + kit til 7500 kr så den blir for kostbar akkurat nå.

Ser også at kitobjektivet har fått meget gode resultater fra Ken R og jeg velger å beholde det en stund til. Fordi at kitobjektivet er såpass bra så tror jeg at jeg kjøper en blits før jeg investerer i nytt glass.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Ser også at kitobjektivet har fått meget gode resultater fra Ken R og jeg velger å beholde det en stund til. Fordi at kitobjektivet er såpass bra så tror jeg at jeg kjøper en blits før jeg investerer i nytt glass.

Det er vel såpass lite å tjene på å selge et kit objektiv at du uansett bør ha det på luringa. Det kan være fint å finne et objektiv du ikke trenger å være redd for.

Blits er nyttig.

Lenke til kommentar
Det er vel såpass lite å tjene på å selge et kit objektiv at du uansett bør ha det på luringa. Det kan være fint å finne et objektiv du ikke trenger å være redd for.

Blits er nyttig.

Formulerte meg feil for jeg hadde ikke tenkt å selge det, som du sier er det fint å ha.

Likevel er det fristende med lyssterkt objektiv, håper de kunne komme med en 50 mm f1.8 med fokusmotor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...