bjcummings Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Som topic sier lurer jeg litt på en ting. dette er kun teoretisk så ikke noe vits og komme med moralpreknene. Hvis jeg som har mistet førerkort klasse b for og kjøre over fartsgrensen,skulle finne på og kjøre en motorsykkel og bli stoppet i rutinekontroll. ville jeg da fått utvidet sperretiden på kl.b eller kun fått en straff som gjelder mc førerkort og en evt bot? noen som vet konkret svar på dette? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Når man får inndratt førerkortet taper man retten til å føre førerkortpliktig motorvogn (med mindre det uttrykkelig bestemmes at du beholder retten for visse klasser), ikke bare førerkort klasse B, jf vegtrafikkloven § 33 og tapsforskriften. Etter tapsforskriften kap. 7 kan tapsperioden dobles hvis den er under ett år, og økes med inntil seks måneder hvis den er over ett år. Lenke til kommentar
bjcummings Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Her ble det litt surr i systemet vistnok. vi har en diskusjon om dette på jobb. Hvis man har førerkort klasse b. og kjører en tung mc og blir stoppet i rutinekontroll. hva vil straffen være? etter intensiv googling finner vi ikke noe konkret men mange som "trur og tipper". Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 er samme som å kjøre bil uten å ha lappen. du får ikke ta den på så og så mange år, i dette tilfellet ville du jo også miste din nåværende lapp. Lenke til kommentar
bjcummings Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 er samme som å kjøre bil uten å ha lappen. du får ikke ta den på så og så mange år, i dette tilfellet ville du jo også miste din nåværende lapp. Det er vel bare synsing? for flere andre har sagt man ikke mister lappen for kl.b hvis man ikke kjører for fort eller i fylla med kl.a men bare får en 6mnd sperrefrist og en bot på 10.000 for kl.a jeg prøver finne ut 100% korrekt så jeg kan vinne diskusjonen på jobb hehe. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Å kjøre motorsykkel uten å ha førerkort for dette regnes som straffbart forhold, jf vegtrafikkloven § 24 (plikt til å ha førerkort for motorvogn man fører), jf vegtrafikkloven § 33. Etter nevnte § 33 kan da retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, dvs, alle kjøretøy som krever førerkort, inndras. Straff er (alltid) sperrefrist på motorsykkel (6 måneder hvis du er gammel nok, 1 år fra dagen du er gammel nok hvis du ikke er det), jf § 24a. Det kan fastsettes at du skal miste førerretten for andre kjøretøy "dersom hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn krever det", jf § 33. Dette vilkåret vil stort sett være oppfylt, da ett mulig slikt allment hensyn er at respekten for førerkortklassene må opprettholdes. En femsifret bot er også noe man må regne med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå