Joggarn Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) Hei. Jeg skal opp i engelsk muntlig på tirsdag 16 juni Problemstillingen min er: Similarities and differences between the British and American political systems Jeg har funnet noen likheter og ulikheter: GB: *Parliamentary democratic monarchy 1 MPs * Cabinet (LP) Monarch Monarchy Winner takes all Parliament -->(1) House of Commons --> (2) House of Lords 4 weeks, prime minister decide Acts of parliament removal from office possibilities USA: *Federal republic 1 congressmen/senators 2 Presidential elections President Federal republic (50 states)/ W D.C, divison of power Winner takes all Federal Congress --> (2) House of Representatives --> (1) The Senate 1 month, the constitution decide, every 4 years. The Constitution removal from office possibilities Siden jeg har denne problemstillingen så er det sikkert ikke så relevant å nevne de forskjellige partiene? Det jeg hadde tenkt å gjøre var å nevne kort om at det er bare 2 parti i USA som får plasser, mens i England så er det flere parti. Så skal jeg nevne litt om division of power, state government/federal government og separation of power Så skal jeg nevne at det foregår bare 1 valg i England, MPs. I USA foregår det 2. congressmen/senators og Presidenten. Håper det er til god hjelp for de som skal opp i noe lignende. Kunne trengt litt flere ulikheter mellom disse hvis noen har : = ) Gjerne kom med tilbakemeldinger og tips. Endret 12. juni 2009 av Joggarn Lenke til kommentar
Malinen Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Jeg kom også opp i Engelsk muntlig, men fikk som topic: Past and Present conflicts in the english speaking world.. Må selv lage problemstilling ut fra det.. Noen tips ? ;-) Lenke til kommentar
Joggarn Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 Kanskje ta for deg de forskjellige koloniene. Hva andre land som ikke var så store syntes om at land som England, Portugal, Spania tok over land og gjorde de om til sine. Vet ikke helt jeg. Er en start iallefall ;> How did the colonies affect the world? noe sånt : ) Noen som har gode tips til min problemstilling by the way ? Lenke til kommentar
Joggarn Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Skulle gjerne hatt flere likheter og ulikheter enn de jeg allerede har. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Joggarn Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 Det er 2 tinger jeg lurer på som jeg ikke finner på nett. Kan parliamentet endre skolesystemet i England? I USA så står det i the Constitution at Congress ikke kan endre skolesystemet i statene så jeg lurte på om det var forskjellig i England. Det sitter bare 2 parti i Congress i USA. Demokratene og Republikanerne Sitter det 2 eller flere i Parliament i England? Lenke til kommentar
Joggarn Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Kunne noen forklare meg hvorfor de bruker devolution i England? er ekstremt lei og prøver å bli ferdig med notatene i dag sånn at jeg kan lese imorgen Endret 14. juni 2009 av Joggarn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå