Beritaron Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) jeg gjorde det en gang og da fant systemet flere oppgraderinger som ikke var blitt lastet ned tidligere .jeg kan gi dere et eksempel på når det er nødvendig å gå til Windows sin update side: det er mage som bruker å formatere harddisken fra tid til annen. de legger inn Windows på nytt. de vil ha alle oppgraderingene så fort som mulig. da er det raskere å gjøre det fra nettsiden en å vente på at Windows selv har lastet ned alt. fra windwos kan det ta flere dager , men fra nettsiden tar det bare den tiden det tar sjekke systemet og det tar å laste ned alt på en gang. elles så er det få som vet om alle de oppdateringene de trenger sånn uten videre Vista har vel denne oppdateringsmuligheten fra starten av, og mest sannsynlig Windows 7, som også dette tiltaket vil gjelde for. Dermed burde det hverken være noe problem om du reformaterer maskinen og ikke har ønsker å bruke IE både i Vista og Windows 7. Når det gjelder XP så går hverken dette OS'et inn under dette tiltaket fra EU, eller kommer til å ha oppdateringer for de segmentene XP fortsatt har support (etter hva jeg kan huske har XP kun forlenget support for bedrifter og nettPC'er). Det tar ikke lengre tid å åpne kontrolpanelet og gå til oppdateringer, enn å åpne IE å gå til update.windows.com. Nå er jeg ikke sikker, men mener når jeg la inn XP på nytt og måtte oppdatere alle oppdateringer, måtte jeg ta dette i puljer i nettleseren (er en stund siden så jeg er ikke helt sikker). Dessuten, oppdateringer blir vel hentet fra samme sted, så hastigheten på nedlastingene burde vel være den samme? Og tror du ikke at MS, da de selv kom med tiltaket om å komme med Windows uten IE, har tenkt på en løsning som er tilpasset OS'et slik at man ikke vil være avhengig av IE? Endret 14. juni 2009 av tamarin Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 over skriften kan virke misvisende. det er nok sikker at du får velge å installere IE om du ønsker det. den blir ikke automatisk installert som før. har de da noe annet realt valg ? Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Som Mekkus sa, det virker som om EU ble tatt litt på senga. I praksiss så kommer nok dette ikke til å ha noe for seg med mindre man får velge nettlesere under installsjon eller i OS'et uten å være avhengig av en nettleser for å installere en annen. IE vil nok være tilgjengelig under Windows sitt oppdateringsprogram, men tviler på at noen andre vil være der. Skjønner godt at Opera var missfornøyde med dette valget fra MS, og det virker som om Opera og EU for pes fra en del forumbrukere til tros for at MS selv har sagt at de ønsker å komme med OS'et uten nettleser, og er en del syting fra forumbrukere over at EU og Opera ikke er fornøyde med dette valget til MS. Noe jeg kan forstå fra Opera og EU sin side da dette mest sannsynlig ikke vil ha noen virkning i praksiss om man er avhengig av å måtte installere IE eller ha en annen nettleser tilgjengelig på et annet medium. Det å ikke ha nettleser tilgjengelig uten å selv måtte lete etter en mulighet til å installere dette kan for mange også skape et irritasjonsmoment, og selv om det er MS som har kommet med dette tiltaket, kommer nok Opera og EU til å få en del pepper for dette på en del forum vil jeg anta. IE blir ikke forbudt i EU etter hva jeg har hørt, men IE kommer ikke til å være med på noen boxed ed. Mener også å huske at PC-produsenter kan legge til en nettleser om de ønsker dette, vil da anta at de også vil få lov til å legge med IE om de ønsker dette. Endret 14. juni 2009 av tamarin Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 hvis kjøperen selv kan ta nettleservalget under førstegangs opstart eller senere så tviler jeg for at så mange pc produsenter "legger med" noen nettleser. tendensen er nå at når en pc-produsent legger ved programvare ( ofte installert på forhand) så skaper det en god del trøbbel for oss brukere. her legger de neppe ved bare nettleseren Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) over skriften kan virke misvisende. det er nok sikker at du får velge å installere IE om du ønsker det. den blir ikke automatisk installert som før. har de da noe annet realt valg ? Nei, overskriften er korrekt den. Microsoft sin beslutning er å fjerne IE fra Windows 7 i Europa. IE kan installeres, men da enten nedlastet fra nettet eller installert fra et annet medium som enhver annen nettleser. Du får intet valg i installasjonsprosedyren til å installere IE etter den beslutningen Microsoft har gjort. Windows Update i Windows 7 åpner ikke engang nettleseren. Microsoft kommer faktisk ikke til å ha nettsider med Update som for XP for Windows 7. Om man med nettleser går til de sidene blir bare kontrollpanelet åpnet. Løsningen er laget slik for en god stund siden. IE har faktisk vært avinstallerbar i Windows 7 fra tidlig i betafasen. IE er altså ikke et nødvendig produkt i Windows 7, og Microsoft kunne uten problemer fjerne den. Om PC-produsentene installerer en nettleser skaper da ingen nye problemer. Om de ikke trenger installere, slutter de garantert ikke med de programmene som skaper problemer (bloat). @Mekkus: Sier EU kommisjonen at "ballot screen" skal være løsningen har i realiteten ikke Microsoft noe valg. Og jeg tviler sterkt på at de ønsker en ny omgang med fete bøter. Personlig er jeg overbevist om at dette er det eneste fornuftige resultatet i denne saken. Endret 14. juni 2009 av Bolson Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 Og alikevel heier man på Opera som med fullt overlegg bryter W3C-standarder for å fremstå som raskere... Er det ikke deg jeg har tatt i å spre direkte usannheter om dette tidligere? Javisst, her er det igjen: Du påstår at Opera ignorerer standarden. Jeg svarer I allefall: Det er ikke en W3C-standard, men en RFC. Der står det ikke MUST, men SHOULD. Men selv om Opera hadde brutt standarden i akkurat dette ene tilfellet, så hadde jo ikke det betydd at Opera ikke bryr seg om standarder. Det første kunne det bare vært en bug i Opera, eller at de ikke var klar over det, for eksempel. Men uansett hadde det ikke endret på alt arbeidet Opera faktisk gjør med å promotere og legge penger i åpne standarder. Men er man desperat etter å smusskaste Opera så... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 elg, det kommer til å bli forskjellige løsninger på dette, avhengig av om man bestiller "ferdig-pc" vs. det å kjøpe Windows 7 "standalone" (oem/retail) Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 det er jo heller ikke noen som tjener penger på netlseren lenger . Jo, det er flere firmaer som tjener penger på nettlesere. Opera er et av dem. Mozilla Corporation også. Virker som EU-kommisjon ble tatt litt på senga av MS's sitt "sjakktrekk" om å hellre fjerne nettleser. Aner man en viss snurt tone? Jeg skjønner ikke helt hvor du ser den snurte tonen. EU er nok vant til at Microsoft driver med slike uærligheter. Sjekk denne artikkelen som forteller litt om hvordan Microsoft gjorde denne kunngjøringen for å prøve å tvinge EU til å gå med på forslaget deres: http://www.channelregister.co.uk/2009/06/1...ws_7_ie_europe/ Har vondt for å tro MS vil gå med på dette De har ikke noe valg. Loven er loven. EU bestemmer. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 @Mekkus: Sier EU kommisjonen at "ballot screen" skal være løsningen har i realiteten ikke Microsoft noe valg. Og jeg tviler sterkt på at de ønsker en ny omgang med fete bøter. Har du nok rett i ja. Men, skal jeg våge meg på en spådom, tror jeg MS forhandler seg frem til en utsettelse. Er jo temmelig kort tid til oktober/lansering av Windows 7. Så vil de komme tilbake senere med løsningen på nettleser-issuet, i forbindelse med en SP1(?) Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 vel . noe av oss brukere kommer nok til forlange å få med IE likevel. hvis det stemmer så forsvinner nok for en stund . og blir erstattet av Firefox eller opera. jeg tror at den som leder her blir den dominerende. da tror jeg også at Microsoft vil lage en nettleser ved en anen anledning. nå her jeg som mange andre lit problemer med å godta at MS fjerner muligheten for IE i dette valget. folk kommer rett og slet til å forlange at den er der Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 noe av oss brukere kommer nok til forlange å få med IE likevel. Du tror ikke det lønner seg å prøve å sette seg inn i saken før du skriver noe? IE blir ikke fjernet fra Windows. EU vil kreve at det i tillegg til IE tilbys flere alternative nettlesere i Windows. nå her jeg som mange andre lit problemer med å godta at MS fjerner muligheten for IE i dette valget. Microsoft har ingenting de skulle ha sagt. Les dette for hvordan hele greia bare er et stort forsøk på manipulasjon fra Microsoft: http://www.channelregister.co.uk/2009/06/1...ws_7_ie_europe/ Microsoft ser heller at brukerne får NULL valg enn flere valg. Ellers, du skrev: "det er jo heller ikke noen som tjener penger på netlseren lenger" Fikk du med deg at det var feil? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 @elg-elg123: Leser du ikke informasjonen som kommer fram. IE vil være fullt tilgjengelig også i Europa. Microsoft har bare bestemt at den ikke skal være sammen med OS-et under installasjon av Windows 7. Den vil være tilgjengelig på nettet (via Windows Update) eller på Live Essential DVD-en. Ingen som blir nektet å bruke IE om de vil. På ferdigbygde PC-er vil nettleser være ferdig installert, med stor sannsynlighet IE. Brukeren får det omtrent som i dag. Microsoft fjerner ikke IE fra en valgmulighet ved installasjon, fordi de ikke har noe slikt valg og de er ennå ikke pålagt noe slik. De fjerner bare IE som automatisk installasjon dersom man installerer selv fra installasjons-DVD. Etterpå kan du installere IE om du vil (fra f.eks Windows Update) eller en annen nettleser. @Pricks: Den artikkelen beskriver nok sannheten bak Microsoft sin beslutning. Microsoft ønsker for enhver pris å flytte beslutningen over til OEM-produsentene. Med å gi disse tilgang på to versjoner til samme pris, er det 90 % sannsynlighet for at den med IE blir valgt. Microsoft kan argumentere med at de har tilfredsstilt regelverket og tilbyr OEM-produsentene mulighet til å bruke hvilken som helst nettleser i trygg forvisning om at rene økonomiske vurderinger vil sikre de mesteparten av markedet. Det eneste som vil fungere er pålegg om at maskiner med Windows 7 solgt i Europa, skal gi brukeren et aktivt valg når det gjelder nettleser ved første gangs oppstart. Lenke til kommentar
TubXtra Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Og alikevel heier man på Opera som med fullt overlegg bryter W3C-standarder for å fremstå som raskere... Er det ikke deg jeg har tatt i å spre direkte usannheter om dette tidligere? Javisst, her er det igjen: Du påstår at Opera ignorerer standarden. Jeg svarer I allefall: Det er ikke en W3C-standard, men en RFC. Der står det ikke MUST, men SHOULD. Aha - så er man Opera så er det altså fritt frem å ignorere 'SHOULD', er man MS så får man masse pes hvis man hadde gjort det samme. Du vet like godt som meg at hvis MS hadde tatt et stunt som dette for å tilsynelatende få nettleseren sin til å virke raskere hadde de blitt hengt opp i nærmeste tre umiddelbart. Men dette er jo uansett gammelt nytt nå; bare artig å trekke frem ting som dette når enkelte tydeligvis ser på Opera som frelseren selv som aldri har gjort noe galt og bare er snille hele tiden. Edit: For ordens skyld så bruker jeg sjelden IE. Det går i Firefox på Mac og PC samt Opera på mobilen min. Jeg synes bare at hetsingen mot MS går over alle støvleskaft her inne og at det å tvinge et firma til å (i en ideell verden for enkelte reguleringskåte) distribuere konkurrerende produkter er helt vilt. Endret 14. juni 2009 av TubXtra Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Aha - så er man Opera så er det altså fritt frem å ignorere 'SHOULD', er man MS så får man masse pes hvis man hadde gjort det samme. Nå ror du fælt her. Når har Microsoft fått pes av meg eller andre her for å ikke følge SHOULD hvis de har en begrunnelse? Jeg venter spent på svaret. Ja, for du er vel ikke en slik som bare fremsetter anklager for så å ignorere det når folk stiller spørsmål om det? Du vet like godt som meg at hvis MS hadde tatt et stunt som dette for å tilsynelatende få nettleseren sin til å virke raskere hadde de blitt hengt opp i nærmeste tre umiddelbart. Det er ingen som har utført noe stunt her. Kanskje bortsett fra deg, som fremsetter en påstand du vet jeg tilbakeviste for flere måneder siden. Men selv om Opera hadde brutt standarden i akkurat dette ene tilfellet, så hadde jo ikke det betydd at Opera ikke bryr seg om standarder. Det første kunne det bare vært en bug i Opera, eller at de ikke var klar over det, for eksempel. Men uansett hadde det ikke endret på alt arbeidet Opera faktisk gjør med å promotere og legge penger i åpne standarder. Hva med det jeg skrev om at selv om Opera faktisk hadde brutt standarden her (hvilket de ikke gjør), så betyr ikke det at de "med fullt overlegg bryter standarder". Det var jo bare snakk om en standard her, og man kan ikke fremme påstander om at noen bryter standarder bevisst når man ikke engang vet bakgrunnen for at det er slik. Uansett: Skal jeg tolke deg slik at du vil slutte å komme med slike feilaktige påstander om Opera fra nå av? Men dette er jo uansett gammelt nytt nå; bare artig å trekke frem ting som dette når enkelte tydeligvis ser på Opera som frelseren selv som aldri har gjort noe galt og bare er snille hele tiden. Jeg har jo nettopp forklart deg at de ikke gjør noe galt. RFCen sier SHOULD. Det er heller ingen som ser på Opera som "frelseren", men Opera er jo kjent for å være en av de som har lagt mest ressurser inn i åpne standarder. Jeg synes bare at hetsingen mot MS går over alle støvleskaft her inne og at det å tvinge et firma til å (i en ideell verden for enkelte reguleringskåte) distribuere konkurrerende produkter er helt vilt. Den eneste hetsen jeg har sett er det du som står for, og det er mot Opera. Vi andre diskuterer saklig og rolig Microsofts lovbrudd. Det er du som må komme med usakligheter som til og med ble tilbakevist for flere måneder siden! Det er faktisk ikke uvanlig å tvinge dømte monopolister til å distribuere konkurrentenes produkter for å gjenopprette balansen i markedet. Jeg tror bl.a. Coca Cola ble nødt til Dessuten er det ikke snakk om noen "reguleringskåthet" her. EU så på en helt konkret klage, og konkluderte med at det kunne være noe i denne klagen. Du mener vel ikke seriøst at EU skal la være å håndheve loven? Endret 14. juni 2009 av Pricks Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 15. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2009 Og alikevel heier man på Opera som med fullt overlegg bryter W3C-standarder for å fremstå som raskere... Er det ikke deg jeg har tatt i å spre direkte usannheter om dette tidligere? Javisst, her er det igjen: Du påstår at Opera ignorerer standarden. Jeg svarer I allefall: Det er ikke en W3C-standard, men en RFC. Der står det ikke MUST, men SHOULD. Aha - så er man Opera så er det altså fritt frem å ignorere 'SHOULD', er man MS så får man masse pes hvis man hadde gjort det samme. Du vet like godt som meg at hvis MS hadde tatt et stunt som dette for å tilsynelatende få nettleseren sin til å virke raskere hadde de blitt hengt opp i nærmeste tre umiddelbart. Det er bare du som du ikke ser forskjell på epler og pærer, men heller tar begge deler under samme kam for å passe det inn i oppfatningen din. Bare at det i det hele tatt er fristende å peke på en sånn liten detalj om kapasitets-begrensninger antagelig utformet for årevis siden, viser tydelig hvordan "hetsingen mot MS" har et langt langt større saklig grunnlag enn du kan ha fått med deg. I IE sitt tilfelle drukner alle detaljfeilene i hele standarder som ikke er støttet i det hele tatt, og gladelig har blitt ignorert i årevis, til tross for at de andre nettleserne for lengst har fått støtten. Jeg synes bare at hetsingen mot MS går over alle støvleskaft her inne ... Når du bygger oppfatningen din på så ekstremt skjeve premisser, så er det kanskje ikke så rart at MS, i dine øyne, fremstår som urettferdig fremstilt...? Jeg ber bare om at du, og andre, ikke avfeier kritikk mot MS og IE, som "hetsing" uten å først ha en solid kunnskap om hvor forferdelig IE sin standardstøtte er i forhold til alle de andre nettleserne. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 15. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2009 Forbrukerne vil få et enkelt alternativ ved første oppstart der de må velge hvilken nettleser de vil installere Phew. Ble et øyeblikk nervøs for hva jeg skulle laste ned alternativ nettleser med i så fall. Lenke til kommentar
G Skrevet 15. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2009 Dette er ihvertfall en av de store forandringene som har skjedd med Windows. Håper resultatet blir bra. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2009 bolaon: her har du misforstått meg . det jeg forsøkte å få fram var at forbrukeren vil forlange at IE er blant valgene sammen med de andre nettlesere. om de får det blir dog en annen sak . først blir det hevdet i ett innlegg lengre oppe at man ikke kan gå til nettsiden for å opgradere Windows 7 ( som man kan gjøre med xp og vista ) samtidig så mener du at det skal være mulig å bruke winows opdate for å få tak i IE. dette blir jo nærmest som er motsigelse. nå hevdes det fra computerworld at man kan få tak i IE 8 ved hjelp av FTP. om det blir det eneste muligheten gjenstår vel å se. så hvor kan ikke IE være et av valgene på lik linje med Firefox,opere o.s.v ? for en som ikke har brukt FTP så høres det ut som om man selv må plukke ut en en bestemt fil fra en liste ( ala filbehandlingen for harddisken) noe ikke alle behersker særlig bra. Lenke til kommentar
Trc Skrevet 15. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2009 Kan vi ikke bare få stengt denne tråden også, før den ender opp som de foregående om dette emnet....? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) @elg-elg123: Les hva jeg og andre har skrevet. Du har enkelt og greitt misforstått ett hvert punkt, og det så grundig at jeg langt fra vet om jeg gidder å forklare det på nytt. I stedet for å lese og tro på alle mulige rare kilder, kan du kanskje prøve å forstå det som er fakta. Men jeg skal prøve å forklare en gang til. Nettsidene update.microsoft.com "eksisterer ikke" for Windows 7. Alt som har med Update eller installasjon av tilleggsfunksjonalitet (programmer som f.eks IE8, Live Essentials etc) er tilgjengelige gjennom kontrollpanelet. Glem at det finnes en nettside som heter http://update.microsoft.com/, den er borte vekk og man har heller ikke bruk for den. Windows Update i kontrollpanelet erstatter alle tidligere løsninger og er langt bedre. Altså glem alt du har lært og måtene du gjør ting på i dag. Det er ingen som har sagt, skrevet eller uttalt at IE ikke skal finnes i en valgliste. Microsoft har egenhendig besluttet å fjerne IE fra Windows 7 versjonene som kommer til å selges i Europa, dvs om du kjøper en installasjons-DVD løst (retail/OEM). Når du installerer med den vil du hverken få et valg om å installere Opera, Firefox, Chrome, Safari, eller du vil få installert IE. Vil du ha en nettleser, må du installere den selv. IE8 vil du finne i Windows Update, de andre må du finne fram til selv. Ferdigmaskiner vil med 99 % sikkerhet ha en nettleser installert. Om EU vinner fram mot Microsoft om at det skal være valg ved installasjon/første gangs oppstart vil IE8 være med i den listen. Ingen har krevd noe annet. Ellers er jeg ening med Trc, steng tråden. Spørsmålene er svart på opp og ned i mente og intet nytt kan tilføyes. Endret 15. juni 2009 av Bolson Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå