Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trenger noen råd vedrørende kjøp av eldre bolig

Anbefalte innlegg

Hei,

Har vært på visning på en enebolig fra 1960-tallet. Det er spesielt 2 ting jeg er usikker på "konsekvensen" av:

1. Noe svikt i gulv i 2.etasje. Dette er egentlig et kaldloft som er bygget delvis om. Rommet er ca. 15 kvadratmeter. Hva kan det betyr av ekstra kostnader ? I ytterste konsekvens?

2. Krypkjeller under hele huset her noe dårlig utlufting. Det er målt 20% fuktighet i treverk. Hva kan det bety i form av kostnader? Det er ingen synlige utslag av mugg eller råte i den lille delen jeg kikket inn i....

Jeg kan ingenting om disse tingene og ville sette pris på noen råd.

På forhånd takk.

K.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Svikt i gulv kan skyldes underdimensjonert bjelkelag. For å utbedre dette kreves mye jobb, men dersom det ikke er verre enn at man kan leve med det, behøver det ikke å være noe problem.

Lufting av krypkjeller kan enkelt utbedres med flere ventiler, og, om nødvendig, utlufting over tak. Sjekk imidlertid for råte eller andre skader, det har jo stått sånn i snart 50 år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Selvsagt beklagelig for deg at du fikk problemer, men det er ikke sikkert at alle får problemer likevel. Jeg var veldig spent da jeg åpnet gulvet i 1. etg over den delen av mitt hus som hadde blindkjeller (ikke tilgang i det hele tatt), men heldigvis var alt tørt og fint der. De lå noe papir fra isolasjonsmateriale der fra byggetiden (1960-årene), og selv det var tørt og fint.

Sjekk grundig før du kjøper, og ta med deg noen som har skikkelig peiling (en erfaren snekker, for eks). Selv om du betaler han for et par timers jobb for inspeksjonen, kan det være vel anvendte penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...