Truls84 Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Beklager hvis jeg har plasert emnet i feil kategori, er ny til denne delen av forumet. Det jeg er ute etter er et kamera som er bra til å ta bilde av ting i bevegelse, å helst kunne ta mange bilder per sekund. Kamera skal hovedsaklig brukest til å ta bilder av dyr i bevegelse. Ønsker å få noen bra bilder av hundene jeg har, de er mynder og løper i 50-60km/t. Er for øyeblikket totalt amatør når det kommer til fotografering, men har tid til å lære meg det som trengs. Ønsker ikke å bruke mer en 5000kr på dette kameraet. Vurderer alt, både speilrefleks og kompakt, så lenge det funker bra. Eksempel på bilde jeg ønsker å ta. Mvh Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) Hm. Av "kompakt"-kameraer er det vel stort sett bare Casio EX-F1 og lillebror EX-FH20 som holder noenlunde mål. Personlig ville jeg anbefalt et speilreflekskamera med en rask telezoom, men da kommer du fort et godt stykke over 5000-kronersgrensen. Sigma 50-150 f/2,8 HSM har vist seg å være et rimelig godt objektiv til fotografering av hunder i fart, og du kan få det til flere systemer. Men da ryker hele budsjettet på bare objektiv. Av "rimelige" speilreflekshus som er sterk på følgefokus så er muligens Nikon D90 et hakk foran konkurransen, men ta det med en klype salt. Det bruker de samme følgefokusalgoritmene som D300, som er veldig bra, men det har ikke så mange fokuspunkter å jobbe med. Samtidig har Canon EOS 40D og 50D noe høyere seriebildehastighet. Hvor bra Pentax og Olympus evt. egner seg til den jobben må noen som har mer kjennskap til de systemene enn meg svare på. Endret 12. juni 2009 av Sutekh Lenke til kommentar
saccosekk Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 I dette innlegget vil jeg hovedsakelig ta for meg Nikon, da jeg ikke har så mye peiling på de andre kameramerkenes alternativer. Speilreflekskameraer vil sannsynligvis virke kjappere, (så godt som ingen oppstartstid eller lukkerforsinkelse + sannsynligvis raskere fokus) men hvis mange bilder per sekund er viktig, vil ingenting matche Casio-kameraene som ble linket ovenpå. Nikons nest dyreste og raskeste speilreflekskamera, D3, tar ni bilder i sekundet. Dette kameraet koster 33000 kroner. Det er i midlertidig flere fordeler med speilrefleks. Du vil sannsynligvis fokusere mye kjappere enn de aller fleste kompaktkameraene, noe som er mer viktig enn hvor mange bilder i sekundet kameraet ditt tar. Det hjelper lite å ta tyve bilder i sekundet hvis alle er ufokuserte. Hvis prisgrensen på 5000 er noe du absolutt ikke vil gå over får du sannsynligvis mye for pengene ved å kjøpe for eksempel et Nikon D40 til 3000 og en Nikkor 55-200 VR til 2000. Kan du kjøpe brukt og ikke har noe i mot å gå litt over prisgrensen vil et kamera fra en øvre prishylle (som for eksempel D80/D90/D200) gi deg mange flere muligheter enn en budsjettspeilrefleks som D40. Lenke til kommentar
Truls84 Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 Casio EX-F1 så ut som et morsomt kamera som kunne passe mitt bruksbehov=) Årsaken til at jeg ikke ønsker å bruke stort sett mer en 5000kr på kamera er at det koster med tilbehør og, trenger minnekort, uvfilter osv... Å alt dette bare for å finere bilder av hundene i sommer en jeg kan ta med svigers Ixus. Er det mulig å bruke SDHC minnekort i kamera som bruker SD? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Casio EX-F1 så ut som et morsomt kamera som kunne passe mitt bruksbehov=)Årsaken til at jeg ikke ønsker å bruke stort sett mer en 5000kr på kamera er at det koster med tilbehør og, trenger minnekort, uvfilter osv... UV-filter er bare tull. Minnekort og en grei bæreveske er det eneste du trenger i første omgang. Er det mulig å bruke SDHC minnekort i kamera som bruker SD?Hvis det er et gammelt kamera (m.a.o. eldre enn SDHC-standarden), antageligvis ikke. Men når man skriver "SD" i sammenheng med nye kameraer så betyr det SDHC. Lenke til kommentar
Truls84 Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) Ny runde spørsmål, er det noen berevesker å anbefale? Jeg har 2 SD minnekort liggende fra den tiden SD var normalt i mobiltelefoner. Har mine tvil for at disse er kjappe nokk, har sett litt på SanDisk sin "Extreme III" 16GB. Hvor høy hastighet og hvor mye lagringsplass trenger jeg for å bruke dette kameraet behageligt og uten problem? *Hehe, fikk akkorat inn en sms fra madammen; "Det blir ikke aktuelt!" :!: Jeg fortalte at jeg fant et brukbart kamera til 5500,- men så kom bæreveske og minnekort i tilleg Har lest litt rundt at megapixler ikke er en orntlig måleenhet for bildekvalitet, kommer mye ann på optikk osv. Men kan ikke skyve under en stol at megapixel kappløpet har påvirket mitt inntrykk av kamera. derfor lurer jeg på om 6MP holder, kommer jeg til å bemerke det kontra et litte kompaktkamera i 2000kr klassen med 12MP? Endret 12. juni 2009 av BM-Volvo Lenke til kommentar
Truls84 Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 Fant et brukt et til 4500kr, det er inenfor rimelighetens grenser i min mening, fant og en bra bæreveske fra Casio. Leste litt tester og så over noen bilder tadd med dette kamera. Ser bra ut i mine øyne, holder evig nokk til mitt bruk. Eneste jeg lurer på nå er hvilket minnekort jeg trenger/burde ha, både hastighet og plassmessig? Mvh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå