RamGuy Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Hei, Jeg er ute etter å få til litt nettverks-lagring her i heimen, har investert i 5x Seagate Barracuda 7200.12 1TB disker som nå er satt opp i RADID5 og delt opp i tre partisjoner; "Privat" (Hvor hvert familiemedlem vil få tildelt sin egen mappe, med sitt eget navn hvor de kan oppbevare sine private filer, backup osv..), "Media" (Her skal musikk og filmbiblioteket bli lagt inn og bygget opp, hvor da alt og alle i familien får tilgang på det) og sist "Diverse" (Hvor alt annet som ikke faller innunder noen av de andre kategoriene blir lagt) Vi har egentlig sett for oss hvordan vi ønsker alt på forhånd, men det viser seg ikke å være like lett å få dette til i praksis, jeg forsøkte først med FreeNAS igjennom VMWare Workstation, men etter flere timer med knoting gav jeg det opp, tok meg EVIGHETER før jeg fikk FreeNAS opp på nettverket (aner ikke hvorfor det ikke fungerte de første gangene) men når jeg endelig fikk det opp og skulle konfigurere via web-grensesnittet så fryste den seg etter ca 2-5min, altså PC-en fryser seg ikke, heller ikke nettleseren, ikke VMWare, men det er selve FreeNAS operativsystemet som kjører i VMWare som fryser, det starter først med web-grensesnittet blir tregt, så skjer det overhode ingenting der lenger og når jeg da prøver å åpne opp FreeNAS i VMWare så har den tilsynelatende fryst (altså ikke selve VMWare, bare FreeNAS delen). Etter at dette gjentok seg gang på gang så fattet jeg at det ikke var en tilfeldighet, så jeg gav opp hele greia. Forsøkte også å få til siste testversjonen av FreeNAS (som baserer seg på OpenBSD 7.x), men fattet ikke hvordan jeg skulle få det til da det ikke finnes noen pre-konfigurert VMWare utgave for dette hos FreeNAS, jeg må faktisk tilbake til versjon 0.69.1 for siste utgave som har blitt lagt ut som pre-konfigurert VMWare utgave, verken noen 0.7 testversjoner, eller siste stabile versjon (0.69.2) er tilgjengelig som pre-konfigurert VMWare utgave, noe som krever at jeg setter opp og installerer ting manuelt i VMWare, men det fungerte svært dårlig da jeg ikke kom noen vei med å kjøre Live-CD.iso filen til FreeNAS? Når den starter disken står den bare å laster, laster og laster litt til uten å komme noen vei, noe som gjør det hele ganske umulig, så dermed var 0.69.1 eneste mulighet, og som sagt så fungerte ikke det spesielt bra heller. Det ironiske var også at tiltross for at jeg manuelt gav FreeNAS IP-adressen: 192.168.0.222 @ 192.168.0.1, så var det ikke mulig å aksessere den fra andre maskiner på nettverket utenom da maskinen hvor VMWare kjørte? Hvorfor det var slikt aner jeg ikke og det orket jeg heller ikke å sette meg inn i ettersom den fryste seg jo etter 2-5min om jeg gikk inn på web-grensesnittet uansett. Nå skal ikke jeg skryte på meg noen lang erfaring innen nettverk, linux, openbsd, virtualisering, VMWare, NAS eller noe, men har nå alltids fått til det meste jeg ønsker om jeg går inn for det, men det å kjøre FreeNAS igjennom VMWare ville seg bare ikke, hvorfor aner jeg ikke? Litt trist ettersom FreeNAS ser ut som en genial måte å få opp nettverks-lagringen på! Da ebber alt ned mot den kjente og lette vei, altså å bare dele partisjonene rett fra Windows? Dette trenger vell nødvendigvis ikke å fungere noe dårligere? Men jeg forstår ikke helt hvordan jeg kan få satt opp noen FTP server osv.. igjennom Windows? (som sagt, er ingen kløpper innen nettverk) Hadde jeg fått opp FreeNAS løsningen, så hadde alt vært såre enkelt, da ting ligger pre-konfigurert i operativsystemet og alt jeg måtte gjøre er å aktivere ting igjennom web-grensesnittet, like lett som å sette opp og konfigurere en router, noe sier meg at ting ikke blir like lett igjennom Windows? For da må vell visse ting legges inn i operativsystemet, applikasjoner må installeres osv for å få muligheten for FTP osv..? Det vi først og fremst ønsker, om vi da skal starte litt i det små er og få delt disse tre partisjonene på nettverket. Noe som strengt tatt ikke krever mer hokkuspokkus enn å høyre klikke på partisjonen, gå inn på sharing og advanced sharing og dele den! MEN, det er alltids ett men.. For det første legger jeg merke til i Windows7 er det maksimale antallet av simultaneous users; 20? I Windows Vista var det vell 10 om jeg ikke husker helt feil? i Windows Server 2008 og Server 2008 R2 så er har du jo et nærmest ubegrenset antall? Dette skal vell bare indikere hvor mange brukere som kan aksessere nettverks-disken på en og samme tid? Ergo med en familie på fem personer så burde både 10 og 20 holde lenge? Eller vil det være fordeler ved å kjøre Windows Server 2008 eller Server 2008 R2? Men så over til den litt mer innviklede delen, som jeg ikke helt forstår hvordan vi skal få til. Vi ønsker nemlig å sette rettigheter på de forskjellige mappene, slik at det er kun lillesøsteren min som har tilgang på sin egen private mappe, at det er kun lillebroren min som har tilgang på sin private mappe osv.. Gjøre det slik at du må ha ekstra rettigheter for å kunne redigere og slette musikk fra musikkbibiloteket, slik at søsteren min ikke kommer å roter til alt uten at hun egentlig mener det, men hun kan godt ha rettigheter til å legge til nye sanger, bare ikke redigere eller slette det som alt er der. Altså noe ala dette: Partisjon Privat: - Mamma og Jan: Denne mappen skal kun mamma og jan ha tilgang til, hvor de da skal ha fulle rettigheter - Connie: Denne mappen skal kun Connie ha tilgang til, men i tilfellet hun skulle rote til noe så er det greit om man kan gå inn som administrator i nødstilfeller? - Henrik: Samme opplegget som med Connie - Thomas: Denne mappen skal kun jeg ha tilgang på, ingen andre skal kunne verken åpne den eller noe Partisjon Media: - Filmer: Alle skal kunne legge til og åpne filmer fra dette området, men kun jeg (admin) skal kunne slette og redigere det som er lagret her - Musikk: Samme opplegget som med filmene - Serier: Samme opplegget her også Partisjon Diverse: - Her skal alle ha full tilgang og kan gjøre hva pokker de vil Det høres utrolig flott og fint ut i hodene våres, men jeg har ingen anelse om hvordan jeg skal få til noe sånt? Når jeg går inn på permissions på min datamaskin (altså det som er fil-serveren) så kan jeg kun forandre rettigheter i henhold til brukerne osv som er på maskinen? Jeg ser ingen måte hvor jeg kan legge til brukere fra nettverket og dermed forandre på nettverkstilgangen, jeg kan enten tillate at alle på nettverket skal kunne enten ikke ha tilgang, bare lese eller lese og skrive, ser ingen måte hvor jeg kan opprette egne rettigheter til spesifikke maskiner og brukere på nettverket? Lar dette seg gjøre? Dette ble kanskje veldig mye på engang, men det som altså er viktigst nå i første omgang er å få lagringen opp og gå, helst da med det rettighets opplegget jeg beskrev ovenfor Ting som å få det opp på FTP osv er noe som ikke er like viktig å få til nå i første omgang. Lenke til kommentar
mocka Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Nå har jeg beklageligvis bare skumlest posten din. Forvent deg derfor ikke det lange gode svaret du håper på fra meg. Jeg startet selv med tilnærmet like intensjoner som deg på FreeNAS. Dette viste seg å være en veldig knotete løsning for meg, ettersom jeg ønsket å bruke serveren til langt fler ting enn som allerede fantes i FreeNAS. Til slutt endte jeg opp på Ubuntu Server Edition og må si jeg er veldig fornøyd. Her kan du gjøre alt det du ønsker å gjøre (partiosjonere, sette opp ftp mm.). I tillegg til stor kompatibilitet, finnes det uendelig med tutorials for hvordan du skal sette opp ting i Ubuntu Server og et veldig brukervennelig forum som hjelper deg med hva enn det måtte være. Hvis du likevel er ute etter en enklere løsning med få utvidelsesmuligheter, kan jeg foreslå OpenFiler, som er noe av det samme som FreeNAS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå