avalaker Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Hei Har laga et magasin på 28 sider som jeg skal trykke opp, er det mulig å save magasinet som pdf slik at side 2 og 28 kommer ved siden av hverandre, samme med 3-27, 4-26, 5-25 osv. Har testet med spreads, men da kommer det bare side 2-3, 4-5 osv Magasinet er i A4 og skal printest på A3 med stift i mitten. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Slik jeg ser det, har du et par-tre valg; 1) Endre sidefordelingen manuelt i inDesign. Trykkeriene bruker normalt egne utskytningsprogrammer for å legge om sidene til å bli plassert mot hverandre på korrekt oppslag, samt å utnytte trykkplaten maksimalt. Hvis du ønsker å full kontroll på hvilke sider som havner hvor på tosidig utskrift, må du først slå av et valg i kontekst-menyen til side-paletten. 2) Endre sidefordelingen manuelt i Reader (Pro). Pass da bare på at filen ikke er eksportert som oppslag, for da får du bare flyttet hele oppslag og ikke enkle sider. Vet ikke om det lar seg gjøre i gratisutgaven av Adobe Reader. 3) Finne en plug-in som gjør det automatisk. Egentlig noe jeg burde ha hatt et konkret svar på, ettersom behovet er tilstede for midt vendkommende også. Jeg tør vedde på at noen har laget en "ytskytningsmodul" til inDesign - det gjelder bare å finne den. Antar Adobe har en liste på sine sider over de fleste/mange plug-ins, men ikke alle ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå