Gå til innhold

Identifiser teknisk apparat "SAVE TIME"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nnnj-ei, jeg tror det Mannen med ljåen tenker på er en ticker tape machine eller stock ticker machines, mye brukt til overføringer av børs info; aksjekurser etc.

Mener "børs tikker" har blitt brukt om en slik maskin på norsk, om ikke annet enn som en fornorsking av et engelsk navn på samme maskin.

En telex er vel mer en elektronisk, automagisk skrivemaskin for overføring av tekst.

wikipedia artikkel

-EDIT-

@Mannen med ljåen

Ser på bildet av "den sære utveksten" som du kaller det, at det er et vertikalt hjul, ser ut som det er gummibelagt ihvertfall, mellom utveksten og det store horisontale hjulet.

Går dette lille hjulet rundt når det store går rundt?

Har du noen flere bilder av selve "utveksten"? Eller mer info?

f.eks. om det er noe hull eller annet interessant under metalldelen av "utveksten"

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

TIDSMASKIN OMG!

seff bare en prototyp for mus etc. du setter telleren på året du vil til. settern inn musa, kobler i kabel. så dreies skiva rundt. nok til at det blir en partikkelaksellerator som bøyer tid og rom. hjulet på siden er rent estetisk.

Eller bare en kabelteller.

Se om telleskiva endrer seg når du dreier på det svarte hjulet ;)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg spurte en onkel.

Hans teori er at apparatet ble brukt til å telle pengene fra Televerkets telefonkiosker.

Det er den eneste grunnen jeg kan tenke meg til at en tidligere telemontør hadde en myntteller i verktøyrommet. Han har sikkert overtatt den etter at den ble avleggs.

Den har noen innstillingsmuligheter for myntstørrelse, men jeg har ikke sett så nøye på det.

Alle de myntene som legges oppå den roterende skiva trigger telleverket. Så den teller antall mynter, ikke verdien.

Men hvis man stiller mekanismen på den minste mynten først, og deretter øker dysestørrelsen, vil den sikkert klare å sortere myntene skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...