Gunfreak Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Det sier jo seg selv, det er en save time, du legger litt tid på skiva også lagrer maskinen tiden for evig og altid. Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 telegrafskriver med glasskuppel, som skriver på en tynn papirrull. Var det ikke det man kalte en telex? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) Nnnj-ei, jeg tror det Mannen med ljåen tenker på er en ticker tape machine eller stock ticker machines, mye brukt til overføringer av børs info; aksjekurser etc. Mener "børs tikker" har blitt brukt om en slik maskin på norsk, om ikke annet enn som en fornorsking av et engelsk navn på samme maskin. En telex er vel mer en elektronisk, automagisk skrivemaskin for overføring av tekst. wikipedia artikkel -EDIT- @Mannen med ljåen Ser på bildet av "den sære utveksten" som du kaller det, at det er et vertikalt hjul, ser ut som det er gummibelagt ihvertfall, mellom utveksten og det store horisontale hjulet.Går dette lille hjulet rundt når det store går rundt? Har du noen flere bilder av selve "utveksten"? Eller mer info? f.eks. om det er noe hull eller annet interessant under metalldelen av "utveksten" Endret 18. juni 2009 av olefiver Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Ah, stemmer. Jeg blandet dem. Børstikker: Har disse vært i bruk i Norge og altså? for tidlig "internett"! Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Onkel Skrue har en slik en! Lenke til kommentar
Colb Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 TIDSMASKIN OMG! seff bare en prototyp for mus etc. du setter telleren på året du vil til. settern inn musa, kobler i kabel. så dreies skiva rundt. nok til at det blir en partikkelaksellerator som bøyer tid og rom. hjulet på siden er rent estetisk. Eller bare en kabelteller. Se om telleskiva endrer seg når du dreier på det svarte hjulet Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Apparatet er identifisert. Det er en PENGETELLER av alle ting. Her er en video som viser det i bruk. http://rapidshare.com/files/388051501/16052010.mp4.html Hvis noen vet om et bedre sted å poste videoen, er det bare å gjøre det. Rapidshare gir kun ti nedlastninger. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Det kan seff gå, men jeg får ikke gjort det selv, grunnet "tekniske begrensninger" med internettet her. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 (endret) Apparatet er identifisert. Det er en PENGETELLER av alle ting. Hey, kewl. Hvordan fant du ut av det? Endret 16. mai 2010 av olefiver Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Jeg spurte en onkel. Hans teori er at apparatet ble brukt til å telle pengene fra Televerkets telefonkiosker. Det er den eneste grunnen jeg kan tenke meg til at en tidligere telemontør hadde en myntteller i verktøyrommet. Han har sikkert overtatt den etter at den ble avleggs. Den har noen innstillingsmuligheter for myntstørrelse, men jeg har ikke sett så nøye på det. Alle de myntene som legges oppå den roterende skiva trigger telleverket. Så den teller antall mynter, ikke verdien. Men hvis man stiller mekanismen på den minste mynten først, og deretter øker dysestørrelsen, vil den sikkert klare å sortere myntene skikkelig. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 La den opp her så slipper du å krangle med rapidshare http://www.webmicke.com/16052010.mp4 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Takk for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå