Mannen med ljåen Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Hallo! Jeg fant dette sære apparatet i kjelleren. Jeg vet ikke hvem som eide det, eller hva det brukes til. Det er merket følgende: PMSAVE TIME pandolfini & mazzarello 50134 firenze - italy Her er bilder av det mystiske apparatet fra forskjellige vinkler: Den har elektrisk motor, og den runde plata inni roterer. Telleverk har den også: Og hva er denne sære utveksten? Så, hva gjør denne sære tingesten? Den skinnende knappen som likner en telegrafnøkkel kan trekkes ut og skyves inn, og har en slags skala fra 00 til 200 på seg. Den kan også trykkes ned som en telegrafnøkkel. Den har ingen elektriske tilkoblinger unntatt 220 volt. Jeg kan ærlig talt ikke engang gjette hva denne dingsen gjør, men den ser ut til å være i perfekt stand. Vær så snill og identifiser den! Endret 11. juni 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
weebl Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 den skiva i midten ser ut som en slags slipeskive eller noe sånnt. uansett jeg å ble nyskjerrig på hva dette er nå Lenke til kommentar
Dan-The-Man Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Jeg blei håpløst nysgjerrig sjæl! Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Spennende Har du prøvd å slå den på? Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Den så tøff ut, håper den har blitt brukt til noe interessant. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Selvfølgelig har jeg prøvd å slå den på. Jeg skrev jo at skiva roterer. Den lille spaken (ikke den som likner telegrafnøkkelen, men den på den andre siden) kan dyttes ned, da går skiva den ene veien, eller dras opp, og da går skiva den andre veien. Den ene stillingen er fjærbelastet. Lenke til kommentar
Cable89 Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Det første jeg tenker på når jeg ser den, er en kabel/tråd/film "kveiler". Du legger en snelle på den roterende plata og det som skal kveiles tres under hjulet med gummi som driver telleverket. Spaken regulerer hastighet ved å dra den inn og ut, og retning ved å skyve den opp eller ned. Den ene retningen er fjærbelastet fordi den er "revers" for å kunne løse opp floker. Lenke til kommentar
Leif.ross Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 kan vær det er en sånnen "potte/vase" maskin, Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 kan vær det er en sånnen "potte/vase" maskin, Jeg tenkte og på en slik ja, pottemaker/leire-snurresak. Men da gir det vel ganske liten mening med telleverk. og "SAVE TIME" ser nesten ut til å være et slags salgsargument? Veldig rart at "pandolfini & mazzarello" ikke gir et eneste treff i google, må ha vært en skikkelig nisjebedrift.. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Telleverket går vel rundt om du roterer på det sorte hjulet som står vertikalt der? Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Det ser ut som en av de tidlige "CD rewind" maskinene. Man legger CD'en på den runde platen, så er det bare å begynne å spole tilbake. Telleverket hjelper deg å finne fram til riktig sang. Til sammenligning: Dette er en moderne "DVD rewind" maskin. Her kan man se hvor langt utviklingen har kommet bare på noen få år. Tidsbesparelsene vi har i dag, kunne man bare drømme om i gamle dager, selv om rewindmaskinen representerte et enormt framskritt allerede på den tiden. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Telleverket går IKKE rundt om jeg roterer på det sorte hjulet. Faktisk kan jeg ikke få telleverket til å snurre i det hele tatt. Det sorte hjulet går rundt når plata snurrer, men det er faktisk i inngrep med det. Nesten som en sånn billig-clutch som brukes i gressklippertraktorer. Hjulet kan også vippes opp litt, sånn at det ikke er i inngrep med den store plata. Fjærbelastet. Men det står jo 90 grader på plata, så det er ikke slik det drives rundt. Dt bare gnisser og slites. Hjulet er drevet av en reim som man såvidt ser bak et metalldeksen helt til venstre på det nederste bildet. Apparatet bærer mest preg av å være en morsomhet laget for å irritere meg. Jeg blir bare mer og mer nysgjerrig. Endret 17. juni 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Kan du ikke maile bildene til teknisk museum, og høre om de kan si noe fornuftig? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Det ser ut som en av de tidlige "CD rewind" maskinene. Man legger CD'en på den runde platen, så er det bare å begynne å spole tilbake. Telleverket hjelper deg å finne fram til riktig sang. Til sammenligning: Dette er en moderne "DVD rewind" maskin. Her kan man se hvor langt utviklingen har kommet bare på noen få år. Tidsbesparelsene vi har i dag, kunne man bare drømme om i gamle dager, selv om rewindmaskinen representerte et enormt framskritt allerede på den tiden. Hva er vitsen med å spole tilbake en CD? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Jeg vet ikke vitsen med å spole tilbake en CD, men jeg må alltid passe på å spole tilbake DVD-filmene jeg leier på sjappa på hjørnet før jeg leverer filmene tilbake. Betjeningen blir alltid så grinete når de må gjøre det sjøl, de late slampene. Jeg syns Cable89s sin mening hørtes ut som en god mulighet... Ser på bildet av "den sære utveksten" som du kaller det, at det er et vertikalt hjul, ser ut som det er gummibelagt ihvertfall, mellom utveksten og det store horisontale hjulet. Går dette lille hjulet rundt når det store går rundt? Har du noen flere bilder av selve "utveksten"? Eller mer info? f.eks. om det er noe hull eller annet interessant under metalldelen av "utveksten" EDIT: Hvis det er en portabel dreiemaskin, lurer jeg hvorfor det kommer med et telleverk... Endret 17. juni 2009 av olefiver Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Først tenkte jeg portabel dreiemaskin, men kan vel fort være noe for å lage viklinger eller samle opp tråd/wire... Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Det ser ut som en av de tidlige "CD rewind" maskinene. Man legger CD'en på den runde platen, så er det bare å begynne å spole tilbake. Telleverket hjelper deg å finne fram til riktig sang. Til sammenligning: http://www.hot-screensaver.com/wp-myimages/dvd-rewinder.jpg Dette er en moderne "DVD rewind" maskin. Her kan man se hvor langt utviklingen har kommet bare på noen få år. Tidsbesparelsene vi har i dag, kunne man bare drømme om i gamle dager, selv om rewindmaskinen representerte et enormt framskritt allerede på den tiden. Hva er vitsen med å spole tilbake en CD? Det "produktet" er en spøk. Selvsagt finnes ikke "DVD-rewinder" eller CD-spoler på ordentlig. Det er ikke bare poengløst å "spole tilbake" en CD, det er umulig. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) Personlig mener eg det ser ut til å være noe man bruker til å måle opp lengder på kabel/tråder/tau osv. Dvs, man plasserer en rull med kabel oppi boksen og lar kabelstumpen stikke ut ved tellerverket. Når man da trenger 2.3 meter med kabel så drar man i kabelen til tellerverket viser 230 og så klipper man. Sparer mye tid. Veldig populært, også i dag, men da i mindre og mer moderne utgaver Dette med film var heller ikke så dumt, men selve maskineriet ser for grovt ut til å være laget for å behandle følsomme filmruller. edit: Evnt samme som med film. For å rulle opp kabler/tau osv, og samtidig telle antall meter(siden den er elektrisk). Endret 18. juni 2009 av nomore Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Personlig mener eg det ser ut til å være noe man bruker til å måle opp lengder på kabel/tråder/tau osv. Dvs, man plasserer en rull med kabel oppi boksen og lar kabelstumpen stikke ut ved tellerverket. Når man da trenger 2.3 meter med kabel så drar man i kabelen til tellerverket viser 230 og så klipper man. Sparer mye tid. Veldig populært, også i dag, men da i mindre og mer moderne utgaver Dette med film var heller ikke så dumt, men selve maskineriet ser for grovt ut til å være laget for å behandle følsomme filmruller. edit: Evnt samme som med film. For å rulle opp kabler/tau osv, og samtidig telle antall meter(siden den er elektrisk). Høres logisk ut ja. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 Han som eide huset som apparatet lå i var telemontør for mange år siden. Det var kanskje du verktøy brukt i jobben? Jeg aner ikke hva han skulle med det etter at han pensjonerte seg, men han etterlot flere andre telerelaterte greier også, inkludert en sånn telegrafskriver med glasskuppel, som skriver på en tynn papirrull. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå