Gå til innhold

Er dette et godt hjemmekinooppsett?

Anbefalte innlegg

Heisann forumfolk. Jeg er en student med en liten hybel og store ambisjoner om hjemmekinoanlegg,

og kunne trenge litt hjelp fra kjennerne i forhold til kjøp av komponenter. Jeg hadde egentlig planer

om å kjøpe hjemmekinoanlegg for et års tid siden, men så kom krakket og har først kommet meg

på beina igjen nå.

Jeg har tenkt å kjøpe anlegget innen noen uker. Jeg har snakket med gutta i HiFi-klubben som har

anbefalt meg komponenter, og tenkte jeg skulle sjekke med dere om jeg får det beste jeg kan få

for penga. Absolutt maksimum for høyttalere, reciever, projektor, lerrett og kabler + frakttillegg

er 25.000 kr. Mest mulig skulle jeg gjerne ha fra samme sted, da det er nyttig med tanke på

forsikring etc.

Anlegged skal være et fullt 5.1-anlegg med HD-lyd og HD-ready projektor. Det hele drives av en

HTPC med et Radeon HD4850 skjermkort og mye muskler. Jeg har et ganske lite rom på 3.7 x 3.2m.

Siden det er en studenthybel kan jeg sjelden sette anlegget på maks, så maks trøkk i høyttalerene er

ikke prioritet, skjønt de bør høres bra ut på middels lydnivå. På HiFi-klubben anbefalte de meg et

ARGON Junior 5.1 Høyttalersystem:

http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeytt...alersystem_.htm

Jeg vet det ikke er all verden, men som sagt er lyd ikke den aller høyeste prioriteten.

Som reciever anbefalte de meg en AVR-2309 surroundreciever:

http://www.denon.co.uk/site/frames_main.ph...ail&Pid=387

De sa det var nødvendig å betale såpass om jeg skulle kunne koble opp Wii og Super Nintendo til projektoren

og kunne oppskalere til 720p uten alt for mye styr med kabler. De blir visst ikke laget lenger, så har holdt av

en av de siste de har for et par uker til.

Det største problemet med anlegget mitt er vel projektoren, og det er her jeg kunne trenge mest hjelp.

Hybelen min er veldig begrenset med tanke på plasseringsmuligheter, og det er nødvendig med en

plasseringsvennlig projektor. Sånn jeg har planlagt oppsettet til nå er å ha projektoren stående i et skap

ved siden av sofaen. I såfall vil den være plassert rett overfor høyre side av lerretet, ca. 3.1 meter fra denne

siden og ca. 3.7 meter fra en venstre. Det krever med andre ord en projektor med god mulighet for å skru på

bildet og som fungerer bra på relativt kort avstand. HiFi klubben hadde ingen projektorer med denne typen

plasseringsvennlighet i min prisklasse, så jeg foreslo en projektor jeg ble anbefalt i en tidligere tråd, en Epson

EMP-TW700:

http://www.hjemmekino.no/database/projekto...x?katalognr=105

De sa at denne mest sannsynlig ville tjene mine forhold, men de virket noe skeptiske, så lurte på om dere er

enige i at det ville fungere. Om dette er det beste jeg kan få i prisklassen, er det da greit å kjøpe fra "the lowest bidder"? Ser at dinhjemmekino.no er 1.500 kr billigere enn nest billigste og inkluderer 3 års lampegaranti. Nesten for godt til å være sant:

http://dinhjemmekino.no/product_info.php/c...products_id/386

Lerrett tenker jeg også å kjøpe hos HiFi-klubben. Et 16:9 lerrett, med manuelt nedtrekk 203x114 cm matthvit til

2198 kr.

Så hva sier dere? Høres dette greit nok ut? Setter pris på all hjelp jeg kan få. Dette er egentlig mye dyrere enn hva som er fornuftig av meg å kjøpe, så vil gjerne forsikre meg om at alt fungerer og jeg ikke blir snytt. Spør gjerne hvis noe er uklart.

Endret av Illuminaughty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PJ:

TW-700 er en knallprojektor, og det ser ut til at du har funnet fram til en god pris på den. Den har med rette fått mye skryt i pressen. Har selv TW-600 og har brukt den i 2,5 år uten problemer av noe slag. Den er meget plasseringsvennlig på grunn av den fleksible lens-shiften (vertikal og horisontal). Har min rettvendt på en hylle helt oppunder taket med kasteavstand ca 3m og oppnår å få underkanten på bildet helt ned til 40cm. TW-700 er nokså lik men har bla. bedre optikk. Sjekk ut avforum.no for tips og råd for instillinger, etc.

Jeg ville tatt det som HK sier om PJer med en klype salt. Det er mye uoppdatert vranglære rundt om, som feks at bare DLP duger, o.l.

Lerret:

Sats på rammelerret om rommets bruk tillater det. Har selv nedtrekk i kjellerstua som har hengt nede siden det ble hengt opp :o) Nedtrekk får bestandig irriterende bølger som er veldig synlige under panoreringer. Sjekk avshop.no

Lyd:

Er ikke noen stor fan av Denon receivere, men de er sikkert helt OK. Det finnes masse receivere til ca 4k som oppskalerer og dekoder HD-lyd nå. Tror jeg hadde satset på Yamaha, H/K eller Onkyo (har selv Marantz), men dette er som sagt litt smakssak.

Argon høyttalere har jeg liten erfaring med. XTZ er veldig bra sub for pengene og anbefales varmt.

Anbefaler B&W høyttalere feks 600 serien som er en fantastisk allsidige med kvaliteter både til film og musikk.

Kabler:

Ikke blakk deg på kabler. Det billigste som funker er bra nok, spesielt for digitalt bilde og lyd. Sjekk ut Clasern og Biltema. Høyttalerkabler bør ha min 2,5mm2 tverrsnitt, ellers funker det meste.

Hifiklubben og tilsvarende steder vil prøve å prakke på deg dyre kabler, fordi det er der de henter marginer, men ikke la deg lure !

Endret av Junkers
Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar svar! Da tror jeg jeg holder meg til TW-700 da du anbefaler denne. Er redd jeg ikke har plass eller penger til rammelerrett, så holder meg til nedtrekkbart, og håper det funker greit. Tenker jeg bestiller den med det samme.

Takk for tips til høyttalere og reciever, men helst vil jeg fortsatt kjøpe fra HiFi-klubben. Er veldig grønn på hjemmekinoanlegg, og hadde vært veldig nyttig å ha alt fra samme sted med tanke på forsikring + et sted det er mulig å få hjelp og tips. Er det helt krise om jeg holder meg til det jeg ble anbefalt, eller blir jeg lurt?

Har notert meg det om kabler. Takk for tipset. Da blir det Clas Ohlson for kabler.

Lenke til kommentar

Du skal ikke tvile på Denon, leverer som alltid! Har gode gamle 4306 og den holder fortsatt stand og vel så det!

Ang. høytalere ville jeg gått opp i pris og vekk fra Argon. Når du først legger penger i det, og tenker Denon 2309 og ellers ganske OK komponenter ville i alle fall JEG lagt mere penger i lyden. Har det største paret fra Argon , og er ikke veldig imponert! Men blir vanskelig hvis du skal holde deg til systemoppsett fra HIFI-klubben. surround.no har en del bra fra Dynavoice og Proson. Billig og godt lyd. Har personlig gode erfaringer med Proson. Se her litt: http://www.surround.no/subcategory/6280/6284.html

Lenke til kommentar
Takk for kjapt svar svar! Da tror jeg jeg holder meg til TW-700 da du anbefaler denne. Er redd jeg ikke har plass eller penger til rammelerrett, så holder meg til nedtrekkbart, og håper det funker greit. Tenker jeg bestiller den med det samme.

Takk for tips til høyttalere og reciever, men helst vil jeg fortsatt kjøpe fra HiFi-klubben. Er veldig grønn på hjemmekinoanlegg, og hadde vært veldig nyttig å ha alt fra samme sted med tanke på forsikring + et sted det er mulig å få hjelp og tips. Er det helt krise om jeg holder meg til det jeg ble anbefalt, eller blir jeg lurt?

Har notert meg det om kabler. Takk for tipset. Da blir det Clas Ohlson for kabler.

Nedtrekkbart funker fint, jeg har som sagt brukt mitt i over to år. Vurderer å endre på det nå.

Synes høyttalerne du ble anbefalt er litt små. Du vil få mer dynamikk og trøkk om du ihvertfall velger noen større fronter og senter. Bakkanalene kan godt være litt små. Det er ikke krise om frontene er av annen type enn bakkanalene. Du kan evt prøve noe Dali om du må handle fra HK. Receiveren er som sagt helt kurant, og det er mer mine egne preferanser som skinner gjennom.

Lenke til kommentar

Greia med høyttalerene er at jeg bor i en hybel, som betyr at det bor mange vegg i vegg. Dette betyr at jeg nok ikke vil kunne skru lyden så alt for høyt uansett. Derfor er det viktigste at lyden er grei på middels lydnivå. Dette mente de disse høyttalerene var velegnet til i HiFi-klubben. Stemmer dette?

Jeg ville også prøve å få alt, inkludert kabler etc. under 25.000, og helst nedi 20.000, og dette var det stedet jeg følte jeg kunne kutte litt. Men det blir det første jeg oppgraderer når jeg får råd.

Lenke til kommentar

Jeg begynner å få ganske store tvil om å kjøpe ARGON-høyttalerene nå etter å ha hørt tilbakemeldingene her og på andre forumer, men jeg pusher prisgrensen jeg har satt meg som det er, og de fleste forslag jeg får presser høyttalerprisen til det dobbelte av det jeg opprinnelig tenkte å bruke. Jeg ser at jeg kan kutte recieverprisen mednesten halvannet tusen om jeg bytter til en annen reciever, men fremdeles er det langt ifra nok til hva jeg blir anbefalt å kjøpe. Vegrer meg også for å bytte ut alt jeg planla å kjøpe og miste de gode supportmulighetene til HiFi-klubben.

Er det virkelig ingenting bra å si om ARGON Junior? Selv når jeg strengt talt ikke trenger så mye trøkk (Se forrige post)? Ser at jeg mer leter etter bekreftende svar heller enn konstruktiv kritikk her, men hadde vært sabla mye mer praktisk om dette oppsettet hadde fungert.

Lenke til kommentar

Vedder på at du blir fornøyd. Noe usikker på receiveren, føler at den er såpass gammel at de nye seriene fra H/K, Yamaha og Onkyo ligger endel foran på teknologi. Trøkk nok til å drive Argon junior er det nok i dem alle.

Til under 4000 for høyttalere og sub er det ikke det helt store utvalget. Men du får surround-lyd, høy nok lyd, bass og masse gøy med dem til oppgraderingsbasillen biter:)

Lenke til kommentar

Jeg tror du blir fornøyd. Jeg har hatt 3 denon-receivere innom, og vært fornøyd med alle. Sitter på 2809 nå, og det er knallbra. Høyttalerne er nok det svakeste ledd sånn sett, men de er billige og funker greit, og du kan alltids oppgradere senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...