Gå til innhold

Et operativsystem på TO harddisker.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Må vel først innrømme at jeg ikke har peiling hva jeg snakker om nå egentlig. Har hvertfall kjøpt en pc fra multicom med følgende specs:

- Intel® X58 chipset

- INTEL Core i7 920 2.66GHz 8MB LGA1366 Boxed

- WESTERN DIGITAL 300GB Velociraptor 3Gb/s 10000 RPM 16MB

- 1TB S-ATA harddisk 3,5

- 6GB DDR3 Kit (3x2GB) PC3 1333MHz

- GeForce GTX 260 896MB skjermkort med spillet FarCry2

Hvertfall det jeg vil da, er å ha OS (windows vista 64-bit home premium) + spillene mine på denne harddisken og resten (diverse programmer, musikk, filmer osv) på den andre hardisken (1 tb).

Håper nå at jeg uttrykte meg sånn noenlunde ok.

Vil hvertfall ha OS på velociraptor disken, og ha programmer (utenom spill) på 1tb harddisken.

Kan noen forklare meg det, enkelt og greit hva jeg skal gjøre, hvor jeg skal gå inn etc.

Er som sagt på ganske dypt vann når det gjelder dette, men klarer å gå inn på BIOS og diverse ting, men aner ikke hva jeg skal gjøre der :-).

Takk for svar på forhånd!

Mvh

Mygg1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss jeg skjønner deg riktig vil du ha Windows installert på 300GB harddisken din, og diverse annen data på den andre? I såfall setter du inn Windows-installasjonscden i cd-rom'en når du starter datamaskinen din, og det kommer opp en beskjed at du må trykke Enter for å starte installasjonen. Etter hvert vil du få opp et valg om hvor du vil installere Windows, og her velger du 300GB harddisken din.

På Microsoft sine sider forklarer de hvordan du kan installere Windows Vista.

http://support.microsoft.com/kb/933178/no

Bla ned til "Slik utfører du en ren installasjon av Windows Vista ved å starte datamaskinen fra Windows Vista-DVDen " å les igjennom.

Lenke til kommentar
Viss jeg skjønner deg riktig vil du ha Windows installert på 300GB harddisken din, og diverse annen data på den andre? I såfall setter du inn Windows-installasjonscden i cd-rom'en når du starter datamaskinen din, og det kommer opp en beskjed at du må trykke Enter for å starte installasjonen. Etter hvert vil du få opp et valg om hvor du vil installere Windows, og her velger du 300GB harddisken din.

På Microsoft sine sider forklarer de hvordan du kan installere Windows Vista.

http://support.microsoft.com/kb/933178/no

Bla ned til "Slik utfører du en ren installasjon av Windows Vista ved å starte datamaskinen fra Windows Vista-DVDen " å les igjennom.

Ja, men det som blir problemet da, hvordan får jeg da installert programmer på 1TB disken? Siden når jeg da formaterer pcen, opprettes ingen "Programfiler" og diverse mapper der.. :-P

Hvorfor vil du egentlig ha programmene på 1 TB disken? Er jo god plass på 300 GB disken og de fleste programmene (hvert fall mine) tar ikke akkurat stor plass.

Egentlig ingen spesifikk grunn, vil bare ha det sånn^^.

Endret av Mygg1
Lenke til kommentar
Jeg har prøvd å installere programmer på en annen disk enn Windows-disken min, og det pleier å bli en del rot med forskjellige ting.

Jeg har kun prøvd en annen partisjon og det bruker i hvert fall å fungere flott :) . Men skjønner ikke hvorfor trådstarter i det hele tatt vil installere programmene på 1 TB disken. 300 GB burde være nok til OS, programmer og spill.

Lenke til kommentar

Jeg har overført Programfiler fra C: til en annen disk før, og tro meg, det tar veldig mange timer med regedit og full nøyaktighet for å få det skikkelig til. Jeg brukte 4 timer på å få det til å fungere, og nesten alle installasjonsfilene hadde problemer med å installere seg fordi den ikke fant filene som skulle være i Windows-mappen. Dette var i XP, og jeg fant ingen guider på å gjøre dette i Vista. Jeg vil anbefale deg å bare la programfiler ligge på C, så blir det mye enklere for deg ;)

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd å installere programmer på en annen disk enn Windows-disken min, og det pleier å bli en del rot med forskjellige ting.

Jeg har kun prøvd en annen partisjon og det bruker i hvert fall å fungere flott :) . Men skjønner ikke hvorfor trådstarter i det hele tatt vil installere programmene på 1 TB disken. 300 GB burde være nok til OS, programmer og spill.

Kan du da hvertfall forklare meg hvordan jeg får installert programmer på 1 TB disken?

Siden når jeg da gjenoppretter, og legger OS på 300gb disken, så opprettes det ingenting i 1 TB "mappa". Og hvor skal jeg da legge programmer, når 300 gb disken evt blir full? :p

Lenke til kommentar

Kan du da hvertfall forklare meg hvordan jeg får installert programmer på 1 TB disken?

Siden når jeg da gjenoppretter, og legger OS på 300gb disken, så opprettes det ingenting i 1 TB "mappa". Og hvor skal jeg da legge programmer, når 300 gb disken evt blir full? :p

Skjønte ikke helt spørsmålet. Skal du bare installere et program på en annen harddisk? Da er det i hvert fall ikke verre enn under installeringen velge hvor du skal installere programmet/spillet.

Lenke til kommentar
Skjønte ikke helt spørsmålet. Skal du bare installere et program på en annen harddisk? Da er det i hvert fall ikke verre enn under installeringen velge hvor du skal installere programmet/spillet.

Ja, men HVOR på 1tb disken skal jeg da legge det programmet jeg vil ha der? Er ingen mapper å legge det i der.... (altså, er ingen "Programfiler" er der.)

Lenke til kommentar

Øhh, lag en?

Når man innstallerer så kan man legge ting akkurat der man vil. Det spiller ingen rolle for noe som helst hva mappen du legger det i heter. Vil du ha en mappe som heter Programfiler så bare lager du en. Høyre musklikk og velge ny - mappe fra popup menyen. Eller du kan bare legge det i roten eller lage en hvilke som helst annen mappe.

Lenke til kommentar
Også så en bra PC da, for slik en grønnskolling.

Ikke alle som vet like mye om PC'er, men det er ikke vits å kalle dem for stygge ting lfor det ;) . Kjenner flere som kan mindre, blant annet min far som også kjøpte en kraftig PC da han kjøpte sin første stasjonære PC.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor du vil ha det slik. For det første så er 300GB disken raskere enn 1TB-en og det er mer enn god nok plass til alt du ønsker av programmer og spill på den. For det andre så er det ingen grunn til å ha det slik, det vil garantert bare føre til problemer og stress.

Lenke til kommentar

For noe tull. Det medfører ingen problemer å ha programmer innstallert andre steder enn default windows stedet. Jeg har kjørt tilsvarende oppsett, men med mindre oppstartsdisk, i flerfoldige år uten et eneste problem. Greit det finnes ett og annet spill som av en eller ufattelig grunn krever å legge filer på windowsroten, men det er bare idiotisk programering og har egentlig ikke noe med hvor man legger programmer å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...