saladin waits for alice Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Hei alle sammen! Til høsten nå er det valg, dette blir første gangen jeg får utnyttet min stemmerett, jeg, som mange andre av mine venner er usikker på hva slags politisk synspunkt vi har. Jeg som person er liberalist, jeg har ikke no i mot at folk drekker seg dritings, røyker og andre "dumme ting" fordi det er et valg de har tatt selv (i de aller fleste tilfeller iallefall), selvom jeg selv ikke røyker, drikker osv. for å si det slik, fins den en liste over ting som jeg bør gå gjennom, hvor jeg gir min synspunkt på ting, og med det kan man konkludere hva slags politisk syn jeg har? takk for svar! forresten er Liberal = Høyre og Venste, og kanskje litt FRP? Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Vil ikke si du er så ekstrem liberal selvom du ikke vil nekte folk å drikke og røyke Men les her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=469162 Der er det flere tester også. Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 Vil ikke si du er så ekstrem liberal selvom du ikke vil nekte folk å drikke og røyke Men les her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=469162 Der er det flere tester også. hehe takk for lenken! Jeg tok noen av testene og endte opp med å være liberal venstre side, får vel kikke litt nærmere på Venstre og Høyre sin politikk da =) Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) Nærmere valget så dukker det opp en haug av "valg-o-mater". Kjør gjennom en 3-4 av disse, så får du et hint om hvor landet ligger. Hvis du føler for å engasjere deg mer enn gjennomsnittet, les litt i de ulike partienes programmer (men husk at samtlige prøver å fremstille seg selv på best mulig måte). Edit: Quote: > forresten er Liberal = Høyre og Venste, og kanskje litt FRP? Liberal kan innebære så mye, men av de etablerte partiene er det vel disse tre som vil være mest aktuelle. Endret 12. juni 2009 av klilleng Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Prøv å la deg bli påvirket minst mulig av andre. Følg mye med på nyheter og saker frem mot valget så vil jeg tro du vil få et klart bilde av hvem du føler du har mest "til felles med". Er du nærmere valget fremdeles usikker velger du dine topp 3 vikitigste saker også ser du hvem som kjemper for disse sakene. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Nja, Liberal vil ikke automatisk si høyrevridd. Det fins venstreliberale partier. Men som regel er aksen satt fra høyre til venstre, og oppover (autoritær) / nedover (ikke-autoritær). Så kan man plassere seg selv i et koordinatsystem. http://www.politicalcompass.org/test Lenke til kommentar
Warz Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hvis du faktisk er liberal bør du skjekke ut Det Liberale Folkepartiet (http://stemdlf.no/). Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Warz: DLF er for libertarianere og anarkister, ikke for normale liberalere. amir: Om du ser på deg selv som liberal og alikavel vil støtte velferdsstaten som vi har i dag så er nok det beste valget Venstre. De er et sosialliberalt parti. Kort sagt vil det si "Personlig frihet, sosialt ansvar". Det vil si at man har et ansvar for å ta vare på folk rundt seg (gjennom skatt/velferdsstaten), men det er viktig at man har personlige friheter til å bestemme over egen kropp og eget liv. Astralnoise: Det er vel mer det at venstreliberale partier er en teoretisk mulighet Har faktisk ikke vært borti et slikt parti før. Men Venstre er da heller ikke mye høyrevridd, men et sentrumsparti. klilleng: Høyre er et Liberalkonservativt parti og Frp er et Kristenkonservativt parti. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 klilleng: Høyre er et Liberalkonservativt parti og Frp er et Kristenkonservativt parti. Kanskje etter din oppfatning. Lenke til kommentar
Ferdinanny Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Hva er din oppfatning, klilleng? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Hva er din oppfatning, klilleng? At både Venstre, Høyre og FrP vil kunne falle inn under den store paraplyen "liberale". Samtidig er det umulig å kategorisere de fleste norske store partier som enten det ene eller det andre. For eksempel Fremskrittspartiet har på noen områder et politikk som helt sikkert kan kalles kristenkonservativ, mens på andre områder en politikk som kan kalles meget liberalistisk. De fleste partiene har en blandet politikk, som mer gjenspeiler konkrete samfunnsforhold i Norge, enn en enhetlig ideologisk retning. Med noen unntak. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 klilleng: Min kommentar var ikke bare synsing Venstre definerer seg selv som sosialliberale. Høyre sier på sine nettsider "Høyres politikk bygger på et konservativt samfunnssyn og liberale verdier" og Frp framstiller seg selv som liberale, men de viser til stadighet at de er mer kristenkonservative når de er det eneste andre partiet som støtter Krfs kristne verdibygging. Men ja, alle partier har en litt blandet politikk til en eller annen grad, men de har også en ideologi de bygger på. Men som du sier så er ordet liberal veldig bredt. Kjekt at vi har mer spesifikke ord å bruke Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Du gir oss mye ikke informasjon å gå etter amir90. Her inne er det en stor fare for at du vil bli fortalt at ditt politiske syn er noe helt annet enn det. Ihvertfall når du gir så vagt med informasjon som du har gjort. Det spørsmålet du må stille deg er hva slags samfunn du ønsker. Hvilke områder er du fornøyd med, hvilke områder mener du trenger å bedres. Stemmer du for egen vinning eller er du mer opptatt av felleskapet? Vurder også personene som har viktige posisjoner i partiet du vurderer å stemme på. Er for eksempel flere som kunne ha stemt Venstre men velger å ikke gjøre det pga at de missliker Sponheim. Når alt kommer til alt så er det personene man stemmer på. De aktuelle partiene for deg(FRP/H/V) er igrunn veldig like og skiller seg igrunn kun når det kommer til kjernesaker. FRP innvandring, V miljø, H something in between. Pass også på at du ikke "comitter" deg for mye til det valget du gjør. Når en person først gjør et valg vil man som oftest prøve å rettferdigjøre valget ved å prøve å finne rasjonalitet der hvor den ikke eksisterer. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 jeg og mange andre her kunne ha fortallt deg hva du burde stemme på, jeg kunne ha lagt ut parti planen for Høyre, men dra heller på partiene sine hjemmesider og les før du hører på oss. derimot om det er noe som forvirrer deg så spør gjerne her eller om du lurer på enkelt temaer de forskjellige partiene har så kan du også spørre her Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 30. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2009 ok, takk for hjelpen folkens! jeg skal kikke nærmere på partiene sine hjemmesider Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå