Gå til innhold

[Løst]Får ikke bootet Windows når jeg fjerner en harddisk

Anbefalte innlegg

Hei dataguruer!

Jeg har hatt noe problemer med ustabil PC, som trolig skyldes at harddisken (kalt harddisk 1 fra nå av) er like før tar knekken helt. På det verste fikk jeg ikke bootet den uten å slå hardt på den et par ganger først :)

Det virker som noe fysisk galt inni harddisken, da det av og til kommer mye fæle pipelyder, det høres rett og slett ut som om et lager som skjærer seg eller noe. Jeg har heldigvis backup av alt på den disken.

Men det er ikke det jeg vil spørre om egentlig, her kommer det:

Jeg lagde en ny partisjon på an annen harddisk (kalt harddisk 2 her) for å installere Windows på nytt, jeg valgte å installere Windows 7 RC (build 7100) for å sjekke ut hvordan det var.

Alt gikk helt fint, men jeg gjorde en dum ting når jeg installerte Windows 7, jeg koblet ikke vekk harddisk 1 som jeg har hatt problemer med (den er trolig klar for å hives egentlig).

Når jeg nå kobler fra harddisk 1 og prøver å boote Windows 7 får jeg følgende feilmelding i bios:

NTLDR is missing
Press ctrl+alt+del to restart

Hvis jeg kobler til harddisk 1 igjen kan jeg boote både Windows 7 og XP (som jeg hadde før) uten problemer.

Jeg har kikket i bios (ingen ekspert men), og endret på boot-rekkefølgen men det hjalp ikke.

Det virker som at systemet er avhengig av å ha harddisk 1 tilkoblet for å virke. Jeg hører av og til at harddisk 1 "hyler" litt (og fikk også et krasj pga. den) når jeg kjører Windows 7.

Er det mulig rette opp dette eller må jeg installere Windows på nytt?

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows leter etter NTLDR på den disken som har en aktiv partisjon. Om bootsektoren er skadet eller NTLDR mangler eller er korrupt vil denne feilmeldingen forekomme. Man må dermed sørge for å være sikker på at den korrekte partisjonen er satt som aktiv og deretter om feilmeldingen fortsetter - kan man forsøke å skrive en ny bootsektor.

Forøvrig kan jeg nevne at NTLDR ikke finnes hverken på Vista eller Windows 7 - dermed er det rimelig å anta at den aktive partisjonen er en XP partisjon.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Ser at jeg kan velge å sette partisjonen med Windows 7 til aktiv, ved å høyreklikke og velge det, i Acronis.

Da prøver jeg det og håper det gjør susen.

PS. Det står nå (før jeg gjør endringer) at både C: (harddisk 1) og E: (harddisk 2, men den andre partisjonen) er aktive partisjoner.

Vil kun F: (harddisk 2, Win7 partisjon) være aktiv etter min endring??

Takk så langt. :)

Lenke til kommentar

Det fungerte ikke etter planen. :dontgetit:

Med den dårlige disken frakoblet får jeg "Error loading OS". Med den tilkoblet er alt som før (normalt).

Det enkleste og mest oversiktelige er å bare sette en partisjon aktiv (Nemlig den man vil boote fra)

Det ser ikke ut til at det går an å gjøre en disk "uaktiv", man kan kun sette en disk til å være aktiv og ikke omvendt.

Nå står to disker som aktive.

Harddisk 1 står som "system, active, primary partition"

harddisk 2 står som "boot, page file, active, crash dump, primary partition"

Klokka er blitt mange nå, får se på det videre i morgen ettermiddag.

Lenke til kommentar

“Error loading operating system” betyr at bootkoden i MBR er lastet og prøver å lese fra bootsektoren men ikke finner den.

I Windows XP kalles verktøyet for å ordne en ny bootsektor FIXBOOT og kjøres fra gjenopprettingskonsollet. Nå har jeg ikke peiling på Windows 7 men vil anta at det har noe tilsvarende.

Lenke til kommentar
Harddisk 1 står som "system, active, primary partition"

harddisk 2 står som "boot, page file, active, crash dump, primary partition"

Det som betyr noe er "system". Det er den disken BIOS skal boote fra. Du må altså få disk 2 til å bli "system".

At disk 2 er active (og primary partition) er bra, da er du et stykke på vei. Men det er ikke nok.

Koble fra disk 1 og kjør Startup Repair fra DVDen.

http://www.google.com/search?hl=en&q=v...tar&aqi=g10

Lenke til kommentar

Den mest pålitelig handling er den som hårek henviser til.

@fenderebest

For å avklare det her, ber jeg deg om å forklare:(avklare for ordnens skyld, og ikke  for noe annet :) )

er en såkalt boot partisjon som inneholder en bootsektor og boot loader fileneDet eneste jeg kan tenke meg er problemet er at bootsektoren må ligge på sektor 1 på denne partisjonen

Hvordan  kan du definere en partition om ikke bootsector ligger på sector 1 på denne partition, og hvordan er det mulig er ha en partition om det er ikke plass til bootsector?

Hvordan finner biosen, og vi, hvor sector 1 (for en partition) er å finne på disken?

Hvordan vil du få boot manager filene (bootloader) i system volumet, om ikke du skal bruke Repair? og hvor system volumet du vil nå etablere, var som boot volumet i en annen configuration?

Når det gjelder Fixboot og Fixmbr, for XP, Vista og Win7, kan man bruke kun bootsect.exe fra Win7 for å fikse, i tilleg til XP recovery consol du nevner. Det betyr at for en XP installasjon, hvor XP cd er ikke tilgjengelig, vil verktøy bootsect.exe kjørt fra hvor som helst ordne på det.

Og man trenger ikke verken Acronis, eller noe andre verdens verktøy lenger enn VistaPE eller Win7PE. PE kan man ordne selv, hvis man er villig å laste ned AIK verktøy, eller laste ned fra nett, hvor enorme mengder av slike PE images er ferdig laget å klare til nedlastningen.

Men for å selv lage RE, (recovery consol med automatiske recovery funksjoner=RE, trenger man derimot originalt boot.wim fra en Vista eller Win7 ISO file.) + Aik.

Vista eller win7 RE er nr 2 image i boot.wim file.

Vista eller win7 PE er nr 1 image i boot.wim file

Lenke til kommentar

Filene bør da kunne kopieres fra CD. Definisjonen på et system volum er at det har en bootsektor og bootfiler. Det er ikke BIOS som skal finne bootsektoren.

La oss gjennomgå litt hvordan Windows egentlig starter opp.

1. BIOS laster den første sektoren på harddisken inn i minnet og kontroller om den finner 55AA i MBR.

2.Om den finner 55AA vil BIOS overføre kontrollen til bootkoden i MBR.

3.Deretter vil bootkoden i MBR gå gjennom partisjonstabellen og lete etter en partisjon merket 0X80 (Aktiv partisjon)

4.Deretter vil bootkoden i MBR forsøke å lese første sektor på denne partisjonen og teste om den finner en gyldig bootsektor.

5.Om den finner en gyldig bootsektor vil MBR overføre kontrollen til bootsektoren som deretter vil lete opp og starte bootloader filene.

Så lenge du kopier bootfilene fra cd og skriver en ny bootsektor ser jeg ikke noen egentlig grunn til at det ikke burde fungere.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Jo, det er greit nok med hvordan det fungerer, med mbr code og boot code i bootsector.

Poenget her er at du trenger å boote fra DVD plate for enten å bruke Recovery consol og autorepair, eller for å manuelt kopiere filene du snakker om. Eller ....les siste

Hvis du skal kopiere filene det gjelder, bla \boot folder vil BCD store som er i DVD plate ikke være i stand til å boote opp Windows. Da må bcdedit.exe brukes.

Når det gjelder at Bios skal  finne bootsector, ble det litt feil plassert her, av meg. Det var alt det med sector 1 på bootpartition som var ikke helt klart  når jeg leste postene, men som rettes opp litt, når du definerer at sector 1 på hardisken (mbr sector) er ikke det samme som sector 1 = boot sector på partitionen.

Og det var her

Vel det eneste en disk behøver for å kunne kalle seg et system volum  er en såkalt boot partisjon som inneholder en <U>bootsektor</U>   og boot loader filene. Så det burde være mulig å ordne det uten å kjøre repair

som ble problematisk. ...som innholder en bootsector med boot code....burde være. Fordi en partition med kun bootsector fungerer helt utmerket, dvs det er file system på den, men ikke noe boot code.

Når det gjelder å finne den bootsector for en partition på disken. så er verdien på relative sectors i partition tabellen, for den partition det gjelder, som er vital. Jeg nevner det, slik at man forstår at sector 1 for en partition kan være 1000 sectors eller hva det måtte være fra starten på disken (mbr sector).

For å starte opp PC-en, så trenger man ikke å ha en mbr code eller en en activ partition. Men man må ha bootable media med XP eller Vista boot code og startup filene. Det siste er absolut siden Bios i maskinen vil bruke det, dvs at vi kan velge enheten i biosen (CMOS) configurasjons instillinger.

Feks: usb stick (som ikke har noe partitionstabell, eller mbrcode men kun bootsector med bootcode) og alle de startup filene.

Det gjelder for XP og alt etter det.

Lenke til kommentar

Hurra, det er nu fikset! :new_woot:

Jeg satte i Windows 7 cd'en og kjørte startup repair, det så ut som om den fant noe feil, men det hjalp ikke med problemet mitt.

Etterpå kjørte jeg "repair computer" igjen med cd'en, men denne gang fulgte jeg guiden som atlef pekte til. Jeg valgte command prompt og skrev:

Bootrec.exe/Fixmbr

Bootrec.exe/fixboot

Da var det i orden.

Takk alle! :thumbup:

PS. Hvordan kan jeg sette "løst" på denne tråden?

.

Endret av Cool'n'jazzy
Lenke til kommentar

Nå snakker jeg ikke om den fysiske harddisksektoren 1 men den første sektoren på partisjonen. Hvor den første sektoren i en partisjon er gitt via partisjonstabellen. Bootsektoren må deretter fylles med kode som muligjør at Windows kan lese fra volumet og laste inn bootfilene i minnet.

Forøvrig mener jeg nå å huske at jeg har vært borti et lignende problmed bare at da var det Windows XP og Server 2003 - alt som var nødvendig å gjøre da var å kopiere over bootfiler fra den ene harddisken til den andre og kjøre FIXBOOT.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...