Noble Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Er det mulig å installere en distro på en minnepenn slik at mest mulig hardware er støttet rett ut av boksen. Trenger også støtte for java og flash. Tilpassing av hva som skal installeres er også en fordel. Bruksområde: Plugge rett inn i og starte opp fra datamaskiner jeg låner, feks for å sjekke nettbanken når jeg er usikker på om det er virus og graps på maskinen. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 En cd plate er mye mer upraktisk å ha med seg enn en minnepenn. Vil anbefale deg å ta en titt på Slax, Puppy Linux, og kanskje DSL. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Du kan få ubuntu på minnepenn, det går vel med de fleste kjente distrubusjoner, så du kan konfigurere det du vil egentlig Dersom det ikke er støttet out of the box så er jo linux open source Lenke til kommentar
Strange_quark Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Er det mulig å installere en distro på en minnepenn slik at mest mulig hardware er støttet rett ut av boksen. Trenger også støtte for java og flash. Tilpassing av hva som skal installeres er også en fordel. Bruksområde: Plugge rett inn i og starte opp fra datamaskiner jeg låner, feks for å sjekke nettbanken når jeg er usikker på om det er virus og graps på maskinen. http://www.pendrivelinux.com/ En egen distro basert på Mandriva pluss oppskrift på hvordan å få en bootbar minnepenn for de fleste distroer. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 last ned hvilken som helst distro (hvis du ønsker Java/Flash ut av esken blir det vel Linux Mint som er det beste alternativet), og kjør dd if=/sti/til/iso of=/dev/sdX. Hos meg er det sdb1 som er riktig. En kjapp dmesg viser deg hvor minnepennen din ble montert. Lenke til kommentar
Noble Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 last ned hvilken som helst distro (hvis du ønsker Java/Flash ut av esken blir det vel Linux Mint som er det beste alternativet), og kjør dd if=/sti/til/iso of=/dev/sdX. Hos meg er det sdb1 som er riktig. En kjapp dmesg viser deg hvor minnepennen din ble montert. Er det mulig å feks ta en minimal server install av ubuntu, og deretter legge til pakkene jeg trenger. Så bruke DD? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 last ned hvilken som helst distro (hvis du ønsker Java/Flash ut av esken blir det vel Linux Mint som er det beste alternativet), og kjør dd if=/sti/til/iso of=/dev/sdX. Hos meg er det sdb1 som er riktig. En kjapp dmesg viser deg hvor minnepennen din ble montert. Er det mulig å feks ta en minimal server install av ubuntu, og deretter legge til pakkene jeg trenger. Så bruke DD? Mnja, det er det sikkert, men da må du kanskje kompilere hele greia selv. Aner ikke, har aldri gjort det. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Finner mange guider rundt på nettet til hvordan gjøre dette. Er stort sett guider for hver enkelt distro også. Søk i google på distronavn usb install. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 wheps, du skal kun bruke f.eks. /dev/sdb i dd-kommandoen, ikke /dev/sdb1. Typo. Lenke til kommentar
stallman Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Bruker unetbootin for å lage en live av minnepenna (ubuntu). Deretter kan du installere sun-java6-jre (sun-java6-plugin) da funker nettbank for sparebank1 iallefall. Kansje slitsomt fordi java6 er på ca 110 MB med tilhørende pakker? Lenke til kommentar
Noble Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Bruker unetbootin for å lage en live av minnepenna (ubuntu). Deretter kan du installere sun-java6-jre (sun-java6-plugin) da funker nettbank for sparebank1 iallefall. Kansje slitsomt fordi java6 er på ca 110 MB med tilhørende pakker? Har du mulighet til å fjerne pakker du ikke trenger/har behov for? Tenker da feks Evolution, Open Office med flere. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) Om du lager en Ubuntu 8.10 live-cd og booter fra den, så bruker du det medfølgende programmet USB Startup Disk Creator til å legge Ubuntu 8.10 på minnepennen. Da kan du fjerne å legge til pakker som du vil. Og alle innstillingene lagres. Har ikke fått det til å fungere på noen annen måte med Ubuntu. Endret 13. juni 2009 av -TuX- Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Arch er i hvertfall superlett å installere på minnepenn. Er egentlig ikke verre enn å velge installasjonssted til usb-penna og legge til usb-hooken til mkinitcpio. Funker fjell Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 @TheMaister: Kan man flytte den fra en pc til en annen uten å måtte gjøre noe spesiellt? Tror jeg vil forsøke å legge Arch på minnepennen i dag. Begynner å bli lei den gamle utdaterte Ubuntu 8.10. Jeg forstod ikke helt hva du sa, men forsøker i alle fall. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Ja, det skal funke Sånn jeg gjorde det i hvertfall. Legg Arch Linux installasjons-imaget over på en usb (gjerne den du skal installere på). Når du kommer inn i installeren, lag en ny partisjon på usb-penna. (Du må nok reboote etter dette for at partisjonen skal synes. Litt merkelig, men da skal det funke). Etter dette er det bare å installere Arch på helt vanlig måte. Velg partisjonen(e) du laget på USB-penna slik du ville ha gjort det med en vanlig harddisk, og når du får mulighet til å konfigurere /etc/mkinitcpio.conf, går du helt nederst til HOOKS="..." og legger til usb (siden du skal boote fra en usb-penn trengs ekstra drivere). Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Installerte det på minnepennen, men får ikke opp GRUB når jeg prøver å boote. Skal den konfigureringa se slik ut? HOOKS="base udev autodetect pata scsi sata usb filesystems" Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Ja. Det at du ikke ser GRUB er jo litt rart, du installerte MBRen til (f.eks) /dev/sda, og ikke /dev/sda1 ? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Ja jeg installerte den på /dev/sda, men jeg får ikke til å boote fra noen av mine pc-er som støtter usb-boot. Er mulig jeg har gjort en annen feil et eller annet sted da jeg kommer rett fra Ubuntu. Men jeg fikk melding om at GRUB var ferdig installert, og jeg fikk ingen feilmeldinger. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Og /dev/sda er minnepennen din? Med mindre pcen du brukte til å installere med ikke har noen harddisk vil jeg tro det er /dev/sdb (eller høyere) du skal installere grub til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå