Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med booting av pc

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg klarte å ødelegge pcen i dag :)

SKal prøve å forklare her:

Bestemte meg for å prøve linux for første gang, nærmere bestemt Ubuntu. Planen var å ha windows 7 og Ubuntu i dual boot. Siden Ubuntu var for stor for USB sticken min bestemte jeg meg for å prøve å installere fra den ekstrerne harddisken min. Klarte ikke å få dette til, og mens jeg googlet etter problemet kom jeg over et program som heter EasyBCD. Jeg prøvde meg fram i programmet, og lagde en ny boot option kaldt linux. Etter dette bestemte jeg meg for å prøve å boote opp fra den ekstrerne harddisken igjen. Det funka ikke denne gangen heller, men når jeg skulle starte windows så jeg at windows alternativet var borte fra windows boot manager. Det eneste som sto der var "Linux" og "NeoLinux" eller noe. Siden det ikke lenger gikk ann å starte windows 7, prøvde jeg få Ubuntu til å funke, slik at jeg kunne rette opp feilen derfra.

Først var den eksterne harddisken formatert i NTFS, noe som jeg senere leste ikke fungerer. Så prøvde jeg ExFat, som var det eneste alternativet utenom NTFS. Det fungerte heller ikke. Deretter prøvde jeg å opprette en liten partisjon på bare 5 GB slik at jeg kunne bruke FAT32. Det som skjedde når jeg prøvde å boote med FAT32 var at pcen stoppet litt opp før den gikk rett til linux/neolinux alternativene igjen. Etter dette ga jeg opp å prøve å installere Ubuntu og bestemte meg bare for å fikse problemet. Siden jeg ikke lenger har windows 7 på USB sticken min, så prøvde jeg å installere vista fra windows CDen min, slik at jeg kunne ordne boot alternativene derfra. Når jeg prøver å boote fra CDen skjedde akkurat det samme som når jeg prøver å boote fra den eksterne harddisken med FAT32, jeg kommer rett til windows boot mananger menyen med linux.

Bestemte meg for å fjerne alle andre boot options i BIOS, primær harddisk, ekstern harddisk, usb osv, slik at cd/dvd var det eneste som sto igjen. Det fungerte heller ikke, og nå får jeg bare meldingen "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key_".

Beklager hvis dette innlegget ble veldig langt og vanskelig og lese.

Håper noen virkelig har en løsning på problemet.

Takker for alle svar, også negative kommentarer om at jeg er en idiot!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Langt innlegg, yes, men ikke helt klart enda. Men tror nok at jeg skal greie å lede deg på rett spor sånn litt om litt. Kjører nemlig trippelboot med Vista Ultimate, Winodws 7 RC og openSuSe. Og du har ikke ødelagt PCen din, den er bare litt forvirret.

Men først litt opplysninger. Hvilke operativ system har du tilgjengelig? Så vidt jeg skjønner så har du Vista og Ubuntu. Er Ubuntu en Live-CD eller hva?

Har du ikke Ubuntu på en CD, kan du følge denne guiden for å installere Ubuntu på en USB minne penn. Eventuelt følge denne guiden for Ubuntu på USB minne penn også.

Det jeg gjorde var å installere Vista først, deretter Windows 7 RC og til slutt openSuSe. Gikk som en drøm. Men når det er sagt, er det en god ide å koble fra alle USB enheter når du installerer Windows Vista. Og boot rekkefølge i BIOS bør være CD/DVD-ROM, hard disk.

Det første du må gjøre er å partisjonere hard disken din, altså dele den opp i to eller tre partisjoner FØR du installerer noe. GParted som er en del av Ubuntu er et fint verktøy til dette. Prøv så å installere Vista først, og ikke gjør noe annet så langt.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Ubuntu versjonen jeg har er ikke live cd. Jeg kan heller ikke installere Ubuntu fra minnepenn fordi ubuntu er for stort for minnepennen. I tillegg så finner jeg ikke minnepennen.

Jeg har også prøvd alle mulige boot-rekkefølger, har også prøvd å resette bios. Når jeg setter inn cden med vista får jeg meldingen "Press a key to boot from cd/dvd" eller noe. Så trykker jeg på en key, så står pcen og surrer litt før den hopper rett til "linux/neolinux" alternativene i windows boot manager.

Harddisken var hadde 3 partisjoner før jeg begynte. 1 for windows 7, 1 for linux og en tom en.

Det største problemet nå er jo at det ikke går ann å starte windows vista cden.

Lenke til kommentar

Du må prøve følgende, slik at vi forstår litt mer:

Når jeg setter inn cden med vista får jeg meldingen "Press a key to boot from cd/dvd" eller noe. Så trykker jeg på en key, så står pcen og surrer litt før den hopper rett til "linux/neolinux" alternativene i windows boot

Når den hopper rett til Linux alternativene, bruk piltasten opp elle ned, og se om markøren faktisk flytter på seg, dvs på en linje som egentlig ikke noe tekst.

Hvis ja så tast Enter. Det er mulig at windows entry er der men ikke vises nemlig.

Ellers du må taste og på linux alternativene og rapportere for du får av resultater.

Det andre er:

Når du sier at pcen surrer, er det slik at når du taster a Key, forsvinner meldningen om "Press a key to boot...." for så å "surre" som du sier, eller forblir meldningen på skjermen?

Det her nevner jeg for å bekrefte at keybord faktisk fungerer der og da.

Du må i så fall, se i bios under Avanserte instillinger for USB, og anable alt du finner der.

Eller skifte til PS/2 keybord hvis du har.

Om ikke det gir noe resultater, Har du brukt den CD plate før (Vista må være DVD og ikke CD plate, Hvis CD, så må du har mange av dem, og dermed du må bruke nr 1, som er bootbart, se andre er bare deller av splitet image)

Lenke til kommentar

Er ikke i nærheten av pcen nå, men skal prøve å se om det er en linje uten tekst der.

Meldingen "press a key to boot from cd/dvd" forsvinner og så kommer "_" tegnet opp og bllinket i kanskje ett minutt før den hopper til "linux/neolinux" alternativene".

Beklager det jeg sa med windows cden, jeg mente selvfølgelig dvd. Den har fungert fint tidligere og jeg har ikke trengt å forandre på noe i bios for å få den til å fungere. Derfor er det rart at den ikke fungerer selv etter at jeg har satt bios til default.

Skal poste feilkodene som kommer når jeg velger linux alternativene når jeg kommer hjem. Begge gir forskjellige feilkoder, og linux alternativet gir en melding om av boot loader eller noe mangler, noe som ikke er så rart siden linux ikke er installert enda.

Lenke til kommentar

Om du har mulighet å få med deg et USB memorystick, 250MB er nok, fordi det er sa mulig å legge inn win7 eller vista7 PE, vil du kunne reparere en god del.

Det er det samme som du kan reparere fra DVD plate, med siden du har problemer med DVD nå, så bruker du ikke tid for å løse Det problemet. Det kan vente.

Om win7 er ikke borte, dvs om partition er i orden, så vil du kunne editere BCD filen din, den som kokos (eazybcd) editert.

Bare spør når du kommer så langt.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om knoppix.

Det du skal laste ned, Vista eller Win7, er ikke mer enn 200MB.

Skal se om noe pålitelige nedlastninger for deg, eller lager vi noe for deg og legge ut, slik at du får det.

Du har vel en maskin allerede som kjører XP eller Vista? Du trenger det for å lage bootbart USB.

Å lage en slik er kjempe enkelt.

(du kan og bruke din externt hardisk til det)

Lenke til kommentar

Du kan bruke Knoppix ja, men dessverre så virker det som at de har begynt å forlange betaling for Knoppix live-CD nå. Du kan laste ned Ubuntu 9.04, men dessverre så finner jeg ikke noe om hvor mange MB denne er på, men mener å huske at den er på ca. 700 MB.

Ser at noen sier at en minnepenn på 250 MB er nok for Vista eller Windows 7, det er det ikke. Windows 7 RC 32-bit er en nedlastning på 2.4 GB så minimum USB stick er 4 GB. Selv Ubuntu mener jeg er på ca 700 MB, men er ikke sikker.

Last ned GParted Live-CD og brenn den til en CD. Prøv så å starte PCen med GParted i CD/DVD-ROM og slett ALLE partisjonene du har. Med mindre du vil prøve å redde de partisjonene du allerede har. Prøv så å installere Vista igjen.

Et kjekt brenner program er CDBurnerXP som er gratis.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Jeg klarte endelig å fikse det :D

Plutselig fungerte windows vista dvden, og jeg fikk kjørt en reparasjon. Den klarte å fikse oppstarten, selvom jeg hadde windows 7 og ikke vista fra før.

Fikk kjørt EasyBCD og slettet linux alternativene.

Nå er vel det eneste problemet å installere ubuntu på vanlig måte.

Takk til dere som prøvde å hjelpe meg!

Lenke til kommentar
 Ser at noen sier at en minnepenn på 250 MB er nok for Vista eller Windows 7, det er det ikke.

Hva du ser er nok ikke det samme med det som er skrevet. Lese postene igjen.

Vi snakker om Vista eller Win7 PE eller RE. Da er det 250MB mer enn nok.

Når det gjelder å installere Ubuntu, så er det løsninger for det og med litt modifikasjoner.

Feks: man kan bruke wubi for å installere bootentries og laste ned ISO file for ubuntu. MEN, du kan redigere noe slik at installasjon av ubuntu starter ikke etter reboot, isted lastes inn LiveCD, som er Iso filen som wubi har lastet ned.

Når du er i liveCD, så kan du installere Ubuntu slik du ellers hadde installert om du hadde cd rom eller dvd rom.

Men det er vel linux folk som kan hjelpe deg med det videre.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Restarta pcen igjen nå, og da slutta det å funke igjen. Nå får jeg melding om an bootmanager er ødelagt eller mangler, og jeg får ingen alternativer i det hele tatt.

Det fungerer ikke å bruke windows vista dvden lenger heller. De få gangene pcen i det hele tatt skjønner at det er en dvd i pcen, så får jeg melding om at dvden er corrupt. Det er ikke noe galt på dvden, fordi den fungerer på den andre pcen.

Laster ned gparted live cd nå for å prøve å fikse på det derfra.

Lenke til kommentar

Fikk windows dvden sånn halveis til å fungere igjen, men denne gangen gikk det ikke ann å reparere problemet. Prøvde å manuelt reparere BCD filen ved hjelp av cmd, men det fungerte ikke. Deretter bestemte jeg meg for å formatere hele dritten og slette alle partisjonene.

Probelemet nå er at når jeg prøver å installere windows på "disk 0 Partisjon 1" som er hoved harddisken (og den eneste harddisken) så får jeg bare meldingen "Windows finner ikke et systemvolum som oppfyller kriteriene for installasjon"

Disken står som primær og alle instillinger i bios er satt på fail-safe default.

Og i tilegg så fungerer det ikke å boote fra usb eller lignende. Fikk usb sticken med gparted til å fungere på den bærbare, men ikke på den stasjonære jeg har problemer med.

Lenke til kommentar

Du får mange feil, som er ikke så godt å forklare.

I morgen må du kjøre memtest for å kontrollere minne. Til det kan du bruke hva du vil egentlig. Vista eller Win7 har memtest verktøy.

Kontrollere kablene dine, dvs data kablene. Det mest fornuftig er å skifte dem hvis du har.

Når det gjelder hardisken din, kan du og kontrollere med verktøy fra diskprodusent.

Og så til Usb booting.

Avhenging av hvilken type pc-en bios du har, vil file format være av betydning. I litt eldre systemer, vil du kunne boote fra usb, hvis den er formatert i FAT, og ellers i nyere i FAT32.

Når du arbeider med XP eller Vista, så å bruke andre diskpart verktøy enn MS, er ..etter..min menning helt unødvendig, og årsak til at når det feiler, man kan ikke gå og bare rette opp. Dvs man vet ikke, man bare håper på det beste. For meg er ikke bra nok.

Avhenging av hvilket OS du kjører på maskinen, du sitter å skriver nå, (eller kanskje du har en, som kjører med Linux kanskje?) og da menner om MS, dvs XP eller Vista, vil du kunne preparere din usb stick, men med ikke de samme metodene.

Isted å skrive alt for mye nå, så kan du prøve å gi oss litt info om hva du har, slik at du kan får instruks på hva du skal gjøre for å komme videre.

Lenke til kommentar

Kjørte memtest i dag, men fant ingen feil. Når jeg startet pcen på nytt etter memtest, så fungerte det plutselig å installere windows, så derfor har jeg endelig windows vista som fungerer nå :)

Jeg vil nå egentlig kalle pcen min for frisk, men vista er så utrolig dårlig og inneholder så mange feil og problemer (i hvertfall med drivere) at jeg har enda mer lyst å til å prøve ubuntu nå enn tidligere.

Derfor vil jeg egentlig hoppe rett over til å installere ubuntu. Skal fortelle hva jeg har, og håper dere kan guide meg igjennom herfra.

For øyeblikket har jeg bare en ekstern harddisk på 500 gb, og ikke en vanlig usb stick.

Har opprettet en partisjon på 5GB, slik at FAT32 fungerer (fungerte bare med NTFS med 500 gb).

I tillegg har jeg Ubuntu i en ISO fil.

Når det gjelder pcen, så tror jeg egentlig bare det er cd romen det er noe direkte feil med. Har hatt litt trøbbel med den når jeg skal installere spill osv før. De andre problemene tror jeg har vært tilfeldig eller feil fra min side.

Lenke til kommentar

Ja, det er mulig at det er CD rom som er ikke frisk.

(det med at Vista fant ikke noe som oppfylte kriterie for system volume, har med partitrions tabellen på disken, dvs ikke noe galt ellers. Det er bruk av gparted og spesielt når det kommer til markering av extended partitioner og logiske disker, som går totalt bananas. I slike tilfeller vil å rense disken (dvs sector 0 på disken være nok.)

Ja det kan være riktig å installere Ubuntu, om ikke i det minste å forsøke. Allikevel, vil du i en overgangsfase, anbefaller, at du skal arbeider, med både, å få usb stick å fungere, å ha Vista og Ubuntu i dualboot, prøve det wubi sak jeg nevnte, dvs å starte Ubuntu i Demo mode fra i Vista, ikke installere,men kjøre i demo mode.

Alt det på grunn at du slik, vil selv registrere noe felles detaljer, for Vista og Ubuntu, og det er forståelse av hva skal til for å starte pc-en med en av de, begge, og ellers.

Å installere Ubuntu fra externt disk, kan ikke være vanskelig, men dog ikke prøvd enda fra meg. Her må noen andre komme inn i bilde.

Jeg kan bidra med at:

-du kan få usb stick å boote opp din pc

-eventuelt å legge in Vista PE eller RE, vil det dog være til ingen nytte når du endelig installere Ubuntu, men en overgangs periode kan være greit, slik at du ikke er avhenging av cdrom

-å installere wubi som vil laste ned Ubuntu iso automatisk, men som vi forandrer å ikke starte installasjon etter reboot, isted å kjøre Deno.

-å installere Ubuntu på ordentlig når du er i Demo mode. (her må jeg forsøke selv, fordi alle mine tidligere installeringer var å starte fra demo på disk 1, men å installere på disk 2. Det er ikke tilfelle hos deg, du har bare en disk, og dermed det kan bli noe problemer.)

Men du kan starte allerede, hvis du vil, å fortelle om hvordan denne Vista disken er partitionert. Gjerne bilde fra diskbehandling. (og bare spør, uansett hva det er). Det er for å se hvor du skal installere Ubuntu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...