Gå til innhold

Dårlig netthastighet i Kubuntu

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg sitter på en 100mbits linje, over b-trådløst, og en meter fra aksesspunktet. Dette skulle tilsi en noe bedre hastighet enn 10kbits ned.

Jeg er helt grønn i linux, og er første gang jeg tester i dag! Det funket jo faktisk overraskende bra, og det ser ut som at alt av hardware funker.

Nettverkskortet er et Intel 5100.

Kubuntu 9.04 x64 på en Lenovo n500 laptop (Intel T3200, 4gig ram, nvidia 9300m, bla bla)

Er det noe jeg kan gjøre for å bedre situasjonen? Slik det er nå laster jeg ned en ny browser, 5kbits, og da kan jeg ikke surfe samtidig, for det går rett og slett for tregt.

En annen ting jeg merket meg var at OS'et er litt "sluggy"... Det tar et halv sekund fra jeg trykker på meny-knappen til det skjer noe, og når jeg drar vinduer rundt, så hakker det.

Finnes det noe jeg kan gjøre?

EDIT:

Jeg har ikke gjort noe på routersiden av nettverket etter at jeg har lagt inn kubuntu. Hadde W7 før kubuntu, og fikk fart som ble begrenset av det trådløse (god hastighet med andre ord).

EDIT2:

Og mens jeg har dere linux-folk her. Jeg har en partisjon til på harddisken. Jeg må skrive inn passord når jeg skal ha tilgang til denne (bare første gang etter hver boot). Er det noen måte jeg kan ha tilgang til disken uten å skrive passord? Filsystemet på denne er NTFS. OS kjører på EXT4.

Endret av jale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag funker det som forventet! Vet ikke hva som var galt i går, men i dag får jeg rimelig god hastighet.

Men, noen som har svar på sluggy systemet da? Eller hvordan jeg får tilgang til den andre NTFS partisjonen uten å skrive passord hver gang?

(Kanskje lage en egen tråd om dette).

Lenke til kommentar

Det med passord på annen disk er av sikkerhetsmessige årsaker. En måte å løse det på grafisk er å fyre opp en terminal og skrive inn gksudo nautilus. Da får du opp filbehandleren med root-rettigheter. Da kan du finne tak i disken, høyreklikke på den, gå på innstillinger og sette deg selv som "eier" av disken. Da trenger du ikke passord lenger. Det går helt sikkert an å gjøre det lettere fra kommandolinja, men da er jeg litt mer usikker. Google == venn ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke nautilus, eller gksudo. Har dolphin, og fikk tak i gksudo. Gjorde som du sa i dolphin, men det virker ikke.

Og hvorfor må jeg til å installere ting og tang for å ta eierskap over mine egene filer? Er jeg ikke admin over min PC?

Så min PC klarer ikke de grafiske effektene i Kubuntu? Trodde Linux skulle være en lettvekter jeg. Maskinen drar da Vista med alle visuelle effekter helt fint! Dessuten ser jeg ingen spesielle effekter. Vinduene glir ikke fint ned eller fader ut når jeg lukker dem.

Gikk inn i linux-verdnen med åpent sinn, men etter litt bruk nå, så syntes jeg det virker unødvendig tungrodd. Det tar lengre tid å starte og avslutte systemet enn det gjør i windows7. Openoffice bruker dobbelt så lang tid for å starte enn Office2007.

Ikke har jeg noen mulighet for å få frem og tilbake-knappene på logitech-musa til å funke (?).

Jeg er dog positivt overrasket over hvordan det ser ut! Det ser mye bedre ut enn da jeg prøvde ubuntu for et par år siden.

(Og hvorfor i pokker klarer ikke firefox å huske hvordan jeg vil ha vinduet? Jeg må dra det til ønsket størrelse hver gang)

edit:

Fant noe logitech mouse tweak-greier på dette pakkesystemet da, og installerte det (tror jeg, trykket bare på plus på siden der jeg, og apply). Men finner det ikke igjen. Hvor legger programmer seg?

Endret av jale
Lenke til kommentar

Hmm, du har vært litt uheldig ser jeg.

Men får å ta en ting først.

NEI, du er ikke admin, du er en ubetydlig bruker.

Grunnen til dette er sikkerhet. Sånn kan ikke noen installere noe uten at du vet om det (eller har passordet til root kontoen)

Kubuntu bruker vell KDE 4 etter det jeg vet, og personlig så har jeg bare hatt problemer med det pga de innebygde effektene, men det var mer fordi maskina mi e så dårlig at den ikke takler det bra nok.

Linux ER kjappere enn windows, men alt du slenger på er det som treger. Jeg har kjørt linux fra diskett på en embedded indistruell datamaskin fra ca 1992, og da med en distro fra 2006 (HAL97). Det hele kommer ann på hva du slenger på.

Er usikker på hvordan vindusbehandlinga funker i KDE4, men det kan være mulig at firefox ikke sender noen fornuftig forespørsel og dermed får en default størrelse. Prøvd å lukke firefox i den størrelsen du vil ha det (altså avslutte det på vanlig måte). Er mulig at firefox ikke lagrer størrelsen når den endres, men er er usikker på dette funker, så jeg skal la en som kan dette bedre svare sikkelig.

Når det kommer til musa så er det ikke noe problem, litt rart at den ikke funka out of the box. Google it, er garrantert (!) flere som har spurt om det samme. Hva slags mus er det snakk om?

Dette med openoffice er ikke noe ukjent problem. Openoffice bruker en del java, og av min erfaring så er java programmer tunge. Open office har ikke fungert optimalt for meg etter versjon 3. Nå bruker jeg hovedsaklig google docs, kun openoffice til printing av konvolutter.

Det finnes en guide på hvordan du letter openoffice, trur det var en tråd om det her på diskusjon (se om jeg finner den).

Gi ikke opp enda, når du er ferdig så kan du glede deg over et skreddersydd system som er stabilt og sånn DU vil ha det. Og vær ikke redd for å søke på diskusjon eller google.

Og i kubuntu så er det vell kdesu og ikke gksu

EDIT:

Angående hvor programmer legger seg så spørs det helt ann på hva slags program det er. CLI programmer legger seg som oftest ikke i menyen (liten vits å gjøre det). Hva heter programmet?

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar
NEI, du er ikke admin, du er en ubetydlig bruker.

Grunnen til dette er sikkerhet. Sånn kan ikke noen installere noe uten at du vet om det (eller har passordet til root kontoen)

Ok, greit nok. Er det noen måte jeg kan bli admin da? Gjør ikke noe om jeg roter det til. Er jo bare å formatere. Derfor jeg har alt på den andre disken, som jeg gjerne da skulle hatt tilgang til, uten å knote med passord.

Det er bare meg som skal bruke maskinen uansett.

Kubuntu bruker vell KDE 4 etter det jeg vet, og personlig så har jeg bare hatt problemer med det pga de innebygde effektene, men det var mer fordi maskina mi e så dårlig at den ikke takler det bra nok.

Linux ER kjappere enn windows, men alt du slenger på er det som treger. Jeg har kjørt linux fra diskett på en embedded indistruell datamaskin fra ca 1992, og da med en distro fra 2006 (HAL97). Det hele kommer ann på hva du slenger på.

Nå la jeg inn kubuntu på torsdag, og det eneste jeg har lagt inn er firefox, thunderbird og gksudo.

Det er vel ikke sånn at pc'en min skal slite med dette... Systemet er jo nær sagt urørt. Jeg har valgt Ext4 som filsystem, har dette noe å si?

Er usikker på hvordan vindusbehandlinga funker i KDE4, men det kan være mulig at firefox ikke sender noen fornuftig forespørsel og dermed får en default størrelse. Prøvd å lukke firefox i den størrelsen du vil ha det (altså avslutte det på vanlig måte). Er mulig at firefox ikke lagrer størrelsen når den endres, men er er usikker på dette funker, så jeg skal la en som kan dette bedre svare sikkelig.

Har testet å lukke det, for så å åpne det igjen ja. Det hjelper desverre ikke.

EDIT: Funker nå, firefox husker.

Når det kommer til musa så er det ikke noe problem, litt rart at den ikke funka out of the box. Google it, er garrantert (!) flere som har spurt om det samme. Hva slags mus er det snakk om?

Skal undersøke dette litt. Det er en Logitech V450 Nano. Men det må jo være noe innstillinger for mus, jeg klarer jo ikke engang å endre hastigheten på pekeren.

Dette med openoffice er ikke noe ukjent problem. Openoffice bruker en del java, og av min erfaring så er java programmer tunge. Open office har ikke fungert optimalt for meg etter versjon 3. Nå bruker jeg hovedsaklig google docs, kun openoffice til printing av konvolutter.

Det finnes en guide på hvordan du letter openoffice, trur det var en tråd om det her på diskusjon (se om jeg finner den).

Det er egentlig ikke noe stort problem heller, da jeg ikke skal drive så mye med tekstbehandling på denne. Bare merket meg at det tok så lang tid å åpne. Merket meg også at PDF'er åpnes meget raskt, og det er jo bra!

Gi ikke opp enda, når du er ferdig så kan du glede deg over et skreddersydd system som er stabilt og sånn DU vil ha det. Og vær ikke redd for å søke på diskusjon eller google.

Skal ikke gi opp helt enda. Hadde jo hatt lyst til å få alt til, og lært noe også.

Angående hvor programmer legger seg så spørs det helt ann på hva slags program det er. CLI programmer legger seg som oftest ikke i menyen (liten vits å gjøre det). Hva heter programmet?

Jeg har ikke peil på hva slags program det er. Det heter så mye som "logitech-applet - 0.4~test1-0ubuntu2 (amd64)".

Fant også ut av at det ikke var noen drivere til skjermkortet som var aktivert... Har nå lastet ned og aktivert denne, og nå er i hvertfall ting ikke så sluggy som de var! Så det var nok problemet. Tilfeldig at jeg fant ut av dette da...

Endret av jale
Lenke til kommentar

logitech-applet sier deg at det er en applet, altså noe som feks skal være på et panel.

Høyreklikk på et panel og velg legg til.

KDE er kjent for å ha sinnsykt mange valg, muligens litt for mange til tider, men ta deg en god tur innom kontrollpanelet, er UTROLIG mye der.

Men for en kjapp fiks på å endre hastigheta på musa er i terminalen:

xset m 5 1

der 5 er hastigheten (jeg har 3.6)

Angående "adminrettigheter" så anbefales det ikke å være det hele tiden (enkelte programmer nekter faktisk å startes i et root miljø)

Vet ikke hvor mange ganger at det å kun være vanlig bruker har redda meg fra store system feil. Er sånn at hvis du gjør en feil som root så kan den feilen utrette MYE skade mens en feil som vanlig bruker ikke ødelegger noe som helst utenfor hjemme mappa di.

Du kan i teorien (og sikker i praksis) ikke ødelegge et system uten root.

Lenke til kommentar

HOKEY, my bad! siden du kjører KDE skal det selvfølgelig være "kdesu dolphin" eller "kdesu konqueror"! :) Da må du oppgi passordet ditt, og så kan du navigere frem, høyetrkke, gå inn på egenskaper/rettigheter på disken og velge din bruker som "eier". Mener jeg. Lenge siden jeg brukte KDE sist.

Anyhoo, du kan også klaske opp fstab med en aldri så liten

sudo nano /etc/fstab

og se etter noe som ligner på dette:

# /dev/sdb1 LABEL="200GB_DATA" TYPE="ntfs"

UUID=849C00739C006252 /media/200GB_DATA ntfs defaults,umask=007,uid=1000,gid=1000,relatime 0 2

og så legge til det du ser i rød skrift på omtrent samme stedet.

Hvis du er usikker kan du godt skrive inn "cat /etc/fstab" i terminalen og klistre inn all outputen her, så kan vi putte inn ting sånn som det skal være.

For å være helt sikker på hva din uid (user id) og gid (group id) er, kan du skrive "id [dittbrukernavn]" i terminalen.

Lenke til kommentar

Kan være greit å mounte harddisken permanent. Ta en titt på denne, scroll ned til "Create A Mount Point": https://help.ubuntu.com/community/InstallingANewHardDrive (eller ett google søk på "mount new harddrive ubuntu" (evt bytt ut ubuntu med kubuntu eller linux))

Legg til disken i /etc/fstab fila, når jeg la til en ekstra disk så ble linja slik

UUID=e53330ed-9e09-4ced-9509-52861a704dfd 	/home/Crowly/Backup 	ext3 	users,relatime,rw 0	2

Om du ikke har UUID så regner jeg med at den kan erstattes med /dev/xxx, hvor xxx er harddisken, f. eks sdb1.

Jeg lagde en ny mappe "Backup" i hjemme mappen min, for det var der jeg ville mounte den. Og jeg la på parameteret users så jeg slapp passord og slikt (ser at mange guider sier at du skal endre eierskap med chown, men kan ikke huske at jeg har gjordt det. Så sikkert flere måter å løse det på). Du må evt erstatte ext3 med det filsystemet som disken er formatert med, f.eks ntfs.

kjør kommanden mount -a i terminalen (eller ta en omstart) for å sjekke at disken blir mountet der ut har spesifisert (i mitt tilfelle /home/Crowly/Backup)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...