Sovesofa Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 heisann.. mulig dette er tatt opp før, men går meg litt vill inne på denne delen av forumet, men velger å poste det her Tenkte å formatere pc`en min, ettersom den har blitt ganske treig i det siste. Så kommer det store spørsmålet, hvordan formaterer man en pc? er ikke en racer på data, men fixer det meste, men å formatere har jeg aldri vært borti da har jeg no spørsmål: -Kan man gjøre dette uten å måtte innstallere OS på nytt? -Hva skjer egnetlig når man formaterer, kan jeg ødelegge noe mer? -Hvordan formatere takker for alle innspill og svar Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Formatering betyr i grunnen at man sletter disken. Da sitter man der med en PC som ikke kan brukes til noe som helst. Saken er at begrepet 'formatering' brukes feil. Svært mange sier 'formatering' når de egentlig mener å reinstallere Windows. Når man installerer / reinstallerer så er formatering en liten del av prosessen. Det er to hovedmetoder for å reinstallere. Enten har man en orginal Windows CD/DVD, eller man har en gjenopprettings metode som er definert av produsenten (når man har en merke-PC som Dell, HP, Acer, etc). Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) oki, ble litt tydligere, hvordan skal jeg gå frem hvis jeg vil slette så og si alt på hardisken(e) men slippe å reinstallere OS? er det mulig? edit: har merke Acer på den som skal "formateres" Endret 11. juni 2009 av OZ-Racing Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Det går an å slette filer og renske crap uten å slette OS, men da skal du vite ganske mye om hva du gjør. Dessten kan det være en veldig tidkrevende jobb. Alternativ er å kjøre CCleaner og diverse renseprogram. CCleaner er enkelt, men å rense crap krever kompetanse. Eller du kan finne ut hvordan man kjører recovery på en Acer, slik at den blir slik som den leveres fra forhandler. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 takker for svar, har no som heter Acer Erecovery, er dette en funkjson som gjør pc`en som om den var ny? altså sletter alt untatt OS; og forhåndsinstallerte programmer? Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Trykk "Alt + F10" under oppstart når bios-bilde kommer opp. Da settes maskinen tilbake til fabrikkinnstillinger. Dvs at alt på C: slettes og OS installeres på nytt. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 oki, takker så dvs at jeg ikke må ha CD`en til vista? at det installers på nytt av seg selv sant? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Husk å være nøye med å plassere innlegg og tråder i korrekt kategori. Spør en moderator om du er i tvil. Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til korrekt eller mer passende kategori. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 oki, takker så dvs at jeg ikke må ha CD`en til vista? at det installers på nytt av seg selv sant? Ja. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 ahh, oki, takker for svaret da får jeg prøve det seinere.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå