Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avdelingsledere får ikke betalt for overtid?

Black Star

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

(1) Bestemmelsene i dette kapittel kommer ikke til anvendelse for arbeidstaker i ledende stilling, med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd.

(2) Bestemmelsene i dette kapitlet kommer ikke til anvendelse for arbeidstakere i særlig uavhengig stilling, med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd.

Etter reglene i Aml. er dette riktig så langt jeg vet. Jeg har dog ingen kjennskap til forskrifter. Tariffavtaler og individuelle arbeidsavtaler kan også være avgjørende :)

Endret av -MK-
Lenke til kommentar
Medfører det riktighet, at bare fordi man er avdelingsleder eller har en annen lederstilling i en butikk, så har man ikke rett på å få utbetalt lønn for de timene man jobber over 100% stilling? Det er en fast fulltidsstilling som medfører noe ekstrajobb.

Det er arbeidets faktiske innhold som er relevant, ikke hva stillingen tilfeldigvis heter. Så hvis du som avdelingsleder i stor grad gjør det samme som alle de andre ansatte, kan du ha krav på overtidsbetaling likevel.

Sitat:

Når det skal avgjøres om en stilling er lederstilling eller særlig uavhengig stilling, må en se på stillingens reelle arbeidsinnhold. Det er ikke nok å se på stillingens lønnsplassering – selv om den ofte kan være retningsgivende for stillingens innhold.

(http://www.sph.dep.no/Statens-Personalhandbok-2009/7-Hovedtariffavtalen-i-staten-1-mai-2008---30-april-2010/73Fellesbestemmelsene/7313-13-Overtid/)

Lenke til kommentar

Alle arbeidstakere, uansett om de er i ledende eller uavhengig stilling, skal ha en forsvarlig arbeidstid.

Når man skal avgjøre om en stilling regnes som lederstilling må man se på hovedoppgaven som er lagt til stillingen. Det er ikke et krav at du må bruke mer enn halvparten av tiden din på administrativa, men i alle fall en vesentlig del. Dersom du har en mer fleksibel arbeidstidsordning enn andre ansatte er dette også et moment som skal vurderes. Departementet uttalte i forarbeidene til forrige arbeidsmiljølov at en person som i stor grad kan ta selvstendige avgjørelser uten å forelegge dem for overordnede skal hovedsaklig regnes som ledende.

Når man skal avgjøre om en stilling skal regnes som uavhengig må man se på arbeidsarten. Hvis du i stor grad kontrollerer egen hverdag, styrer selv hvilke oppgaver som skal gjøres når, hva som kan delegeres, og hvordan oppgavene skal utføres vil du i utgangspunktet kunne regnes som særlig uavhengig arbeidstaker.

Man legger i utgangspunktet vekt på at bedriften selv har karakterisert stillingen riktig. Arbeidstaker som kan legge frem en prima facie sak om at stillingen ikke er ledende eller uavhengig kan snu bevisbyrden.

Lenke til kommentar

Det er en litt vanskelig sak det her... rom for tolkning. Men har skjønt at jeg må la denne saken ligge fordi jeg på grunn av uenighet om dette har blitt mistenkt for å ikke være motivert nok til jobben, og det insinueres at jeg ikke passer til stillingen.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis i kontekst av denne bestemmelsen. Man kan ha personalansvar og ha lederstilling uten å ha en så ledende stilling at man er unntatt fra overtidsbestemmelsene, men dette er sjelden. Som nevnt i min tidligere post har departementet uttalt at en person som i stor grad kan ta selvstendige avgjørelser uten å forelegge dem for noen overordnede skal i hovedsak regnes som i en ledende stilling.

Lenke til kommentar

Da blir jo spørsmålet hvor ledende min stilling er.

Jeg er butikkleder for én butikk. Over meg er det en som er butikksjef for "min" og tre andre butikker. Han har ansvaret for å sende rapport til lønningskontoret om hvor mye vi har jobbet, og er vår kontakt med tanke på lønninger. Det er derimot jeg som setter opp vaktlister ut fra faste ansatte pluss et visst antall budsjetterte timer ekstrahjelp. Jeg sender ikke disse timene inn for godkjennelse, men bruker jeg for mange timer får jeg beskjed om å redusere bruken av ekstrahjelper, og antallet budsjetterte timer kan også reduseres slik at jeg må forholde meg til det.

Ellers er det jeg som bestiller varer, igjen uten at jeg trenger godkjennelse på dette. Men også her har jeg retningslinjer å forholde meg til som for eksempel hvor mange forskjellige varianter vi skal ha på lager av de forskjellige varegruppene. Det jeg imidlertid ikke har noen styring på, er ting som går på budsjett, innkjøp av inventar, hva som skal gjøres med butikken fysisk og så videre.

Er derfor usikker på hvor "ledende" stillingen min er.

Lenke til kommentar

Jeg er butikkleder for én butikk. Over meg er det en som er butikksjef for "min" og tre andre butikker. Han har ansvaret for å sende rapport til lønningskontoret om hvor mye vi har jobbet, og er vår kontakt med tanke på lønninger. Det er derimot jeg som setter opp vaktlister ut fra faste ansatte pluss et visst antall budsjetterte timer ekstrahjelp. Jeg sender ikke disse timene inn for godkjennelse, men bruker jeg for mange timer får jeg beskjed om å redusere bruken av ekstrahjelper, og antallet budsjetterte timer kan også reduseres slik at jeg må forholde meg til det.

Ellers er det jeg som bestiller varer, igjen uten at jeg trenger godkjennelse på dette. Men også her har jeg retningslinjer å forholde meg til som for eksempel hvor mange forskjellige varianter vi skal ha på lager av de forskjellige varegruppene. Det jeg imidlertid ikke har noen styring på, er ting som går på budsjett, innkjøp av inventar, hva som skal gjøres med butikken fysisk og så videre.

Jeg synes stillingen din høres ganske "ledende" ut.

Et spørsmål du kan stille deg er vel om lønnen du får som leder er såpass høy at du selv medregnet ekstraarbeidet du nevner i første post, er et tilstrekkelig stykke over dine underordnede i lønn. Hvis ja, så er det kanskje ikke så mye å klage over. Er det ikke mulig å legge opp arbeidsdagen din litt annerledes, slik at du ikke får så mye ekstraarbeid? I og med at det virker som om du i stor grad selv styrer hvordan du disponerer tiden din.

Lenke til kommentar

Hvis du er ansatt på fastlønn så skal vel den lønnen, eventuelt andre godtgjørelser, være en kompensasjon for den estimerte mengden overtid du bør kunne regne med i løpet av et år.

Du sier ingenting om hvordan dette er gjort. Mener du at din lønn tilsier at det ikke finnes noen slik kompensasjon så er jo dette noe du kan ta opp ved neste lønnsforhandling.

Lenke til kommentar

Hvem ansetter folk? Du eller din overordnede? Hvis du ansetter folk, setter opp vaktlister, og hyrer/bruker ekstrahjelper etter eget omdømme, så vil jeg si at du er i en ledende stilling.

At noen har regler og retningslinjer å forholde seg til betyr ikke at de er i en underordnet stilling. Til og med administrerende direktør har regler og retningslinjer å forholde seg til (fra styret). Avgjørende er hvor stor plass man har til å fatte egne vedtak etter eget omdømme innenfor de retningslinjene. :)

Lenke til kommentar

Det er ikke jeg som ansetter folk, men er med på intervjuer og slikt og får si min mening. Jeg setter opp vaktlister for fast ansatte og ekstrahjelper. Regner da med at jeg er i en ledende stilling i en slik grad at jeg ikke har rett på overtidsbetaling.

Men spørsmålet er da om jeg har rett på ordinær lønn for de timene jeg jobber ut over full stilling? Slik jeg forsto svaret jeg fikk, hadde jeg ikke rett på dette heller.

Lenke til kommentar
Det er ikke jeg som ansetter folk, men er med på intervjuer og slikt og får si min mening. Jeg setter opp vaktlister for fast ansatte og ekstrahjelper. Regner da med at jeg er i en ledende stilling i en slik grad at jeg ikke har rett på overtidsbetaling.

Men spørsmålet er da om jeg har rett på ordinær lønn for de timene jeg jobber ut over full stilling? Slik jeg forsto svaret jeg fikk, hadde jeg ikke rett på dette heller.

Men får du ikke avspasering for overtidtimene heller?

Lenke til kommentar

Det vanlige er at man får avspasere time for time den overtiden man jobber. Noen bedrifter har et mellomalternativ -- man avspaserer time for time, men får overtidstillegget utbetalt. Dvs, jobber du 1 time overtid får du avspasere 1 time, og 40% av lønna for den timen på neste lønning.

Lenke til kommentar
Det vanlige er at man får avspasere time for time den overtiden man jobber. Noen bedrifter har et mellomalternativ -- man avspaserer time for time, men får overtidstillegget utbetalt. Dvs, jobber du 1 time overtid får du avspasere 1 time, og 40% av lønna for den timen på neste lønning.

Hvis en ser bort i fra ledende stillinger, er det vel kun det siste alternativet ditt som er lovlig? Jobber du mer enn 160 timer på 4 uker, eller mer enn 9 timer på en dag (timeantallet kan reguleres i tariffavtale), skal du ha overtidstillegg, og dette tillegget skal du ha uavhengig av avspasering. Er du i en ledende eller særlig uavhengig stilling regulerer du vel i stor grad arbeidstiden selv.

Lenke til kommentar

Hvis en ser bort i fra ledende stillinger, er det vel kun det siste alternativet ditt som er lovlig? Jobber du mer enn 160 timer på 4 uker, eller mer enn 9 timer på en dag (timeantallet kan reguleres i tariffavtale), skal du ha overtidstillegg, og dette tillegget skal du ha uavhengig av avspasering. Er du i en ledende eller særlig uavhengig stilling regulerer du vel i stor grad arbeidstiden selv.

Som følger av lovbestemmelser limt inn ovenfor er arbeidstakere i ledende eller særlig uavhengig stilling unntatt fra de bestemmelsene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...