AlecTBM Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Hei, jeg holder på med et brukerdatabase og lurer litt på hva slags datoformat jeg skal bruke på fødselsdatoen. Siden unixtimestamp kun går tilbake til 1970 (1902 ved unsigned), og siden jeg syns at unixtimestamp ikke passer helt til dette så ønsker jeg et alternativ. Jeg har sett litt på litt diverse, men jeg lurer litt på hva dere bruker/anbefaler. De jeg har sett på er de som er predefiend på PHP http://no.php.net/manual/en/class.datetime...constants.types Noen forslag? Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) En VARCAR[8] av YYYYMMDD? Da vil den sorteres riktig også. Og så eventuelt en egen klasse for å bruke den i PHP? Endret 11. juni 2009 av Kagee Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Du har noe der ja Er ikke vits i noe klokkeslett, trur jeg går for denne. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Eh, man kan da vitterlig sortere med DATE- eller DATETIME-felter også. Med disse kan man i tillegg gjøre mye dato- og tid-manipulasjon direkte i spørringene. Endret 11. juni 2009 av Jonas Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Kommer ikke til å være så mye modifikasjoner, er kun bursdagsdatoen. Men hva slags type modifikasjoner mener du? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Vel, f.eks. hvis du vil vise kommende bursdager neste uke, så er dette noe som vil være noe vanskeligere å gjøre med VARCHAR enn DATE/DATETIME, fordi du må surre med str_to_date() eller hente ut alt, for så å gjøre beregninger i PHP. Endret 11. juni 2009 av Jonas Lenke til kommentar
fhugas Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Uansett, ikke bruk VARCAR[8] ! bruk CHAR[8] i såfall. The CHAR and VARCHAR Types Men ville nok gått for datoløsninga i stedet Lenke til kommentar
Norgesmannen-Erlend Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Du kunne jo brukt Timestamp, men det blir veil feil? eller? Lenke til kommentar
fhugas Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Personlig så foretrekker jeg timestamps, men når det er snakk om fødselsdager, så er det vel ikke den beste måten å sjekke det på ved å se hvor mange sekunder etter 1 Jan 1970 personen er født :!: Da må man konvertere datoen brukeren oppgir til timestamp før man legger det inn i databasen, for så å konvertere dato til timestamp igjen før man henter det ut. Blir litt lettere å se på dataen om man noen gang skulle få bruk for det også da. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 Norgesmannen: Hvis du leser førsteposten så ser du at jeg allerede har lagt timestamps på hylla på denne på grunn av nettopp det at den har sperrer. Men uansett så er timestamps min personlige favoritt, selv om at regning med datoer blir bedre og bedre uansett hvilket format man velger (kommer fine datofunksjoner i PHP5.3) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå