olemagnus Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Hei! Har en oppgave på skolen der jeg skal montere 2 downlights på 12V, med en to polet dimmer. Jeg skal også legge en varmekabel som er på 300W med 17W/m. Den er koblet til en termostat med gulvføler. Alt dette er på samme kurs med en jordfeilautomat med B karakteristikk 10 ampere. Utløserstrøm på 30mA. Som sluttkontroll har jeg hørt at man skal ohme varmekabelen. Skal egentlig ohme før legging, etter legging og etter støyping. Støyping er ikke aktuelt i dette tilfelle. Det er lagt PLS kabel 1x 1.5mm2 fra dimmer til trafo, og fra trafo til downlights. Fra jordfeilautomat er det lagt 1x 1.5mm2 PN i 16mm k-rør fram til dimmer, samt en 1x2.5 PN g/g som går til en wago i veggboks, sammen med skjerm fra varmekabel samt jording til nettingen. Så det første spørsmålet er. Ser dere noen feil i dette anlegget i henhold til forskriftene? Det andre er, hvordan ohmer jeg varmekabelen, er det skjerm/fase eller er det fase/fase? Det tredje er, ved megging, hva er minimumsresistans ved 230V? leste at det er 1Mohm ved 500V. Og hva er det ved 1000V? Og det fjerde og siste er, hvordan skal jeg megge anlegget, skal jeg megge fra fase på jordfeilautomat til netting? og fra fase på jordfeilautomat til skjermen på varmekabelen? Hadde vert hyggelig med et raskt svar. Takker for alle svar! Endret 11. juni 2009 av olemagnus Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Sjekk ut NEK 400 for svar på spørsmålene om forskrifter . Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Husk å være nøye med å plassere innlegg og tråder i korrekt kategori. Spør en moderator om du er i tvil. Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til korrekt eller mer passende kategori. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå