Gå til innhold

Staten delvis ut av NSB.


cfoslo

Anbefalte innlegg

Vi i Norge klager på at togbanen er for dårlig og den trenger å oppusses og så kommer staten og sier de skal bevilge mer penger.

Som kjent er NSB et Aksjeselskap, med staten som største aksjonær. Her om dagen leste jeg i Kaiptal at 115% av overskuddet går til staten. Da blir jeg rett og slett provosert. Dette er mange milliarder det er snakk om som bare går rett tilbake i lomma til staten istedefor til å gjøre flyten bedre.

 

Så er det ikke veldig retarda at vi betaler en stat for å ivareta samferdsel, men som sluker mye av overskuddet som kunne blitt brukt til å forbedre den fallende banen vår?

 

Jeg mener at enten så skal staten gå ut av NSB, noe som kan føre til at selskapet går ut av NOrge, eller gjøre som hensikten er når staten går inn, å la virksomheten forbli i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs om du retter din frustrasjon mot riktig sted.

NSB driver togene (og kunne for min del godt vært privatisert), mens Jernbaneverket eier sporene.

 

At staten trekker ut penger fra NSB betyr lite vil jeg tro, siden Jernebaneverket uansett ikke kunne benyttet NSBs overskudd til å ruste opp banene.

Lenke til kommentar
Vi i Norge klager på at togbanen er for dårlig og den trenger å oppusses og så kommer staten og sier de skal bevilge mer penger.

Som kjent er NSB et Aksjeselskap, med staten som største aksjonær. Her om dagen leste jeg i Kaiptal at 115% av overskuddet går til staten. Da blir jeg rett og slett provosert. Dette er mange milliarder det er snakk om som bare går rett tilbake i lomma til staten istedefor til å gjøre flyten bedre.

 

Så er det ikke veldig retarda at vi betaler en stat for å ivareta samferdsel, men som sluker mye av overskuddet som kunne blitt brukt til å forbedre den fallende banen vår?

 

Jeg mener at enten så skal staten gå ut av NSB, noe som kan føre til at selskapet går ut av NOrge, eller gjøre som hensikten er når staten går inn, å la virksomheten forbli i Norge.

Staten kan ikke ta 115 % av overskuddet, for overskuddet kan ikke bli mer enn 100 %.

 

At Staten opptrer som en rasjonell eier som krever avkastning på investeringen sin er å foretrekke for at selskapet skal etterstrebe et best mulig resultat.

Videre at Staten med en av sine andre hender gir, er også bedre nettopp for å ha rollefordelingen klar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...