Gå til innhold

Hjelp til forskning på WoW

Anbefalte innlegg

Kunne tenkt meg sett resultater av studier av mennesker som er avhengige av å se på tv. Vet om mange som bruker vel så mye tid på tv som det hardcore raiding krever. Tv har eksistert i noen flere år enn mmo's.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mainen min er female nelf. Det har ingen ting med at det er pent å se på, heller det at jeg ikke hadde taklet å se på en male nelf. Jeg sammenligner iværtfall ikke meg selv med noen av karakterene mine i wow. Jeg syns det skal bli mest ulikt som jeg er , så er det lettere å koble ut. :new_woot:

TV har jo eksistert lenge ja. Det er derfor at man ikke er like skeptisk til det som pc/dataspill/mmorpg. Jeg er mer skeptisk til å glo på TV'en enn å spille spill på pcen. På tven så bare sitter du i sofaen, glaner på tven, lærer kanskje litt språk, får kanskje litt informasjon, eller lærer noe, men det har veldig mye å gjøre med hva du ser

Med pc spill så gjør du noe enn å bare sitte der. I taktikk og strategi spill så må du planlegge å legge stragier, det lærer man mye av. Hvis du spiller RPG online ( siden du snakker uten lol og omgs og sånne forkortelser ) så lærer du språk lettere, å får vaner med å ikke bruke så mange forkortelser. Man lærer også å bruke taktikker, lagarbeid... ja det er mye mer man får ut av dataspill, det er tv man burde være mer skeptisk til. :)

Jeg har også lært mye engelsk siden jeg startet å spille data spill online for 6-7 år siden, har også bygget opp en ganske spesiell moral, iværtfall ifølge folk jeg kjenner. I tilegg så har jeg også blitt flinkere til å løse problemer, siden jeg har spilt mange taktikk og strategi spill, er jo det i rpg og som jeg mest spiller.

Endret av Haventh
Lenke til kommentar
Beklager tidspunkt feil. Intervjuene har pågått en stund, derfor litt feil tidspunkt.

Vi er fortsatt veldig interessert i informanter.

Til Bear^: Det er jo nettopp slike ting vi ønsker å unngå. Dette er ikke et prosjekt som vil svartmale spillet, men heller et forsøk på å kartlegge hvorfor noen kan ha problemer med overdreven spilling. Dette er fortsatt et veldig nytt felt i Norge og Europa, og vi er rett og slett på jakt etter mer kunnskap.

Trond

Da vil jeg anbefale å få et objektivt bilde av saken fremfor det subjektive mølet som ligger ute i dag. Alt for mye av denne "forskningen" på spill har bare ført til at spillere, og spillene, har blitt svartmalt og trødd ned i søla grunnet unøyansert forskning. Sier Jack Thompson deg noe som et eksempel?

Hvorfor noen blir avhengig trenger man ikke akkurat forskning for å forstå, bare et par timer med WoW og en vennlig guild så skjønner man det godt. Man sliter i hverdagen, alt går på tverska og livet er tilnærmet surt på randen til et helvette. Det er da veldig godt å rømme fra denne verden til en annen, hvor du er akseptert, kanskje t.o.m med et fint omdømme og. Ditt norske navn er bortkastet, du er nå en alvisk rogue med det klisjefylte navnet "DeathStalker", ikke Jens Andersen fra Indre Indrevik.

Aksept, det er ordet som oppsummerer hvorfor mange blir avhengige av WoW, de blir akseptert for den de er. Mange legger skylden på at spillet legger for mye opp til å gjøre folk avhengige, men tror nok i mange tilfeller er det samfunnets trang til det perfekt A4 som tvinger mange inn i spillets verden, hvor de indirekte kan oppfylle de idiotiske kravene samfunnet unbønhørlig har pålagt folk. Bare tull? Hva med alle de tusenvis av sider over "få en perfekt kropp" som VG, Dagbladet og andre sladderblekker legger opp til? Hva med "bli brun i en fei" mølet? Hva med "Spis deg slank"?

Nei ta for dere noe litt mer relevant å forske på.

Faen du er god.

Fantastisk. Slike opplyste sjeler varmer hjarta mitt.

Lenke til kommentar
...

Aksept, det er ordet som oppsummerer hvorfor mange blir avhengige av WoW, de blir akseptert for den de er.

En del interessante synspunkter.. men jeg bet meg fast i denne.. hvis aksept er en faktor så ville det vel vært "akseptert for en de ikke er"....

Endret av pax1
Lenke til kommentar

Nei, du misforstår. I virkeligheten når du er rundt andre mennesker så har alle på seg et skjold, ingen er helt seg selv rundt andre. Alle har forskjellige personligheter. Skole-personlighet, familie-personlighet-kjæreste-personlighet, Venne-personlighet osv. I WoW så kan man være seg selv hele tiden, og det er befriende for veldig mange(undertegnede inkludert).

Lenke til kommentar
Nei, du misforstår. I virkeligheten når du er rundt andre mennesker så har alle på seg et skjold, ingen er helt seg selv rundt andre. Alle har forskjellige personligheter. Skole-personlighet, familie-personlighet-kjæreste-personlighet, Venne-personlighet osv. I WoW så kan man være seg selv hele tiden, og det er befriende for veldig mange(undertegnede inkludert).

Hmm.. mulig det er slik for noen (og da er jo det et problem hvis man bare kan være seg selv bak et tastatur), men tror ikke det gjelder for mange og det virker ikke slik på kommentarene i lignende diskusjoner heller.

Lenke til kommentar

Jeg vet at du oppfører deg annerledes når du er med din mor enn når du er med dine venner. Jeg trenger ikke treffe deg for å vite det. Du oppfører deg også annerledes når du er helt alene. På WoW kan du være deg selv hele tiden, uansett hvem du forholder deg til. Det er veldig deilig for mange å bare være seg selv.

Lenke til kommentar

Man skal vel være forsiktig med å generalisere fra seg selv... men jeg tror deg (og syns forsåvidt det er litt trist) når du sier at du bare kan være deg selv bak et tastatur og at du spiller en rolle overfor alle andre mennesker du er med.. :(

Lenke til kommentar

Har vel funnet ut at det er beste. Hadde vært ille hvis jeg sa det jeg tenkte å følte hele tiden. Det gjør jeg heller til ukjente polakker på WoW.

Synes forøvrig det er imponerende at du er den samme med din mor som med dine venner.

Lenke til kommentar

Enig med de andre om at du ikke må vinkle det så grusomt negativt som alle andre gjør.

De fleste som snakker negativt om WoW og hvordan alle blir hektet på det, og ikke gjør annet har lite peiling.

Ja, noen blir hektet og klarer ikke å slutte, men dette er et mindretall, og sånne finst det i alle hobbyer. WoW er et veldig gøy tidsfordriv, og en hobby.

Lenke til kommentar
Synes forøvrig det er imponerende at du er den samme med din mor som med dine venner.

Syns du virkelig det? Jeg syns det høres tilsvarende rart ut at du aldri kan være deg selv bortsett fra bak et tastatur.. at du "spiller en person" overfor famile, venner osv... alle du omgås med ansikt til ansikt.

Men kanskje det bare egentlig er en liten misforståelse/at vi legger forskjellig mening i det å være seg selv. Uansett.. hvis det er slik for deg forstår jeg at Bears formulering vil være korrekt.

Lenke til kommentar

Hvis du plutselig tenkte satan det hadde vært digg å dyppan i hu sexy jenta der borte, hadde du sagt hva du tenkte til din mor? Tviler.

hadde du sagt det til en kompis hvis det var en kompis istedenfor moren din som var med deg? Trolig.

Skal vel ikke stort mere til enn noe slikt før man oppfører seg forskjellig ut fra hvem man er med.

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar
Hvis du plutselig tenkte satan det hadde vært digg å dyppan i hu sexy jenta der borte, hadde du sagt hva du tenkte til din mor? Tviler.

hadde du sagt det til en kompis hvis det var en kompis istedenfor moren din som var med deg? Trolig.

Skal vel ikke stort mere til enn noe slikt før man oppfører seg forskjellig ut fra hvem man er med.

Var det jeg prøvde å fram ja.

Lenke til kommentar
...

Aksept, det er ordet som oppsummerer hvorfor mange blir avhengige av WoW, de blir akseptert for den de er.

En del interessante synspunkter.. men jeg bet meg fast i denne.. hvis aksept er en faktor så ville det vel vært "akseptert for en de ikke er"....

Nettopp, man trenger ikke sette på seg noe maske, man er "beskyttet" av anonymitetens hærlige slør.

Lenke til kommentar

Det er mye dritt ute i den ekte verdenene. Mange dømmer, og ikke snakker med folk med briller, eller folk som f.eks går med band t-skjorte med dødningshode, eller folk som kanskje har litt sære interesser (tok dette som eksempel, det jeg er mest kjent med). Jeg er blant en av de som har sære interesser, har meget spesiell musikk smak, samt at jeg har briller og veldig interessert i d&d, fantasy og sci fi spill.

Når man spiller et spill online så har man en felles interesse, akkurat som når du henger med de vennene dine med noenlunde samme interesse som deg. Du har de samme målene. Det er lettere å omgås med likesinnede mennesker... :)

Hvorfor skal andre mennesker bry seg om hva du gjør? Det er jo ditt valg. Selv om dataspill ikke er noe sunt, er det opp til dem å dømme hva som er morro? Folk er forskjellig. Man trenger ikke akkurat være treningsnarkoman får å holde seg i form heller... :p

Jeg blir kraftig irritert hver gang jeg kommer over sånne ekstremt subjektive artikler, idioter. Da dømmer de det som de skriver om etter hva de mener, ikke etter hvilke negative og positive sider som faktisk tingen de skriver om har.

Lenke til kommentar

vel. jeg har nettopp fullført en bachelor ved NITH, og det med et bedre snitt enn ved tidligere skoler.

jeg begynte å spille wow før NITH, og kommer til å fortsette i uoverskuelig tid.

noen sammenheng mellom innsats på skole og spill? aner ikke.

Lenke til kommentar

vel, er du en av de som raider 4timer om dagen 4-5dager i uken samt sitter mye online for BGs/arena og farming mellom raids?

Er mange som har et sunt forhold til wow, men de fleste sånne forskninger fokuserer somregel på noen personer som er superhekta og ikke vet opp eller ned på omverden, hvor ofte ser du forskning som er basert på en gruppe venner som spiller noen dager i uken?

Lenke til kommentar

jeg var med i et av de bedre raidguildene på serveren i rundt ett år men hoppa over i et mere casualguild pga real life-ting (ikke skolen faktisk).

ellers har jeg opparbeida 5 level 80's (jobber også med en DK nå på si)- samtlige med epic flying mounts før wotlk.

og nei, jeg har aldri botta eller kjøpt gull.

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...