tomarild Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Hei! Jeg har et nettsted hvor jeg har opprettet et skjema for publisering av artikler til en MySQL database. I skjemaet har jeg et felt hvor jeg kan legge inn dato for en hendelse fram i tid. Det jeg ønsker er å opprette en side hvor jeg har et script som henter alle hendelser/aktiviteter som er knyttet til dagens dato. Alså en slags: "Dette skjer i dag"-side. Spørsmålet er hvilket format er enklest å benytte når jeg skal legge dato inn i databasen (16.06.09. 160609 etc), og hvilke egenskaper skal feltet i tabellen ha. Ønsker gjerne også å vite hvordan jeg kan hente ut data for gjeldende dag. En slags "IF date is today"-sak Håper noen kan hjelpe meg, og ikke minst - forstår hva jeg mener. Merker at det er vanskelig å beskrive disse tingene (Mange stusser kanskje på at en som kan såpass lite om PHP faktisk lager en side med PHP-innhold, men saken er at siden er ikke overambisiøs, og dette blir litt for å lære.) Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Høres ut som et fint nybegynnerprosjekt. Problemet ditt er egentlig ikke at du ikke kan PHP, men heller at du ikke kan programmere. Hvilket format har du lyst til å arbeide med datoene i da? Prøv først, raffiner og så kan du eventuelt spørre igjen om noen har noen bedre idé. Om målet er å lære, that is. Hent data fra database. if (dato_fra_database == tjenerens_dato_eller_annen_dato) { Gjør ting. } Endret 11. juni 2009 av phfjeld Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Lagre som et DATETIME-felt, evt DATE om du bare skal ha datoen, i formatet Y-m-d H:i:s. Når du skal hente ut kan du kjøre noe ala dette: SELECT name, description FROM events WHERE DAY(created) = DAY(NOW()); Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå