RamGuy Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Jeg forsøkte å sette opp dette på ICH10R sørbrikken på mitt Intel X58 hovedkort, men fant fort ut hvor håpløst RAID5 er på on-board RAID løsninger, først så kunne det ikke settes opp ved å trykke CTRL+I ved oppstart, det måtte settes opp i Windows via Intel Matrix programvaren / driveren, ellers ville jeg ikke kunne få utbytte av mer enn 1.7TB av de totall 3.7 - 3.8TB 5x Seagate Barracuda 7200.12 1TB faktisk gir i RAID5, av en eller annen merkelig grunn, det skyltes visst noe med at PC-en ikke klarer å "initialize" RAID5 løsningen om jeg ikke er i Windows fordi det tar så uhorvelig lang tid. Og lang tid tar det ja, det tok ca 18timer før RAID5 oppsettet endelig ble ferdig initialisert! Det er jo helt vannvittig, samtidig som jeg forstår at ve eventulle strømbrudd, eller maskinen kræsjer / må kræsjes så må alt "initialize" nok engang? Det virker utrolig tungvindt, og er lite ønskelig i det hele og store. Har ikke så alt for store krav til rå ytelse, da det skal bare stå som backup / nettverkslagring igjennom VMware Workstation + OpenFiler eller FreeNAS, men at det er pålitelig, stabilt og ikke trenger førti år på å "initialize" er jo en god ting. Er det da verdt å investere i en dedikert kontroller? Vil det gjøre hele prosessen raskere og ikke minst tryggere? Endret 11. juni 2009 av RamGuy Lenke til kommentar
Varj Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 du omtaler en oppgave som lukter linux og software raid lang vei, men om du insisterer på windows kan du kjøre windows sin software raid istedenfor fakeraid på kortet ditt, krever muligens 2003 dog, har ikke full oversikt i windows verden. forøvrig trenger du bare initialize første gangen og evt når du bytter ut en disk. husk også at MBR kun støtter disker opp til 2TB, så om du skal gi windows en disk større enn 2TB må du sette den som GPT, og du kan dermed ikke boote fra den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå