Gå til innhold

trenger og vite hva ting gjør og hvordan de virker! automasjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jammen åssen har du fullført et år på elenergi og et år på grunnkurs og så vet du ikke engang hva en kontaktor er? xD

virkemåte kontaktor: "En kontaktor består av en elektromagnet, et anker, en fjær og et varierende antall kontaktsett.

Når det sendes en elektrisk strøm gjennom elektromagnetens vikling, blir ankeret tiltrukket av magnetfeltet. Den ene siden av kontaktsettet er festet til ankeret, og trekkes derfor med stor kraft i mot den andre siden av kontaktsettet. Ankeret osv kobler også inn hjelpekontaktene. Spolen kobles til A1 og A2 på kontaktoren. Hvis kontaktoren har for lite hjelpekontakter kan et hjelperele brukes. Hjelpereleet MÅ paralellkobles med kontaktoren for å få rett virkemåte. En kontaktor kan også styres av en PLS.

Når strømmen til elektromagneten blir brutt trykker fjæra den ene siden av kontaktsettet tilbake til den normale stillingen."

Endret av zibiri
Lenke til kommentar

Hvordan har du kommet deg så langt uten å kunne dette? Det er jo grunnkurs stoff, lærer dette i de to første månedene..

vern = sikring

pls = programmerbar kontaktor/bryter sentral sak, kobler til brytere og utstyr, programmer den til å virke som du vil.

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar
rekkeklemmer

Du kødder når du spørr etter hjelp om hvordan man bruker en rekkeklemme ?

pls

PLSen er en styreenhet som ved hjelp av innganger eller indre funksjoner utfører den oppgaven den er satt til å gjøre ved den enkelte kommando som blir gitt. Brukes fordi den er plass besparende i forhold til rene mekaniske releer/brytere og fordi man har en vanvittig mulighet når det kommer til oppsett av funksjoner.

PS: Hvordan kan man være naturtalent innen elektro om man ikke vet hvordan en rekkeklemme eller kontaktor fungerer ? Dere kan umulig ha store krav når det kommer til praksis i klassen deres.

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar
Tror det er dette vi kaller, halla koble detta får meg så kjøper jeg en cola til deg på butikken !

hehe.. jeg kan lett innrømme at jeg kan det meste. MEN vi høre andres forståelse osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...