Gå til innhold

Automasjon eksamen Need some help=)

Anbefalte innlegg

Oppgaven er:

Din onke, har bygget seg en ny garasje, og han spør deg om du kan lage en styring ved hjelp av kontaktor styring til og åpne porten.

Kriterier:

Når porten går opp skal den stoppes av en endebryter og når porten skal gå ned må man holde inne nedknappen før den stopper ved hjelp av en endebryter. Altså Opp så skal man bare trykke en gang på opp knappen og ned må man holde inne ned knappen.

Trenger hjelp med siste biten altså nedover.

TAKKER FOR SVAR!=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bare å droppe å bruke holdekretsen på kontaktoren... må antagelig også forrigles så du ikke kan kjøre begge veier på en gang. regner med at man må bruke 2 kontaktorer i dette tilfellet i tillegg. slik at den ene går opp og på den andre så vender du 2 av fasene for å at den skal motsatt vei. legger du inn endestoppen på styringen ett sted :D

Lenke til kommentar
bare å droppe å bruke holdekretsen på kontaktoren... må antagelig også forrigles så du ikke kan kjøre begge veier på en gang. regner med at man må bruke 2 kontaktorer i dette tilfellet i tillegg. slik at den ene går opp og på den andre så vender du 2 av fasene for å at den skal motsatt vei. legger du inn endestoppen på styringen ett sted :D

er klar over det:p men hva er holdekontakten altså 13-14? jeg må jo koblen de for og sette på en start bryter?

Lenke til kommentar

jaja vet det at jeg må ha 2 kontaktorer og 2 endestopp.. men lurer på hvordan jeg lar vær og ha holdekontakt.. noen som orker og lage et sjapt styrestrømskjma for det? bare ned biten resten har jeg

Lenke til kommentar

de skal hete 13 og 14. og de skal stå parallelt over startknappen. de skal også kobles over 13 og 14 på kontaktoren. når du da trykker på startknappen legger kontaktoren inn og 13/14 sørger for at den holder inne til du bryter kretsen.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du la være å ha holdekontakt ? Den skal gå av seg selv opp, men må ha manuell betjening på vei ned. Da sier det seg selv at man tar holdekontakt på veien opp, mens man ikke har holdekontakt på veien ned.

Lenke til kommentar
Åja så ikke helt det med at den må holdes inne for og ta ned. Men da kan du jo fortsat bruke skjemaet bare fjern K2 elns.

Altså bare fjern holde krestsen til K2 som Rosemount sier :p

jeg må jo ha k2 siden det er dreieretningsvender

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe hokus pokus. Det er kun en simpel dreierettningsvender som har holdekrets på den ene rettningen. Du kobler så to NC endebryter inn slik at man ikke kan betjene opp knappen når porten er i topp eller ned knappen når porten er i bunn.

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...