Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på karakter i RLE

Anbefalte innlegg

RLE hadde vi en innlevering og en prøve dette halvåret. Jeg fikk 4+ på innleveringa som var først, og 5- på prøva. Jeg har også gjort alle leksene. Ifølge kunnskapsløftet skal det du gjør på slutten av året telle mest, og jeg synes at jeg fortjener 5 på grunnlag av det. Likevel fikk jeg 4 på karakterkortet i standpunkt.

Høres det ut som om læreren har feilsatt karakter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du fikk jo en svak 5-er og en sterk 4-er noe som er nesten det samme, men og gi deg en blank femmer er nok litt mye når du ikke fikk en blank 5-er på noen av prøvene.

Vel, det er likevel litt lite å gi blank 4 når jeg scora høyere på begge.

Tror jeg klager uansett, får nok ingen negative konsekvenser (å trekke meg ned er 100% uaktuelt i hvert fall).

Endret av Crash
Lenke til kommentar
Du fikk jo en svak 5-er og en sterk 4-er noe som er nesten det samme, men og gi deg en blank femmer er nok litt mye når du ikke fikk en blank 5-er på noen av prøvene.

Vel, det er likevel litt lite å gi blank 4 når jeg scora høyere på begge.

Tror jeg klager uansett, får nok ingen negative konsekvenser (å trekke meg ned er 100% uaktuelt i hvert fall).

Men har du vært aktiv i timene? Rekker du opp hånden, kommer med gode oppklarende spørsmål, er med i debatter som omhandler etikken og alt det andre man kan debattere? Da fortjener du kanksje 5, hvis du holder kjeft fortjener du den 4'eren du har fått.

Lenke til kommentar
Men har du vært aktiv i timene? Rekker du opp hånden, kommer med gode oppklarende spørsmål, er med i debatter som omhandler etikken og alt det andre man kan debattere? Da fortjener du kanksje 5, hvis du holder kjeft fortjener du den 4'eren du har fått.

Jeg har vært ganske aktiv, men kunne sikkert vært enda mer aktiv.

Så det er nok ikke det siste som teller.

Jo, ifølge kunnskapsløftet så er det som teller mest fordi det viser mest "endelig kompetanse". Det er for at man skal kunne "skjerpe seg".

Endret av Crash
Lenke til kommentar

Hvis du er ganske aktiv i timene og fikk fem på den siste prøven så bør det jo holde til fem spør du meg.

Men det er veldig vanskelig for oss utenforstående å gi deg karakter.

Iflg. kunnskapsløftet så skal man jo få karakter etter hvor mye man kan på slutten av skoleåret, mao. så skal de siste prøvene tillegges mest vekt.

Gled deg til leste år, da blir du kvitt alle de møkkafagene som RLE, Kunst, og Mat og helse. :D

EDIT: Du går i 10 klasse ikke sant? For gjør du ikke det har det jo overhodet IIINNGENGTING å si... :D

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Jeg går i tiende, men jo høyere snitt jo bedre, selv om jeg kunne hatt mye lavere snitt for å komme inn på almenn. :p

Det har ikke noe å si fordi jeg kommer inn uansett, men det har med egen måloppnåelse å gjøre.

Endret av Crash
Lenke til kommentar

Vurderingspremisser:

- Avgangskarakteren skal IKKE være et gjennomsnitt, men den skal reflektere hvor eleven er i slutten av skoleåret. (dette står klart og tydelig)

- Egentlig kan ikke læreren vektlegge aktivitet i timen. Læreren skal bare foreta vurderinger med betydning for karakteren i situasjonen der elevene vet at de kommer inn i en vurderingssituasjon, og der de har hatt mulighet til å forberede seg. (altså: muntlig aktivitet generelt er irrelevant - selv om noen lærere vektlegger dette).

Hadde jeg vært læreren din ville jeg nok sett deg ann for å se om jeg lot deg vippe opp, MEN dersom du klager tviler jeg på at du går opp i karakter. Det er i prinsippet ingenting i veien for å gi deg 4.

Lenke til kommentar

Jeg har vært ganske aktiv, men kunne sikkert vært enda mer aktiv.

Så det er nok ikke det siste som teller.

Jo, ifølge kunnskapsløftet så er det som teller mest fordi det viser mest "endelig kompetanse". Det er for at man skal kunne "skjerpe seg".

Hvordan fikk jeg 5 da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...