Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Holder på å lage noen ny WDS image (Uten bruk av MDT).

For at vedlikeholdet skal være minst mulig, prøver jeg med å lage kun ett image til alle modellene.

Etter første oppstart kjører den driverinstall.vbs.

Denne detekterer maskinmodell, og laster ned drivere fra nettverket, som havner under c:\drv\gfx, c:\drv\lan etc.

Deretter settes registrynøkkel for hvor Windows skal lete etter drivere, til disse nye mappene hvor driverne til modellen ligger.

Problemet:

Driverene installerer seg ikke selv, uten at jeg må gå til enhetsbehandlig og trykke "Oppdater driver" -> Neste -> Neste -> Neste.

Spørsmål:

Hvordan få Windows til å prøve å installere drivere på nytt (automatisk)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket operativsystem? Vista eller xp?

I tilfelle xp, brukte du sysprep da du laget imaget?

XP ja. Sysprep er brukt, ja.

Sysprep prøver jo å matche drivere utfra de mappene som er oppgitt som driverstier.

Problemet er jo bare at de driverstiene er tomme og ubrukelige før vbs-skriptet kjøres.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Sjekket denne?

Jeg brukte denne kommandoen på sysprep

sysprep -reseal -mini

Funket greit, men jeg hadde alle filer og drivere i mappen

c:\sysprep\i386

Lenke til kommentar
Sjekket denne?

Jeg brukte denne kommandoen på sysprep

sysprep -reseal -mini

Funket greit, men jeg hadde alle filer og drivere i mappen

c:\sysprep\i386

Ja, slik som du foreslår er et alternativ. (Kjøre sysprep etter drivere er på riktig sted, etter vbs-skriptet).

Men det må da være noe kjappere?

Sysprep tar jo gjerne 10 minutter, og gjør flere andre (i dette tilfellet unødvendige) ting.

Alt jeg vil er jo at maskina skal få øye på driverne som jeg har servert på sølvfat til den (og forsyne seg)=p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Da ville jeg sjekke for andre feil. Når jeg installerer imaget tilbake på maskinen for å sjekke, tar det ca 10 minutter fra jeg starter til jeg er ferdig med å installere xp... Selve sysprep tar kanskje 1 minutt...

Jeg har bare xp i imaget og ingenting ellers av programmer...

Lenke til kommentar

Mulig jeg har vært uklar her, men imagene fungerer fint, sysprep og alt er flotters.

Les nedenfor.

For at vedlikeholdet skal være minst mulig, prøver jeg med å lage kun ett image til alle modellene.

Etter første oppstart kjører den driverinstall.vbs.

Denne detekterer maskinmodell, og laster ned drivere fra nettverket, som havner under c:\drv\gfx, c:\drv\lan etc.

Deretter settes registrynøkkel for hvor Windows skal lete etter drivere, til disse nye mappene hvor driverne til modellen ligger.

Jeg ønsker å prøve noe smånytt.

Istedenfor å proppe mapper med drivere til alle slags modeller, og så la sysprep velge de som passer, ønsker jeg å velge disse driverne selv.

Slik er det nå:

Image overføres

Sysprep kjøres (men finner ikke drivere, hvilket jeg har bevisst valgt)

Driverinstall.vbs kjører, detekterer maskinmodell, og kopierer over de passende driverne fra fellesområde til maskinen. Den redigerer så registry, slik at HKLM\Microsoft\Windows\Currentversion\Devicepath leter etter drivere på de nye mappene

-------------------------------------------------------

Alt frem hit er lekkert, og akkurat slik jeg vil ha det

-------------------------------------------------------

Hvordan så få Windows til å ta en ny titt på maskinvaren sin, og se etter om windows har passende drivere? (Uten å manuelt gå inn i enhetsbehandling, og trykke "Oppdater driver" på alle sammen?

Endret av Emptyy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

ahh. Så du vil Windows update skal trykke inn de driverne som de mener er bedre?

Har du Wsus? Kan kjøres på serveren du har WDS imaget på.

Personlig liker jeg ikke nVidia driverne til microsoft da de historisk sett bruker å kludre til maskiner som har nVidia sine drivere.

Hvis det er slikt jeg spør om i begynnelsen av mitt svar, så er der en GPO settings som gjør at maskiner kan få lovt til å installere drivere.

Lenke til kommentar
ahh. Så du vil Windows update skal trykke inn de driverne som de mener er bedre?

Har du Wsus? Kan kjøres på serveren du har WDS imaget på.

Personlig liker jeg ikke nVidia driverne til microsoft da de historisk sett bruker å kludre til maskiner som har nVidia sine drivere.

Hvis det er slikt jeg spør om i begynnelsen av mitt svar, så er der en GPO settings som gjør at maskiner kan få lovt til å installere drivere.

Hehe, nei, ikke det heller. Uff, må ta meg et kurs i formidling eller noe.

Dette ønsker jeg:

At følgende skal skje automatisk (via kommandolinje, skript e.l.)

- Gå til Enhetsbehandling.

- Høyreklikk på en device, klikk oppdater driver.

- Nei, vil ikke koble til Windows Update.

- Ja, vil at veiviseren skal installere programvaren automatisk.

- Finish

(På alle devicer)

Forklaring (Ikke sikker på om du vil lese dette):

- Etter maskinen har blitt tanket og gått gjennom sysprep,

finner ikke maskinen driverne fordi de ikke er tilstede.

- Etter sysprep, har jeg kopiert drivere og satt registry-keys slik at enhetsbehandlingen finner driverne automatisk (dersom du gjør det som står under "Dette ønsker jeg" (ovenfor).

Mao, ønsker jeg bare at maskinen skal prøve å installere drivere igjen. Automatisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...