Gå til innhold

Investere i fond - Nybegynner trenger hjelp

stirol

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har 250 000 på konto som bare står der. Vuderer å kjøpe meg inn i noen fond for å få pengene til å yngle litt mer en det de gjør idag.

Er det det noen her som har noen gode tips til en nybegynner? Jeg har absolut 0 peiling og er dermed litt skeptisk til å ta steget videre å faktisk kjøpe.

Hvordan er utgiftene når man skal selge igjen? Er det slik at man betaler en hvis prosent av gevinsten?

Tar i mot alle tips med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å gi konkrete råd om hvilke fond som er best for andre. Selv har jeg endt opp med Skagen, og har andeler i både KonTiki, Global og Vekst. Men du bør lese litt selv og gjøre deg opp en mening om hva som er best for deg. Det er avgjørende hvor lenge du har tenkt å la sparepengene stå inne.

Fond anbefales som regel ikke for kortere sparehorisont enn 5 år. Med kortere sparehorisont øker risikoen for tap.

Selv har jeg også litt aksjer i tillegg til fond. Det er papirer jeg ikke sitter i spesiellt lenge, men fondene rører jeg stort sett ikke.

Det går i teorien an å kjøpe på bunn for å få med seg oppgangene, og selge på topp og sette pengene på konto i nedgangstider. Problemet er bare at slik timing er svært vanskelig og det er noe nesten ingen får til i praksis. Og siden du sier du har null peiling bør du ikke prøve deg på det.

Som regel anbefales det å inngå en spareavtale for å unngå å kjøpe på feil tidspunkt. Vi har nettopp vært igjennom noen svært gode måneder, og det er vanskelig å vite hvorvidt oppgangen vil fortsette eller det kommer en korreksjon snart.

Det er for tiden 28% skatt på gevinst minus et skjermingsfradrag som er et bunnfradrag på omtrent 3% av avkastningen for hvert år du sitter med fondsandelene.

Lykke til i fondsmarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...