Fessompa Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Hei! Jeg ser at det er flere lignende saker her, så noen kan sikkert svare på hva jeg bør gjøre. Min Netshop 1557GLS har fungert problemfritt siden jeg kjøpte den i mars 2005. For ca tre uker siden ble skjermen plutselig fylt med "skrot", og jeg tipper det er grafikkortet som har sagt takk for seg. Jeg sendte da en mail til [email protected] og spurte hvordan jeg skulle gå frem med reklamasjon. Svaret jeg fikk var at siden jeg har 5 års reklamasjonsrett kan de ikke nekte meg å reklamere, men at på grunn av maskinens alder vil reklamasjonen sannsynligvis bli avslått. Dette syntes jeg hørtes nokså merkelig ut, så jeg fortsatte med å søke om reklamasjon på Netshops nettside. Jeg fikk da følgende mail: Hei. Denne maskinen er utenfor forventet levetid. Det er riktignok 5 års reklamasjonsfrist, men produktet anses ikke å ha en varighet på lengre enn 3 år. Denne saken er slettet. Ønsker du å returnere varen, må du søke om dette på ny Klart og konsist, men ikke akkurat det jeg hadde ventet. Etter dette prøvde jeg å lese forbrukerkjøpsloven og litt rundt på nettet for å finne ut om dette faktisk kan være riktig. Jeg har også vært i kontakt med Forbrukerrådet, og det virker nokså klart at jeg har retten på min side. Jeg søkte derfor på ny om reklamasjon, men det har nå gått to dager uten at jeg har fått noen respons på dette. Jeg antar at det før eller siden vil komme en respons, men jeg er jo fristet til å bare sende inn maskinen. For å gjøre dette "riktig" må jeg jo ha et RMA-nummer som jeg jo ikke har mottatt, og jeg er litt nervøs for at de skal bruke det mot meg på noen måte hvis jeg ikke gjør ting helt riktig. Bør jeg bare sende maskinen inn uten RMA-nummer? På forhånd takk for hjelp k Endret 11. juni 2009 av Fessompa Lenke til kommentar
svante Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Siden Netshop tydelig ønsker å gjøre seg vanskelige så ville jeg ha gjort mitt ytterste for å unngå at de får flere ting de kan gjøre seg vanskelige på. Beste er vel å bli enige med dem om at de godtar reklamasjon før du sender fra deg pcen. Hvis de ikke gir seg så må du jo ta saken til forbrukerrådet og så lenge Netshop ikke vil godkjenne reklamasjonsretten så ser jeg ingen grunn til å sende inn pcen. Saken kan fint meldes til forbrukerrådet uten at du har sendt pcen til Netshop. Forøvrig ville jeg forsøkt litt mer hos Netshop og gitt uttrykk for at du har kontroll på dine rettigheter. Gjerne vist til diverse avgjørelser som har blitt beskrevet her. Edit: Presisering Endret 11. juni 2009 av svante Lenke til kommentar
JonChris Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Hei! Jeg ser at det er flere lignende saker her, så noen kan sikkert svare på hva jeg bør gjøre. Min Netshop 1557GLS har fungert problemfritt siden jeg kjøpte den i mars 2005. For ca tre uker siden ble skjermen plutselig fylt med "skrot", og jeg tipper det er grafikkortet som har sagt takk for seg. Jeg sendte da en mail til [email protected] og spurte hvordan jeg skulle gå frem med reklamasjon. Svaret jeg fikk var at siden jeg har 5 års reklamasjonsrett kan de ikke nekte meg å reklamere, men at på grunn av maskinens alder vil reklamasjonen sannsynligvis bli avslått. Dette syntes jeg hørtes nokså merkelig ut, så jeg fortsatte med å søke om reklamasjon på Netshops nettside. Jeg fikk da følgende mail: Hei. Denne maskinen er utenfor forventet levetid. Det er riktignok 5 års reklamasjonsfrist, men produktet anses ikke å ha en varighet på lengre enn 3 år. Denne saken er slettet. Ønsker du å returnere varen, må du søke om dette på ny Klart og konsist, men ikke akkurat det jeg hadde ventet. Etter dette prøvde jeg å lese forbrukerkjøpsloven og litt rundt på nettet for å finne ut om dette faktisk kan være riktig. Jeg har også vært i kontakt med Forbrukerrådet, og det virker nokså klart at jeg har retten på min side. Jeg søkte derfor på ny om reklamasjon, men det har nå gått to dager uten at jeg har fått noen respons på dette. Jeg antar at det før eller siden vil komme en respons, men jeg er jo fristet til å bare sende inn maskinen. For å gjøre dette "riktig" må jeg jo ha et RMA-nummer som jeg jo ikke har mottatt, og jeg er litt nervørs for at de skal bruke det mot meg på noen måte hvis jeg ikke gjør ting helt riktig. Bør jeg bare sende maskinen inn uten RMA-nummer? På forhånd takk for hjelp k Haha, dette er så typisk netshop. De prøver seg. Grunnen er vel veldig enkelt at de ikke får hevet kjøpet etter 3 år i henhold til sin avtale med leverandør. Dette har ikke noe å si for deg, du har retten på din side. Det er Netshop du hever kjøpet hos, ikke leverandør, og da gjelder forbrukerkjøpsloven som i dette tilfellet gir deg 5 år reklamasjonsfrist. Lenke til kommentar
Netshop Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Hei Vi tar selvsagt gjerne maskinen din inn for å ta en titt på den og vurdere hva som bør gjøres. Det skal være "normal rutine" også, så skal skjerpe det inn. Send maskinen inn du, merket med "avtalt med SAL" så skal vi feilsøke den og ta kontakt med deg. Mvh Svenn Aage, Netshop Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Til tross for flere tap i FTU prøver NetShop å vri seg unna sitt ansvar. De vet at de fleste ikke gidder å ta saken videre. Ufattelig lite professjonelt når de så utrolig godt vet hva praksis er. Dessuten har de på ingen måte noe belegg for å hevde at forventet levetid på en maskin er tre år. Som jeg tidligere har sagt i andre tråder ville jeg kunne ha unnskyldt dem om det var snakk om én enkeltstående sak, men nå begynner det å bli en ganske fet lefse av slike saker. De vet bedre. Endret 11. juni 2009 av Nuffern Lenke til kommentar
Zitrix Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Til tross for flere tap i FTU prøver NetShop å vri seg unna sitt ansvar. De vet at de fleste ikke gidder å ta saken videre. Ufattelig lite professjonelt når de så utrolig godt vet hva praksis er. Dessuten har de på ingen måte noe belegg for å hevde at forventet levetid på en maskin er tre år. Som jeg tidligere har sagt i andre tråder ville jeg kunne ha unnskyldt dem om det var snakk om én enkeltstående sak, men nå begynner det å bli en ganske fet lefse av slike saker. De vet bedre. Word! Lenke til kommentar
Fessompa Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Du verden! Litt spesiellt at det er lettere å kommunisere med Netshop på dette forumet enn vha. deres egne emailadresser og telefonnummer. Jeg tenker jeg får sendt maskinen på mandag. Takk! k Lenke til kommentar
Fessompa Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) Jøje meg! Fikk denne mailen i dag: Hei, Denne maskinen er utenfor forventet levetid. Det er riktignok 5 års reklamasjonsfrist, men produktet anses ikke å ha en varighet på lengre enn 3 år. Det er med bakgrunn i mobildommen. Så da må du ta denne via Frobrukerrådet. De gir seg ikke. Hva forventer han at "Frobrukerrådet" vil si? Endret 12. juni 2009 av Fessompa Lenke til kommentar
svante Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Det vet hva forbrukerrådet vil si, knusende nederlag for dem som i alle de andre tilsvarende tilfellene. De forventer derimot at du ikke gidder å prøve. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) Da er det ikke noe poeng å ta det videre med NetShop. De har klart og tydelig vist hva deres holdning er. Ta den videre til Forbrukerrådet. NetShop vil, slik vi kjenner dem, ikke være noe mer imøtekommende der. Saken kjøres så videre til FTU, og dersom maskinen er normalt pent behandlet i den tiden du har hatt den, få medhold på heving samt renter fra kjøpsdato. Saken blir enda lettere om du leter litt på sidene til FTU, og finner noen av sakene de har tapt på dette området. Du kan da lenke til dette i din dokumentasjon. Det hjelper ikke hvor mange slike saker NetShop har tapt hos FTU. De vil allikevel nekte kunde lovpålagt reklamasjonsrett. Endret 12. juni 2009 av Nuffern Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Netshop viser tydeligvis at de ikke er forbrukervennlig. Å avvise reklamasjon basert på levetid er en ny vri. En som jeg som forbruker ikke setter pris på. Heldigvis har jeg ikke hatt behov for å kjøpe dyrt datautstyr de siste årene og heller ikke planer om å kjøpe store ting fremover, så jeg gidder ikke å true med at Netshop mister meg som kunde pga gjentagende saker her inne Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Netshop viser tydeligvis at de ikke er forbrukervennlig. Å avvise reklamasjon basert på levetid er en ny vri. En som jeg som forbruker ikke setter pris på. Heldigvis har jeg ikke hatt behov for å kjøpe dyrt datautstyr de siste årene og heller ikke planer om å kjøpe store ting fremover, så jeg gidder ikke å true med at Netshop mister meg som kunde pga gjentagende saker her inne Jeg syntes det blir bedre å sende inn klageskjemaet til Forbrukerrådet, så får de ta kontakt med Netshio. Det var ikke overraskende at dette gjalt den butikken. Selvsagt så sliter sikkert Netshop økonomisk for tiden, og de prøver å spare seg for hver kroen som er mulig. Siden det finnes lignense dommer fra FTU fra før, så slipper vel FTU å behandle denne saken og? Lenke til kommentar
Fessompa Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Jeg fikk jo faktisk en invitasjon fra en hos Netshop her på forumet til å sende inn maskinen. Mener dere at jeg skal se bort ifra den og heller ta det med Forbrukerrådet? Det virker jo som om jeg har velvilje hos i alle fall èn person hos Netshop. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Enten kan du sende den inn og merke den med "SAL" slik brukeren "NetShop" har sagt. Tipper de vil orde det for deg for å skaffe seg litt god PR her på forumet. Andre kunder som ikke skriker høyt nok blir møtt med: Denne maskinen er utenfor forventet levetid. Det er riktignok 5 års reklamasjonsfrist, men produktet anses ikke å ha en varighet på lengre enn 3 år. Det er med bakgrunn i mobildommen. Så da må du ta denne via Frobrukerrådet. Alternativt så kan du ta saken videre til Forbrukerrådet ved å fylle ut et skjema på hjemmesidene deres, da NetShop offisielt har avslått reklamasjonen uten i det hele tatt å ha undersøkt maskinen. Dersom du kan klare deg uten maskinen en god stund ville jeg ha valgt det. En sak som må gjennom Forbrukerrådet og evt. FTU vil ta ganske mange måneder, men jeg ville ha gjort det som en prinsippsak. NetShop er en useriøs aktør som med dette ødelegger for en hel bransje. Ja, jeg handler selv hos NetShop men kun om de er ufattelig billig på noe. Er det ikke en stor prisforskjell velger jeg andre. Videre kjenner jeg mine rettigheter, og jeg har ikke noe problem med å kjøre en sak om det skulle bli noe. Lenke til kommentar
epon Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) Slettet Endret 17. august 2009 av epon Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 En gjennomsnittpc pleier jo vare godt over fem år. Så jeg tror nok faktisk at en pc normalt skulle holde ut minst fem år. Om jeg ikke husker feil, så har eiere av nesten 5 år gammel laptop også fått medhold i FTU. Jeg syntes faktisk at Netshop burde fått dagsbøter til de ordner opp i dette, og at de begynner å følge norsk lov. Jeg er rimelig sikker på at de prøver å avvise enhver kunde som har problemer med et produkt som er over to år gammelt. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) Så Netshop gir skriftlige svar om at en bærbar PC ikke skal vare lenger enn 3 år? Interessant. Det er andre toner enn man ser fra dem når de ikke må ta kostnaden på reparasjon selv. Edit: Netshop bør forøvrig bite seg merke i at FTU ved tidligere saker har beregnet at en bærbar PC har 5 års brukstid. Den beregnede levetiden for en bærbar PC er altså over 5 år. Endret 13. juni 2009 av TEE Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hei Vi tar selvsagt gjerne maskinen din inn for å ta en titt på den og vurdere hva som bør gjøres. Det skal være "normal rutine" også, så skal skjerpe det inn. Send maskinen inn du, merket med "avtalt med SAL" så skal vi feilsøke den og ta kontakt med deg. Mvh Svenn Aage, Netshop Kan dere ikke bare gjøre dette med alle kunder, ikke bare de som ikke godtar standardavisningen deres? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hvis NetShop (og eventuelt andre) mener at varene de selger kun skal vare i 3 år, så får de vær så god skrive det tydelig i produktbeskrivelsen. Da kan man selv gjøre et kvalifisert valg, og eventuelt velge et annet produkt som har bedre kvalitet. Når dette ikke fremkommer, så må man anta normal levetid, som er KLART MER enn 3 år. Skjerpings. Lenke til kommentar
Fessompa Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 I dag har jeg motatt to mailer fra to forskjellige personer på [email protected]. Den ene ber meg søke om RMA på nytt, men referere til saken. Den andre gir meg faktisk et RMAnummer. Så nå har jeg faktisk det jeg trenger for å sende den inn etter reglene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå