Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk muntlig VG3

Anbefalte innlegg

Ja som tittelen sier, har jeg komt opp i faget jeg absolutt ikke ville komme opp i, nemlig norsk muntlig.

Til denne anledningen trenger jeg hjelp og tips.

Oppgaven jeg fikk var :

Drøft dette utsagnet: " Språk og identitet. . Ta utgangspunkt i representative tekster. Du skal gjøre greie for den språkhistoriske sammenhegnen i forhold til teksten/tekstene du velger.

I denne oppgaven kan det være nyttig og å ta utgangspunkt i et eller flere tema. hvor er identiteten vår?

Ting jeg vil ta for meg, er språkdebatten, om hvorvidt vi skal beholde nynorsk eller ei. Jeg har også lyst å ta for meg hvordan språket utvikler seg, ved iportord og slang (?)

Jeg står helt fast, og vet ikke hvor jeg skal begynne for det er så mye stoff, men så lite tid å gjennomføre.

Så er det noen her som har noen tips til hvordan jeg kan flette sammen ett foredrag som varer i mindre en 15 min? Skal ha med språkdebatt (nynorsk) vil det fungere å ha med slang her ? såfall hvordan? Trenger som sagt all mulig tips.

Hvaer forøvrig det moderne prosjekt ?

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, hvordan en økende globalisering fører til at språklig forståelse på tvers av landegrenser forbedres/burde forbedres kan være interessant.

Må det være veldig relatert til nynorsk, hva med å se på enkelte "dype" nynorske ord, som en med bokmål som hovedmål ville hatt vansker med å forstå? Finnes det omvendte tilfeller?

"Det moderne prosjekt" er et slags filosofi som sier at mennesket selv bør søke kunnskap og viten, for det er slik man kan skyve samfunnets utvikling fremover, og dermed øke menneskets frihet.

Lenke til kommentar

Så fint at denne tråden kom, da :thumbup:

Spelly: Jeg tror det er lurt å fokusere på én av de temaene du har tatt opp. Du må huske at man har bare 15 minutter, og det er ikke spesielt mye.

Jeg fikk temaet "Viktige utviklingslinjer og sentrale forfatterskap". Vet jeg vil fokusere på en eller annen litterær periode, men vet ikke helt hva jeg skal "spørre om". Hadde vært fint med hjelp til den.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg trenger også hjelp; MASSE hjelp!!!

Så, her er det jeg har fått på presentasjonsdelen:

"Presenter konflikter i litteratur og kulturdebatt fram til 1890"

Er det noen som har noe lignende??

Problemet mitt er at jeg synes at oppgaven er veldig upresis; jeg mener, det er jo veldig my som har skjedd i litteraturen frem til 1890... er det meningen at jeg skal fortelle om all konflikter fra middelalderen/norrøn litteratur til naturalismen (som slutter i 1890)...jeg er bare skikkelig forvirra nå, så hadde vært fint om noen der ute kunne hjelpe meg en smule...

Også var det noe annet; hvilke konflikter burde jeg eventuelt ta for meg? Er det noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Må/kan man lage egen problemstilling til det emnet man har fått??

Har nemlig lest det flere steder på forumet...men læreren vår har ikk sagt noe om det...

Det må du vel nesten spørre faglærer om.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg tror jeg har bestemt meg for å ta for meg realismen. Noen ideer til hva jeg kan ha som problemstilling?

Lenke til kommentar

Heldige dere som faktisk fikk noe konkret å svare på.

Alt jeg fikk:

sjalusi.jpg

Edward Munch, "Sjalusi", 1895.

Tenkte uansett å lure meg innpå naturalismen, siden det er det første som faller meg inn når jeg hører Munch. Kan sikkert finne noe om typiske kjennetegn for realister etc. Har dessuten et særemne om prostitusjon som går litt innpå Kristian Krogh, kunne det vært en idé å bruke det?

Åpen for andre forslag også, dersom noen tror jeg bommer helt med dette. :p

Lenke til kommentar

Endte opp med noe som: Hvordan har litteraturen forandret seg gjennom modernismen?

Så sammenligner jeg realismen og modernismen, tenkte å gå litt inn på Freud og Hamsun, evt. dra inn Amalie Skram også (norsk lærerinnen vår er befrelst av henne -_-).

Lenke til kommentar

Jeg skal skrive om piktogram, eller ikoner som det blir så populært kaldt, og... formell å uformell bruk av nettsamfunn.

er det noen som har noen fordeler, og ulemper ved bruk av ikoner i ulike sammenhenger ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...