KenSogge Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Hei, jeg tenkte jeg skulle få styr på regningene, lønningene og alt mulig annet som hører hjemme i den mappa før det er for sent. Siden jeg da bare er 16 år (1993 modell) har jeg jo ikke lån og veldig mange regninger, men det kunne jo vært greit å fått med mest mulig, siden jeg faktisk blir gamlere jeg å. Det jeg har nå er en mappe, med 10 "skille ark", men jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive på de forskjellige delene, og om det er noe jeg skulle kjøpt og hatt med mens jeg først er i gang. Det jeg nå har er: 1. Regninger 3. Lønn 4. Jobb timer (der jeg skriver ned timene jeg jobber) For å korte det litt ned; hva mer burde jeg ha med på den listen, hva annet burde jeg ha i mappen, osv osv, finnes helt sikkert noen slags guider på dette, men fant det ikke -Ken Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Tja, hva med og bare prøve? Noen liker veldig oppdelte mapper, andre sorterer bare på utgifter/inntekter, har du få bilag så gir det liten mening og sortere på mnd. Det er rett og slett smak og behag. Lenke til kommentar
KenSogge Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Tja, hva med og bare prøve?Noen liker veldig oppdelte mapper, andre sorterer bare på utgifter/inntekter, har du få bilag så gir det liten mening og sortere på mnd. Det er rett og slett smak og behag. Hvis du ikke har tid til å svare på det egentlige spørsmålet, så kan du la være å svare i det hele tatt. Jeg vet at folk liker det forskjelig. Det jeg spør etter er tips, siden jeg er ganske blank innen område, og ikke en forklaring på det som sier seg selv. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Du verden da, hva er det du egentlig spør etter da? Hvis ideen er en mappe så er det vel ganske begrenset hvor mange tips og gi utover det jeg nevnte? Hvis det jeg nevnte er fornærmende enkelt får du utdype hva du egenlig lurer på. Endret 11. juni 2009 av agvg Lenke til kommentar
KS Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Hva med å scanne inn alle dokumenter du vil ta vare på? Så sortere de på PC slik du selv vil. Enkle systemer er ofte det beste. Det er vel de færreste som på forhånd klarer å tenke seg alt som kan være greit å ta vare på. Jeg vil ha kalt det en "dokumentmappe" istendenfor en "Regnskapsmappe". Da med ting som: - Vitnemål - Attester - Kvitteringer - Bank - Forsikringer - Hybel - Lege Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Jeg har hatt et system med en perm pr år. (ja har mye regninger og papirer) Det viktigste i din situasjon er kanskje å få oversikt over hvor pengene blir av. Del opp i: -regninger (betalte/ubetalte) -kvitteringer (på alt du kjøper over f.eks 500kr, eller der garanti er viktig) -Kontoutskrifter -lønnslipper -Andre viktige papirer (forsikringer, brev/attester etc..) Etterhvert som det blir mer i denne kategorien kan du dele den opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå