G Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) :!: Forundrer meg ikke. Den har kanskje like lett for å falle 10 - 20 % igjen etter at nyheten er sluppet. Nå er det vel annet som bidrar til kursoppgangen også, f.eks. at Microsoft vil fjerne IE fra Windows 7. Jo, det er jo ett poeng. Men investorene liker gjerne gevinst på kort sikt. At Microsoft fjerner IE er så mange måneder fram i tid, så jeg tipper at det poenget ikke vektlegges så mye ennå. Det må være andre ting som stimulerer investorene. Er det noe investorene generellt misliker, så er det å låse pengene sine over for lang tidshorisont. Selvfølgelig finnes det en del langsiktige. Men for mange investorer så er det mer fristende å sitte å ri bølgene ved å flytte mellom litt forskjellige selskaper. Det er helst bare de med klokkertro på ett selskap og noen fondsforvaltere (oljefondet f.eks.) som gidder å sitte med langsiktige investeringer. Endret 14. juni 2009 av G Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Jo, det er jo ett poeng. Men investorene liker gjerne gevinst på kort sikt. At Microsoft fjerner IE er så mange måneder fram i tid, så jeg tipper at det poenget ikke vektlegges så mye ennå. Det må være andre ting som stimulerer investorene. Er det noe investorene generellt misliker, så er det å låse pengene sine over for lang tidshorisont. Selvfølgelig finnes det en del langsiktige. Selv om du er kortsiktig investor er det framtidig forventet avkastning som bestemmer dagens kurs. Så om et selskap (f.eks) innen olje kommer med informasjon om at de har funnet et stort oljefunn går kursen øyeblikkelig opp, selv om avkastningen først kommer om 5 - 10 år. Så enhver hendelse som endrer forventet framtidig avkastning på virker kursen, uansett om hendelsen skjer i løpet av 10 dager eller om 2 år. Derfor kan Microsoft sin beslutning klart være en faktor som påvirker kursen. Lenke til kommentar
G Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Bolson: Så du mener det er mer psykologi enn fornuft som driver kursene? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Bolson: Så du mener det er mer psykologi enn fornuft som driver kursene? Det er jo ganske tydelig, kursene er jo i bunn og grunn drevet av hva man tror alle de andre som er i samme system mener om kursene. AtW Lenke til kommentar
G Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Off-topic: Selskapet kvartalstallsrapporter justerer jo mye av kursen, og så har man andre nyheter fra og rundt selskapet som i større eller mindre grad påvirker kursen. Dere tror ikke denne Microsoft-nyheten om Windows 7 E bare er ett lite "kurshopp blaff" da, og at kursen over tid vil dale litt i etterkant? EDIT: til info, jeg eier ingen Opera aksjer per dags dato. Sist gang jeg eide noen var for omtrent ett års tid siden. Endret 14. juni 2009 av G Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Bolson: Så du mener det er mer psykologi enn fornuft som driver kursene? Psykologi er en særdeles viktig faktor når det gjelder aksjekurser, men det var ikke det jeg skrev. Prisen på en aksje fornuftsmessig og objektivt bestemmes i stor grad av hva investorene forventer som framtidig avkastning, ikke av hva regnskapsresultatet var siste år eller driften akkurat i dag. Svært forenklet kan vi si at det er selskapets forventede netto kontantstrøm som bestemmer aksjens pris. Skjer det et eller annet som som endrer denne, og som blir kjent for aksjonærene, endres aksjens pris nærmest momentant. Så mener en eller flere investorer at fjerning av IE i Windows 7 om 4 mnd vil gi Opera framtidig høyere netto konstanstrøm, vil de være villig til å betale en høyere pris for aksjen og aksjeprisen stiger. Den vurderingen gjør de relativt momentant etter Microsoft opplyser om dette. Forventet framtidig avkastning er langt fra eksakt vitenskap, derfor får psykologi, dvs tro om et selskaps framtid stor betydning på kursene. Psykologiens effekt har vi sett svært mye av de siste 1 - 1 1/2 årene. En kortsiktig investor og en langsiktig bruker ikke særlig ulikt beslutningsgrunnlag, det er handlingsmønstrene som er ulike. Kortsiktige investorer prøver å optimalisere avkastningen gjennom hele tiden å flytte seg mot det/de selskapene han har høyest forventning. Ellers er hoveddelen av investeringene i aksjemarkedet langsiktig. Generelt sett er dette svært forenklet, men det meste av kursendringer kan forklares enkelt med å se på slike faktorer, samt litt forståelse av psykologien i markedet. Lenke til kommentar
G Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Takk Bolson. Skal skrive ut dine ord, og se om jeg over tid kan ha nytte av kunnskapen. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Men tilbake til temaet. Det mest sannsynlige er at Opera skal satse på "SaaS" for sine brukere, men dette er ikke noe nytt. Så får vi se hva som skjer. Endret 14. juni 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Unlimited LTD Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hva med en torrent funksjon for internettsider? Slik at dersom du laster ned en side, eller applikasjon, vil du også kunne laste den opp til andre som vil laste den ned. I så fall tror jeg ikke det vil virke fornuftig om ikke mange går over til Opera. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hva med en torrent funksjon for internettsider? Slik at dersom du laster ned en side, eller applikasjon, vil du også kunne laste den opp til andre som vil laste den ned. I så fall tror jeg ikke det vil virke fornuftig om ikke mange går over til Opera. P2P-Web? Neppe. Man ville ha kunnet spredd alt slags virus og dritt. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hva med en torrent funksjon for internettsider? Slik at dersom du laster ned en side, eller applikasjon, vil du også kunne laste den opp til andre som vil laste den ned. I så fall tror jeg ikke det vil virke fornuftig om ikke mange går over til Opera. P2P-Web? Neppe. Man ville ha kunnet spredd alt slags virus og dritt. I motsetning til i dag? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Markedsandelen til forskjellige browsere kommer mye ann på hvilken kilde du bruker. Har sett tall for opera med alt fra 0.2% til over 4%. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Det stemmer. I Tyskland f.eks har Opera omtrent 40% bruksgrad om jeg husker rett, og her på forumet er nok også bruksgraden mange ganger høyere enn de tallene der. Den største feilen med nettlesertall er også at de er veldig USA-sentrisk. Tar du med de andre 90% av verden endrer nok bildet seg. For Opera er det nok også stor forskjell på sider som tiltrekker seg mobilbrukere vs. sider med lite mobilbrukere. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hvordan kan en applikasjonsserver-vinkling av opera revolusjonere nettet? Slike løsninger har eksistert i mange, mange år nå. Kontra-eksempel: Hvordan kan en ny nettleser revolusjonere nettet? Vel, selv om det finnes nettlesere allerede så kan det jo komme en helt ny nettleser som gjør ting helt annerledes og på en helt genial måte ingen andre har tenkt på før. Dette vil da være revolusjonerende selv om nettlesere allerede eksisterer. Alt kommer vel an på utførelsen, eller hva? Jeg for min del mistenker at det har noe med å kunne synkronisere alle enhetene på en eller annen måte. Altså en utvidelse av Opera Link som gjør ting på en helt ny og genial måte, selv om jeg ikke helt vet hva det måtte være enda Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 I henhold til retningslinjene §1 påpekes det at innleggets art skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person, diskuter anstendig. Merk spesielt følgende, flaming og andre former for personangrep er forbudt. Trolling likeså. Provokasjoner vurderes ellers ut fra formål. Kommenter og still spørsmål ved tematikken, men da på en saklig og skikkelig måte. I henhold til retningslinjene ble '2' innlegg slettet fra tråden. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Det stemmer. I Tyskland f.eks har Opera omtrent 40% bruksgrad om jeg husker rett, og her på forumet er nok også bruksgraden mange ganger høyere enn de tallene der. Den største feilen med nettlesertall er også at de er veldig USA-sentrisk. Tar du med de andre 90% av verden endrer nok bildet seg. For Opera er det nok også stor forskjell på sider som tiltrekker seg mobilbrukere vs. sider med lite mobilbrukere. Opera har ikke 40 % markedsandel i Tyskland, det er Firefox som har 35 - 45 % avhengig av hvilken statistikk. Opera er liten i Tyskland også. Faktisk er Russland et land der Opera har en bra andel. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Der har du rett, jeg blandet nok de to nettleserne der. Her er et sitat fra Wikipedia med eksempler på land hvor det jeg skrev stemmer. The browser has seen more success in Europe, including about 18–20% market share in Russia[75][76][77] and Ukraine,[78] and 5–6% in Poland, Latvia, Lithuania, and the Czech Republic.[79] Lenke til kommentar
www_TruthNews_TV Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Opera-tivsystem... HEhe.. Den var god. Nei, opera kommer til å bli nettleser/Bittorrent klient.. Ganske genialt.. Hehe Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Opera-tivsystem... HEhe.. Den var god. Nei, opera kommer til å bli nettleser/Bittorrent klient.. Ganske genialt.. Hehe Det er den jo allerede Men jeg synes egentlig ikke noe særlig om forslaget med at Opera legger opp til at brukerne fungerer som delere i et bittorrentsystem, da de bruker nettilkoblingen min for å selge sitt eget produkt.. Da burde de i det minste spandere gratis 20/20 mbps bredbånd på alle som var villig til å delta i prosjektet. Lenke til kommentar
Jonta Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 (endret) Idéen om å bruke BitTorrent-protokoll eller lignende til å raskere laste ned websiden er nok ganske latterlig. Så vidt jeg vet må *.torrent-filer hashes, så dette er noe som krever tid. Prossessen ville altså blitt noe slikt: 1: Taste URL, Entertast 2: Browser sjekker hashen (antageligvis md5) mot hashen til siden (legg merke til at dette antageligvis ikke vil gå, da websider ikke vil sende hash av seg selv til browser. Browser må dermed først laste ned siden, for så å hashe den. Yeah, da har du allerede lastet ned siden) 3: Må finne folk som har samme hash 4: Må koble opp mot dem 5: Må få lastet ned. Neh, websider er såpass små at det ikke lønner seg. Edit: Mulig jeg begrepstuller med hash og checksum Endret 15. juni 2009 av Jonta Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå