Gå til innhold

Hva pønsker Opera på?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*gjesp*

Sikkert cloud computing stuff...isåfall kan vi bare lene oss tilbake og se på at hele selskapet går i dass når den dotcom-boblen sprekker. merk mine ord.

haha! good one, jeg mener -du kan vel ikke være seriøs nå..?

Lenke til kommentar
*gjesp*

Sikkert cloud computing stuff...isåfall kan vi bare lene oss tilbake og se på at hele selskapet går i dass når den dotcom-boblen sprekker. merk mine ord.

Hehe, har "virtualiseringsboblen" sprukket? CC er bare et ekstra lag med abstraksjon, basert kraftig på virtualisering. Kan også sees på som en ny økonomisk modell rundt virtualiseringsteknologien.

Om CC blir den hitten media/store selvskaper vil ha det til vet jeg ikke. Men at teknologien har kommet for å bli er det nok liten tvil om. Faktisk er de fleste google tjenester CC applikasjoner, bla. gmail.

Om Opera finner på en ny implementasjon av CC, f.eks. i form av en CC-client, vil de kanskje nettopp revolusjonere vår tradisjonelle internett brukemønster. Nå er det for enkelt å bare kalle det CC-klient, da en sky ikke er noe man bare kobler seg til med en enkelt klient, er mye mer komplekst.

Men kanskje det er her de har funnet på noe lurt?

De vet iallefall å skape oppmerksomhet, debatt og interesse! :)

Lenke til kommentar
*gjesp*

Jeg har aldri vært mer seriøs i hele mitt liv enn akkurat når jeg skrev det der.

Lenke til kommentar

Jeg tipper det dreier seg om et fullverdig cloud OS. "Reinvent det web" og "freedom" passer bra inn med det fordi det lar deg få tilgang til hele datamaskinen din på alle enheter med tilgang til internett.

(sånn, nå skal jeg quote meg selv den 16. juni når jeg har rett)

Lenke til kommentar
*gjesp*

Jeg har aldri vært mer seriøs i hele mitt liv enn akkurat når jeg skrev det der.

:thumbdown:

Lenke til kommentar
Opera er jo ikke blant de som har skutt ut nye "revolusjonerende" ting hele tiden (Som Microsoft/Apple/Google osv.). Så jeg tror ikke de ville hevdet at det kom til å endre måten vi bruker nettet, om de virkelig ikke hadde full tro på at de kom til å gjøre det.

Jeg sier ikke at de kommer til å gjøre det, men det kan hende. Det er veldig tydlig at de tror de kommer til å gjøre det ihvertfall, så dette blir det spennende å se hva går ut på.

Personlig tror jeg ikke det har noe med nettlesern dems å gjøre.

Man kan jo like browseren eller ikke, men at opera har vært en av de aller emst innovative på browser-markedet kan det vel ikke være særlig stor tvil om?

AtW

Tror heller han mener at Opera ikke er av dem som roper høyt om å revolusjonere verden når de i realiteteten har gitt et gammelt produkt et nytt strøk maling, og at det derfor må være noe i det når de påberoper seg å skulle endre måten vi bruker internett på. Måtte lese innlegget til cohan to ganger selv, men velger å la tviler komme tiltalte til gode. Jeg er en sjenerøs person :)

Lenke til kommentar
hva er cloud-computing?

Hva er en webplatform?

La oss ta LAMP(eller WAMP, same shit). I enklest forstand så er dette gjerne et OS som linux/windows, med apache web server, mysql som db, og php for å lage dynamiske websider.

Alt dette er frittstående komponeneter som man har fått til å fungere sammen.

Vanlige problem med løsningen skissert over er skalering. La oss si at trafikken øker voldsomt, da må du kanskje inn med lastballansering og sette opp flere apache servere i clustere. kanskje må du gjøre dette med mysql også. Så kommer problemene og flaskehalsen på løpende bånd. Man stapper på alskens spesialløsninger som caching, og kanskje begynner å bytte ut php kode med apachemoduler skrevet i C.

På toppen av dette så har man backupløsninger, administrasjonsprogrammer(frittstående) og alskens annet for drift, support og vedlikehold.

Sett deg ned og løs problemet en gang for alle der man får alle komponenter til å sømløst bli integrert, og skalering løses med å kjøpe flere nye maskiner man installerer fort og gærnt, og lar systemet selv konfigurere dette. Vil du fra Olsens kjedelige hjemmeside til Ebay på 24timer, så er ikke LAMP greia med mindre du liker at Olsens kjedelige hjemmeside skal legge beslag enorme mengder datakraft i tilfelle...

Cloud computing er ikke noe hokkus pokkus. Det er fortsatt os, webserver og db. Bare lagt på en annen måte for å kunne skalere bedre. De kunne ha kalt det en forbedret webplatform, men både du og jeg vet at det ikke klinger på salgsmøter, så derfor lager man et fancy buzzword på greia.

Lenke til kommentar

hva er cloud-computing?

Hva er en webplatform?

La oss ta LAMP(eller WAMP, same shit). I enklest forstand så er dette gjerne et OS som linux/windows, med apache web server, mysql som db, og php for å lage dynamiske websider.

Alt dette er frittstående komponeneter som man har fått til å fungere sammen.

Vanlige problem med løsningen skissert over er skalering. La oss si at trafikken øker voldsomt, da må du kanskje inn med lastballansering og sette opp flere apache servere i clustere. kanskje må du gjøre dette med mysql også. Så kommer problemene og flaskehalsen på løpende bånd. Man stapper på alskens spesialløsninger som caching, og kanskje begynner å bytte ut php kode med apachemoduler skrevet i C.

På toppen av dette så har man backupløsninger, administrasjonsprogrammer(frittstående) og alskens annet for drift, support og vedlikehold.

Sett deg ned og løs problemet en gang for alle der man får alle komponenter til å sømløst bli integrert, og skalering løses med å kjøpe flere nye maskiner man installerer fort og gærnt, og lar systemet selv konfigurere dette. Vil du fra Olsens kjedelige hjemmeside til Ebay på 24timer, så er ikke LAMP greia med mindre du liker at Olsens kjedelige hjemmeside skal legge beslag enorme mengder datakraft i tilfelle...

Cloud computing er ikke noe hokkus pokkus. Det er fortsatt os, webserver og db. Bare lagt på en annen måte for å kunne skalere bedre. De kunne ha kalt det en forbedret webplatform, men både du og jeg vet at det ikke klinger på salgsmøter, så derfor lager man et fancy buzzword på greia.

Joda, men dette er en meget snever forklaring!

Hva er en bil? Du kan kjøpe brød fra Rimi på en onsdag hvis det er langt å gå.

Joda, men det er så mye mye mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...