Gå til innhold

Hva pønsker Opera på?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Theo343:

 

Det tok 5 min fra jeg lastet ned til løsningen kjørte. Virker i Firefox og Safari som jeg alt har testet. Foreløpig synes jeg ikke de virkelig interessante tjenestene er på plass, f.eks er det et betydelig potensiale for samhandlingsverktøy her - med passordbeskyttet tilgang.

 

Og det mangler klart en god del på at revolusjonen er her, men jeg ser en mengde interessante bruksområder.

Lenke til kommentar

Jeg skal ta meg de 5 minuttene. Men førsteinntrykket til hw.no artikkelen (som kan være misvisende) er at alle blir sittende med en webserver med div. plugin/utvidet funksjonalitet. Kan ikke si jeg stiller meg utelukkende positiv til det.

 

Men som sagt, jeg skal se mer på det før jeg danner meg noen mening.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

"Webserver" er nå bare en av tjenestene og etter min mening den desidert minst interessante. Det eneste jeg ser av bruksområder for den er at jeg enkelt kan kjøre UI tester etc mot kunder.

 

Faktisk er dette ikke en webserver etter min mening.

 

Men potensiale vises først når noen begynner å utvikle nye tjenester.

 

Diskusjonen bør fortsette i den andre tråden.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Man må ha Opera for å starte tjenesten, men ikke for å få tilgang til en allerede opprettet tjeneste.

 

Ellers, et par tanker:

1) Jeg har ikke supernett, og har ikke PCen på døgnet rundt. Stor svakhet.

2) Man er da fortsatt avhengig av Operas servere (operaunite.com) for å få tilgang til alt innholdet. Detter den ned, så står man der uten noe som helst - og det er vel et av argumentene deres for Unite i utgangspunktet, at man ikke skal være avhengig av "de store, stygge serverne"?

Samme tenkte jeg da jeg leste det.

 

Men i tillegg? Hvor lenge tror dere det er før MPAA og RIAA kommer med de store, stygge advokatene sine og krever store algoritmer for å unngå at det deles ulovlig materiale over dette?

Lenke til kommentar
2) Man er da fortsatt avhengig av Operas servere (operaunite.com) for å få tilgang til alt innholdet. Detter den ned, så står man der uten noe som helst - og det er vel et av argumentene deres for Unite i utgangspunktet, at man ikke skal være avhengig av "de store, stygge serverne"?

 

Selv i et desentralisert nett så er man jo feks i praksis avhengig av DNS-servere. Jeg ser ikke på akkurat dette som en stor hemsko som sådan, man er uansett avhengig av enkelte nøkkelinfrastruktur-biter når man skal få sendt info over nett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men i tillegg? Hvor lenge tror dere det er før MPAA og RIAA kommer med de store, stygge advokatene sine og krever store algoritmer for å unngå at det deles ulovlig materiale over dette?

 

RIAA har ingenting som gjør at de kan komme igjennom for å få den. Opera kan bare stå bak den norske lov å være trygg.

Lenke til kommentar
For å pressisere. Eg er skuffet i forhold til forventningene Opera har skapt. Inntrykket eg sitter med er at de egentlig bare har slått i sammen flere tilgjengelige tjenester i en og samme pakke for så å kalle det for "å finne opp nettet på nytt". Fildeling(filer, musikk og bilder), lynmeldinger og levering av innhold finnes det hundrevis av løsninger på allerede, og selv om Opera har alt dette inkludert, så føyer de seg bare til denne listen.

Men det er jo ikke bare fildeling. Det er hva som helst. Du har en chattetjeneste, man kan tenke seg andre kollaborasjonstjenester, osv. Å si at det "ikke er noe nytt" blir som å si at Nintendo DSi ikke er noe nytt i forhold til Game&Watch.

 

 

 

Såvidt jeg ser på dette er det ikke noen nytt som sådan

Det som er nytt er jo at PCen din blir en del av nettet, ikke bare en passiv "tilskuer". Klart man har kunnet kjøre webservere før, men da måtte man fikle en del. Det er jo helt nytt at bestemor kan kjøre webserver.

 

Ideen i seg selv er jo ikke så enormt orginal.

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Dette er en taktikk for å få oss til å gå over til opera browser. Det får de meg aldri til å gjøre. Flopp

Voldsomt til klaging på enkelte da.

 

Nei, de har selvsagt gjort dette for å skremme folk fra å bruke Opera! Det må det være! Hallo, logikk? Noen som har hørt om det?

Lenke til kommentar
Såvidt jeg ser på dette er det ikke noen nytt som sådan

Det som er nytt er jo at PCen din blir en del av nettet, ikke bare en passiv "tilskuer". Klart man har kunnet kjøre webservere før, men da måtte man fikle en del. Det er jo helt nytt at bestemor kan kjøre webserver.

 

Ideen i seg selv er jo ikke så enormt orginal.

Hvorfor ikke?

 

Om du leser den setningen i kontekst i forhold til resten av innlegget, så burde framgå at det ikke er noen nye revolusjonrende tjenester det er snakk om når jeg sier det ikke er noe nytt som sådan. Man kan jo diskutere om at noe er raskere eller enklere er noe nytt, men det burde i det minste framgå av innlegget hva jeg legger i begrepet i forbindelse med den setningen.

 

"Vi gjør eksisterende tjenester enklere og raskere" er ingen enormt orginal ide, hovedproblemet er å faktisk få det til i praksis.

 

AtW

Lenke til kommentar
Om du leser den setningen i kontekst i forhold til resten av innlegget, så burde framgå at det ikke er noen nye revolusjonrende tjenester det er snakk om når jeg sier det ikke er noe nytt som sådan. Man kan jo diskutere om at noe er raskere eller enklere er noe nytt, men det burde i det minste framgå av innlegget hva jeg legger i begrepet i forbindelse med den setningen.

 

"Vi gjør eksisterende tjenester enklere og raskere" er ingen enormt orginal ide, hovedproblemet er å faktisk få det til i praksis.

 

:p Opera sier: "Ok, webserver til dere. HER ---->!, ikke noe spesielt med kludder å sette opp."

Lenke til kommentar
"Webserver" er nå bare en av tjenestene og etter min mening den desidert minst interessante. Det eneste jeg ser av bruksområder for den er at jeg enkelt kan kjøre UI tester etc mot kunder.

 

Faktisk er dette ikke en webserver etter min mening.

Men potensiale vises først når noen begynner å utvikle nye tjenester.

Diskusjonen bør fortsette i den andre tråden.

Enig i det du sier her, jeg vil annta det er en sterkt spesialisert daemon sak som ellers ikke vil fungere som en tradisjonell webserver.

 

Jeg liker forsåvidt ideen mer etter å ha hatt den lagret litt i bakhodet og det blir spennende å se hvordan dette vil fungere i praksis, men ennå mer hvordan dette vil utvikle seg fremover.

 

Dette er i grunn en videreutvikling av en del Distributed Computing modeller.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Om du leser den setningen i kontekst i forhold til resten av innlegget, så burde framgå at det ikke er noen nye revolusjonrende tjenester det er snakk om

Tjenestene er bare demoer. Selve teknologien er ny og banebrytende.

 

Vel som jeg sa i innlegget mitt, ideen er ikke spesielt orginal, impementasjonen har veldig mye å si (les hhvordan det er løst teknologisk).

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...