Newklear Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Det her var bare noe jeg kom på sånn random, men uansett! 4:3 og 16:9 er to vanlige formater på TV etc. Er det en spesiell grunn til at 16:9 er kvadratet til 4:3? Eller er det bare en tilfeldighet? : ) Endret 11. juni 2009 av Newklear Lenke til kommentar
ozone Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Det her var bare noe jeg kom på sånn random, men uansett! 4:3 og 16:9 er to vanlige formater på TV etc. Er det en spesiell grunn til at 16:9 er kvadratet til 4:3? Eller er det bare en tilfeldighet? : ) Jeg vil tippe at det IKKE er en tilfeldighet! TV og video-bransjen og kringkasterne har i alle år slitt med problemer med å konvertere video fra NTSC til PAL, 60 Hz til 50 Hz og slike ting. Ved å la det "nye" sideforholdet 16:9 "gå opp" med det gamle på 4:3 så har de gjort det lett for seg selv og utstyrsprodusentene å "bakoverkompatible" seg Lenke til kommentar
Svish Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 hah, stilig! det der har jeg aldri tenkt på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå