Right Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Sitter her og tygger tyggis, og plutselig begynte det å knase i kjeven. Vet at det skjer innimellom, og ikke bare med meg, men jeg lurer på om noen vet hva det kommer av? Regner ikke akkurat med at det er noe skummelt, men det hadde vært interessant å vite. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Det kommer sikkert fra kjevemuskulaturen. Lenke til kommentar
andre3028 Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 fant dette på lommelegen En vanlig årsak er at leddet er blitt overbelastet fordi man "skjærer tenner". Mange biter tennene sammen i søvne - uten at der er klar over det. Dette kalles bruksisme. http://www.google.no/search?hl=no&q=kn...;oq=knekking+i+ Lenke til kommentar
Right Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) Jeg fant også den linken, og ser ikke helt at det har så mye relevans? Kjeven knaser, akkurat som om det er sand mellom kjevebeina. Den knekker ikke, jeg er ikke stiv, og det gjør ikke vondt. Men det kan hende det er muskulaturen, ja. Endret 12. juni 2009 av Right Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) Kjeven knaser, akkurat som om det er sand mellom kjevebeina.................... Men det kan hende det er muskulaturen, ja. Merker det samme i nakken, faktisk litt i kjeven også. Kommer av muskelspenninger. Knaser som om det er sand mellom skivene. Kiropraktoren tok et manupulasjonsgrep som er å "frigjøre" ledd-muskulatur - ble helt borte. Dessverre har det begynt å gradvis komme igjen. Endret 12. juni 2009 av fjellreven1 Lenke til kommentar
Right Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 Okei, da er det det. Men jeg lurer fortsatt på hva som faktisk SKJER. :!: Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) Men jeg lurer fortsatt på hva som faktisk SKJER. :!: Amatørforklart: Stram muskulatur som gnisser mot benet. Hvis jeg husker det, kan jeg spørre legen min neste gang. Han er spesialist på området og tar også mange av disse grepene som kiropraktorene bruker. Mulig du kan finne noe på http://www.kiropraktikk.no Endret 12. juni 2009 av fjellreven1 Lenke til kommentar
Right Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 Takk for link of amatørforklaring. Fint om du husker å spørre legen, ja. *litt over gjennomsnittlig interessert :!: * Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Jeg har hatt det samme problemet (egentlig ikke noe problem) siden tenårene. Tannlegen min sa jeg ville vokse det av meg, men det har enda ikke skjedd (er 43 år!). Hos meg er det bare på i kjeveleddet på den ene siden, og det er ikke vondt eller ubehagelig. Har bare lært meg å leve med det. Lenke til kommentar
Right Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 Ja, slik er det her også. Kun på den ene siden. Og ikke et problem, egentlig, men noe som trigger nysgjerrigheten min. Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Hvis du setter en finger på hvert ledd og åpner/lukker munnen, går det litt ut på den siden som knaser? Gjør det hos meg, nemlig! Føles litt feil, selv om jeg ikke har noen problemer med det. Lenke til kommentar
Right Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 Det går like mye ut på begge sidene hos meg, så det har nok ikke så mye å si. Det knaser ikke hele tiden, da. Det kommer og går i perioder, og varer ganske kort, egentlig. Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Oki. Amatørknaser, altså! Lenke til kommentar
Tesso Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Oki. Amatørknaser, altså! Eigd. Eg knekker i kjeven. Fått beskjed om å ikkje gjera da masse, kjeven kan visst dette ut av ledd Lenke til kommentar
Candle Jack Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 kan være menisken i kjeveleddet ditt. iallefall det tannlegen min sa til meg da jeg forklarte at jeg fikk knase/klikke- lyder fra kjeven min når jeg tygde på noe. Lenke til kommentar
Birthe Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Jeg har denne knase lyden du snakker om, men har en del andre kjeveproblemer også. Den er ganske forskjellig fra den typiske "klikkelyden" en har ved miniskproblemer (syns jeg i hvert fall). Ta det opp med tannlegen din om det er et stort problem for deg... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hvis jeg tar fingern på baksiden/under på kjeven og presser mens jeg flytter kjeven i motsatt retning får jeg en knaselyd. Gjør det heletiden, syns det er "digg" noen ganger Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Fint om du husker å spørre legen, ja. *litt over gjennomsnittlig interessert :!: * Fikk nevnt det såvidt: " Det kan komme fra en skive i kjeveleddet." Kommer det fra opp mot øret ? Lenke til kommentar
Right Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Jeg har ikke hatt det siden jeg startet denne tråden, men jeg tror det kom fra den muskelen, eller hva det er, som buler ut når man biter tennene sammen. Lenke til kommentar
Gjest Guest_Tiril_* Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Sitter her og tygger tyggis, og plutselig begynte det å knase i kjeven. Vet at det skjer innimellom, og ikke bare med meg, men jeg lurer på om noen vet hva det kommer av? Regner ikke akkurat med at det er noe skummelt, men det hadde vært interessant å vite. Du har noe av det samme problemet som jeg skjønner jeg! Jeg begynte med kiropraktorbehandling for noen mnd. siden da høyre siden av bekkenet hadde låst seg, og fikk samtidig også løsnet opp på nakken. Etter en tid begynte kjeven å "gå ut av ledd". Det gjorde det et par ganger og nå den siste tiden har det begynt å knase. Du kan sammenlikne knasingen ved at du tar en neve grus i hånda og presser stene mot hverandre....! Det er ikke smertefullt, men ubehagelig og plagsomt. Jeg har lest noe om TMT som er en slags diagnose.... Gå inn på TMT foreningen, der kan du kanskje få noen svar av det du lurer på, hvis du er i samme situasjon! Jeg har ikke turt å kontakte noe form for hjelp enda! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå