Memphis88 Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Hei Opplever fra tid til annen at pcn bare skrur seg av helt uten videre. Det kan være når jeg spiller spill, surfer, whatever. Det er snakk om en Acer Travelmate 7520G. Det begynte helt plutselig også, hadde ikke installert noe spesielt som jeg vet om. Har ingen virus eller slikt. Jeg har spekulert i om det kan være varme som gjør det. Vet at enkelte pcer har et program som skrur av pcen ved for høg varme, vet ikke om min er har det. Hvor finner jeg et program som kan overvåke temperaturer? Får ikke opp blåskjerm eller noe, det bare blir svart. Noe annet enn varme som kan gjøre det? Takker for all hjelp Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Hei Opplever fra tid til annen at pcn bare skrur seg av helt uten videre. Det kan være når jeg spiller spill, surfer, whatever. Det er snakk om en Acer Travelmate 7520G. Det begynte helt plutselig også, hadde ikke installert noe spesielt som jeg vet om. Har ingen virus eller slikt. Jeg har spekulert i om det kan være varme som gjør det. Vet at enkelte pcer har et program som skrur av pcen ved for høg varme, vet ikke om min er har det. Hvor finner jeg et program som kan overvåke temperaturer? Får ikke opp blåskjerm eller noe, det bare blir svart. Noe annet enn varme som kan gjøre det? Takker for all hjelp Det "programmet" du snakker om er BIOS'en din. Det vil si at det ikke kan avinstalleres. Hvorfor i alle dager vil du forhindre maskinen i å beskytte seg selv dersom den står i fare for å bli ødelagt? Prøv heller å undervolt'e CPU'en din, det senker ofte temperaturen uten å gå ut over ytelsen. Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Det "programmet" du snakker om er BIOS'en din. Det vil si at det ikke kan avinstalleres. Hvorfor i alle dager vil du forhindre maskinen i å beskytte seg selv dersom den står i fare for å bli ødelagt? Prøv heller å undervolt'e CPU'en din, det senker ofte temperaturen uten å gå ut over ytelsen. han har da vitterlig ikke sagt at han vil forhindre maskinen i å beskytte seg selv. han vil overvåke temperaturen for å sjekke om dette er den faktiske årsaken til at maskinen skrur seg av. Er skadelig for maskinen i lengden om dette vedvarer. det er sommer, det er varmt. vet at enkelte acer modeller har slitt med temperaturen. vil anbefale deg å sjekke om kjøleribba er tett(støv, hår osv) edit: http://forumet.no/lofiversion/index.php/t59515.html Endret 11. juni 2009 av Sangesland Lenke til kommentar
KingDingLing Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Det "programmet" du snakker om er BIOS'en din. Det vil si at det ikke kan avinstalleres. Hvorfor i alle dager vil du forhindre maskinen i å beskytte seg selv dersom den står i fare for å bli ødelagt? Prøv heller å undervolt'e CPU'en din, det senker ofte temperaturen uten å gå ut over ytelsen. han har da vitterlig ikke sagt at han vil forhindre maskinen i å beskytte seg selv. han vil overvåke temperaturen for å sjekke om dette er den faktiske årsaken til at maskinen skrur seg av. Er skadelig for maskinen i lengden om dette vedvarer. det er sommer, det er varmt. vet at enkelte acer modeller har slitt med temperaturen. vil anbefale deg å sjekke om kjøleribba er tett(støv, hår osv) edit: http://forumet.no/lofiversion/index.php/t59515.html Cool. Jeg tar den. Litt forhastet i besvarelsen, men svaret er fortsatt det samme. Temperaturen kan overvåkes av feks CoreTemp dersom den støtter det. Evt Laptop temp monitor, men den har jeg ikke testet så jeg vet ikke hvor nøyaktig den er. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Sjekk kjøleribba som Sangesland sier, kjøleribbene har ofte en aliuminiumsteip som det kan feste seg støv i, du kan trygt rive av denne teipbiten og fjerne støvet fra den. Du må selvsagt skru opp maskinen for å gjøre dette og risikerer å miste evt garanti. Jeg gjorde dette på min far sin Acer laptop og fjernet en stor 1x1 cm støvklatt som tettet luftgjennomstrømmingen og problemet forsvant, jeg fjernet også denne teipbiten og maskinen har fungert perfekt etterpå edit: trykkluft er også en god ide Endret 11. juni 2009 av Equerm Lenke til kommentar
Memphis88 Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 Har lastet ned everest. CPU-temp er ca 60 grader og GPU-temp er også ca 60 grader. Litt varmt, er det ikke? Skal innom biltema i dag og kjøpe trykkluft som foreslått på det andre forumet Sangesland linka til. Eventuelt skru opp pcn og sjekke, tror garantien er gått ut uansett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå