Gå til innhold

Hva hadde disse tre ideologiene å si for menneskeheten?


OddZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dagens verden ser vi ingen direkte former for fascisme, nazisme eller kommunisme - hvert fall ikke marixsme, for å holde det på det rene. Men det er verdt å legge merke til hvor mye de marxistiske idèene, som bygger mye på sosialisme, faktisk har rotfestet seg i dagens verden. Måten Norge styres på, er mye takket være disse grunnleggende idèene.

 

Fascisme og Nazisme er forresten nærmest identiske som politiske ideologier. Jeg vil si at fascisme også bygde mye på raseteorier i sin storhetstid, og at nazismen valgte å kjøre på dette rett og slett fordi det var populistisk korrekt å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I dagens verden ser vi ingen direkte former for fascisme, nazisme eller kommunisme - hvert fall ikke marixsme, for å holde det på det rene. Men det er verdt å legge merke til hvor mye de marxistiske idèene, som bygger mye på sosialisme, faktisk har rotfestet seg i dagens verden. Måten Norge styres på, er mye takket være disse grunnleggende idèene.

 

Dette kan nok diskuteres. Måten Norge styres på i dag er først og fremst basert på de mye mer grunnleggende kristen-humanistiske idéene. Kommunisme er dessuten en form for sosialisme, akkurat som en bil er en form for kjøretøy, sosialisme er som politisk begrep en samlebetegnelse for alt fra komunisme til anarki, og til sosialdemokrati. Heldigvis ser det ut til at kommunistisiske idéer får mindre og mindre betydning for samfunnet nå, selv om en del gamle 68´ere fremdeles klamrer seg til makta.

 

Fascisme og Nazisme er forresten nærmest identiske som politiske ideologier. Jeg vil si at fascisme også bygde mye på raseteorier i sin storhetstid, og at nazismen valgte å kjøre på dette rett og slett fordi det var populistisk korrekt å gjøre.

 

Du kan si hva du vil, men jeg må i så fall si at du lyver. Uten at jeg er noen stor tilhenger av fascisme, kan man i hvert fall ikke kritisere dem for sine ikke-eksisterende raseteorier. Ingen jøder ble sendt til konsentrasjonsleire før den tyske okkupasjonen av Nord-Italia, de italienske fascistene var de første som lovbestemte at alle mennesker skulle behandles likt uansett hudfarge, og det fascistiske Spania tok i mot flere titalls tusen jødiske flyktninger som de hjalp, og i tilegg hjalp spanske diplomater flere tusen andre jøder og flykte fra nazistene.

 

Populistisk korrekt var forresten et morsomt begrep, jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår hva det innebærer. :thumbup:

 

Hitler fant nok ikke opp alt selv, spesielt ikke jødehatet, men nazistenes raseteorier var ganske ny og unike, man erstattet faktisk klassenes kamp med rasenes kamp. Nazismen plukket litt fra både det ene og det andre, sosialisme, fascisme, ispedd litt nasjonalsjåvinisme og satte pangermanismen og raseteoriene i sentrum av det hele.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...