fantenberg Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Hei. Jeg har i lang tid tenkt mye på hva jeg vil utdanne meg til, og det er viktig for meg å tenke nøye igjennom dette, og være sikker på å velge riktig når den dag kommer. BI har lenge vært en aktuell skole for meg å vie min studietid til, da jeg interesserer meg for mye av de tilbudene de har og det virker som en meget bra skole med høy kvalitet. Jeg er klar over at fristen for studieåret 09/10 er utløpt, men BI har som kjent løpende opptak og det er fortsatt mulig å søke, selv om jeg kanskje i hovedsak tenker på dette frem mot neste søknadsfrist. Jeg har vurdert flere forskjellige bachelorer på BI, og mange virker interessante, men jeg klarer ikke bestemme meg. Jeg håper kanskje noen der ute (gjerne BI-studenter, men selvfølgelig alle andre også) kunne hjelpe meg med dette viktige valget. For jeg vil nødig begynne en bachelor og slutte på den etter et halvt års tid. Dette vil koste meg alt for mye penger, i tillegg til at jeg vil bli skuffet over meg selv. Men til saken. Jeg er en person som liker å jobbe med mennesker, og liker å snakke. Holde foredrag og lignende har jeg ingen problemer med. Å lede en gruppe eller å være med på å organisere noe, passer godt for meg. Jeg interesserer meg veldig for politikk, samfunnsspørsmål og hvorvidt det er riktig eller galt å lede verden på den måten den blir ledet i dag. Jeg er veldig interessert i å lære om hvordan verden er satt sammen, og hvordan økonomien blir fordelt verden over, og hvorfor det er slik. Jeg er også interessert i å lære om markedet, analysere markedet fremover og hvorfor markedet vil bli slik som det blir. Jeg har vurdert forskjellen på en master i økonomi og administrasjon, versus de andre bachelorene. Og ut i fra mine egenskaper og interesserer, har jeg silt ut økonomi og administrasjon og eiendomsmegling som de mest aktuelle kandidatene. Jeg er som sagt veldig interessert i å lære om markedet, dets krefter, hvordan det styres og hvorfor det er slik. Er det økonomi og administrasjon som er riktig vei å gå? Jeg er ikke like interessert i matematiske formler og den slags, selv om jeg vet at det går greit å komme seg igjennom. Jeg liker også å jobbe med mennesker, snakke med folk og er flink til å kommunisere (håper jeg). Eiendomsmegling? Hva skal jeg velge? Jeg har også vurdert samfunnsøkonomi og jus ved universitet. Endret 11. juni 2009 av tgnedal Lenke til kommentar
^aM^ Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Økonomi og administrasjon lærer deg økonomi konsepter på et person nivå og på et bedrifts nivå. Jeg vet ikke helt hvordan det er lagt opp selv, da jeg har en søknad om å komme inn på denne studierettningen selv ved UiS Virker for meg som om du er en person som kanskje burde vurdere samfunnsøkonomi i steden, da det er mer rettet mot hvordan samfunnets ressurser forvaltes osv. Meget kurrant utdanning hvis du ønsker deg en karriere innen politikken. Jens Stoltenberg har en slik. Hvis du velger økad, så kan du jo alltids ta en mastergrad som styrer deg mer inn på samfunnsoppgaver, eller du kan bli siviløkonom, begge deler får jobbe med folk, penger, og hvis du ønsker - samfunnet. Håper dette hjelper. Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 Takk for svar. Det er jo et hav av muligheter. Har tenkt på bachelor i økad, også kan man velge et spesialiserende felt på mastergraden, og da kunne jeg valgt samfunnsøk. Syns jeg leste at dette var en mulighet et sted. Tar gjerne mot flere tips Lenke til kommentar
haarod Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Samfunnsøkonomi er det eneste jeg kommer på, hvis økonomibiten er viktig for deg. Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Det endrer seg fra dag til dag hva jeg vil, akkurat nå heller jeg mot jus. Men har heldigvis god tid til å tenke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå