VTW Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Har en Thompson "SpeedTouch" 546 som brukes som modem, og går deretter videre til et trådløs router av merket D-Link DI-542. Problemet mitt går i at jeg skal ha åpnet en lytteport, og dette blir vanskelig når SpeedTouchen fungerer som både et modem og en router. Jeg har i prinsippet to routere etterhverandre da. Derfor tenkte jeg, er det mulig å gjøre D-Linken om til een slags Hub/Switch med trådløs tilknytningsmulighet? I såfall, hvordan? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Logg deg inn på routeren og velg LAN. Slå av DHCP. Koble kabel fra modemet i en av lanportene på router. Forny evt ipadresse på PC. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Tror det er bare å koble SpeedTouchen mot en lan-port på D-linken. I hvertfall slik jeg gorde det med min trådløsrouter. Satte også ip-range til SpeedTouchen mellom 2 - 100 og trådløsrouteren mellom 102 - 200.. Lenke til kommentar
VTW Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Ok, jeg går inn på D-Link'en, velger "DHCP" i menyen til venstre og velger "DHCP Server: Disabled". Er dette alt? Fugnerer den som en hub nå? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 De 4 lanportene fungerer som en switch når du slår av DHCP. Ikke bruk internettporten lengre. Lenke til kommentar
VTW Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Fungerer den trådløse funksjonen også som en slags trådløs switch også? Trenger jeg ikke å gjøre noe med "Static DHCP" eller "Starting IP Address" og "Ending IP Address". Altså, jeg bruker foreløpig bare den trådløse nettverksmuligheten til D-linken. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Ja den trådløse fungerer som en "switch" også (aksesspunkt). Så lenge du ikke bruker internettporten (WAN) så har du ingen sperrer. Du har slått av DHCP slik at det ikke vil være forskjell om du endrer start/end adresse for DHCP :-) Endret 11. juni 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
VTW Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 hehe, greit Skjønner nå. Et siste spm: Du sier ikke bruke WAN/internettporten. Jeg bruker allerede WAN-porten til å motta signaler fra den forrige routeren. Altså fra SpeedTouch'en til D-link'en. Skal denne kobles til en av de fire andre portene? Lenke til kommentar
radivx Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Det stemmer. WAN/Internettporten på D-Link'en skal ikke brukes. Den skal kobles til speedtouch via en vanlig LAN port. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Ja, en kabel skal gå fra en LAN-port på SpeedTouch'en til en LAN-port på D-Link'en. Det eneste problemet du kan ende opp med her er at du ikke lenger får tilgang til setup-sidene til D-Link'en; pga. IP-adressekonflikt. Det kan f.ex. hende at du trenger å gjøre noen endringer på det trådløse oppsettet, så det kan være greit å ha muligheten. Tidligere mottok PC'ene dine IP-adresser (via DHCP) fra D-Link; nå vil de få dem fra SpeedTouch. Dersom D-Link og SpeedTouch opererer med ulike IP subnett (192.168.x.x vs. 10.0.x.x, f.ex.), så vil du ikke få tilgang til D-Link'ens websider etter dette skiftet. Løsningen er å gi LAN-siden av D-Link'en en statisk IP-adresse i det samme subnettet som SpeedTouch'en bruker. (Ettersom du har slått av DHCP-serveren i D-Link'en, så må du gi PC'en en statisk IP-adresse i samme subnett for å få kontakt med D-Link'en igjen ...) Det blir mange detaljer å holde rede på her, men når det endelig er satt opp riktig trenger du ikke gjøre noe mer med det. Lenke til kommentar
VTW Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Hmm, ja nå forsto jeg litt mer. Prøvde å plugge nettverksledningen fra en LAN-port til SpeedTouch'en til en LAN-port i D-Link'en. Men da forsvant internettet, og jeg satt igjen med "bare lokalt". Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Forny ipadressen. Evt restart PC så skal alt være OK. Dette skyldes at du får ny ip fra routermodem. Lenke til kommentar
espenf Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Det enkleste ville vel være å sette SpeedTouch'en i bridge-modus. Da fungerer den som et rent modem og du bruker D-Link'en som router. Bruksanvisning. Lenke til kommentar
VTW Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg prøver å følge bruksanvisningen du gav meg, espenf Jeg har koblet meg til SpeedTouch'en ved hjelp av kabel. Er altså direkte tilkoblet. Men når jeg skriver inn 192.168.1.1 i adressefeltet til IE, så kommer det ikke opp noen ting (Noe det ifølge bruksanvisningen skal gjøre) Jeg kommer derimot inn på en side om jeg skriver http://10.0.0.1/ Videre følger jeg bruksanvisningen, og trykker på "SpeedTouch" i menyen til venstre og deretter "Set Up" nederst på siden. Da kommer følgende beskjed opp (se bildet) Lenke til kommentar
espenf Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Ser at du har NextGenTel. Jeg har lest litt på http://www.ngtforum.net/ og ser at noen opplever dårligere hastighet etter å ha satt modemet i bridge-modus. Du bør derfor kanskje lese deg litt mer opp på dette og eventuelt kontakte kundeservice før du setter det i bridge-modus. Jeg har bare erfaring med tilsvarende modem og Telenor. Da fungerte det helt fint med bridge-modus. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Problemet kan være at noen routermodem ikke kommer i ADSL2+ når de blir satt i bridge. Tror jeg vil råde trådstarter til å unngå bridge dersom han ikke får hjelp av en mer datakyndig... Lenke til kommentar
VTW Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Fikk det til nå. Gjorde den trådløse routeren om til en switch, og la inn at den skulle holde en bestemt port åpen, så nå funker alt som ønsket. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå