Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

D-link DI-524 - Kan jeg gjøre den om til en hub/switch?

Anbefalte innlegg

Har en Thompson "SpeedTouch" 546 som brukes som modem, og går deretter videre til et trådløs router av merket D-Link DI-542.

Problemet mitt går i at jeg skal ha åpnet en lytteport, og dette blir vanskelig når SpeedTouchen fungerer som både et modem og en router. Jeg har i prinsippet to routere etterhverandre da.

Derfor tenkte jeg, er det mulig å gjøre D-Linken om til een slags Hub/Switch med trådløs tilknytningsmulighet?

I såfall, hvordan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fungerer den trådløse funksjonen også som en slags trådløs switch også?

Trenger jeg ikke å gjøre noe med "Static DHCP" eller "Starting IP Address" og "Ending IP Address".

Altså, jeg bruker foreløpig bare den trådløse nettverksmuligheten til D-linken.

Lenke til kommentar

hehe, greit :p Skjønner nå. Et siste spm:

Du sier ikke bruke WAN/internettporten. Jeg bruker allerede WAN-porten til å motta signaler fra den forrige routeren. Altså fra SpeedTouch'en til D-link'en. Skal denne kobles til en av de fire andre portene?

Lenke til kommentar

Ja, en kabel skal gå fra en LAN-port på SpeedTouch'en til en LAN-port på D-Link'en.

Det eneste problemet du kan ende opp med her er at du ikke lenger får tilgang til setup-sidene til D-Link'en; pga. IP-adressekonflikt. Det kan f.ex. hende at du trenger å gjøre noen endringer på det trådløse oppsettet, så det kan være greit å ha muligheten.

Tidligere mottok PC'ene dine IP-adresser (via DHCP) fra D-Link; nå vil de få dem fra SpeedTouch.

Dersom D-Link og SpeedTouch opererer med ulike IP subnett (192.168.x.x vs. 10.0.x.x, f.ex.), så vil du ikke få tilgang til D-Link'ens websider etter dette skiftet.

Løsningen er å gi LAN-siden av D-Link'en en statisk IP-adresse i det samme subnettet som SpeedTouch'en bruker. (Ettersom du har slått av DHCP-serveren i D-Link'en, så må du gi PC'en en statisk IP-adresse i samme subnett for å få kontakt med D-Link'en igjen ...)

Det blir mange detaljer å holde rede på her, men når det endelig er satt opp riktig trenger du ikke gjøre noe mer med det.

Lenke til kommentar

Hmm, ja nå forsto jeg litt mer.

Prøvde å plugge nettverksledningen fra en LAN-port til SpeedTouch'en til en LAN-port i D-Link'en. Men da forsvant internettet, og jeg satt igjen med "bare lokalt".

Lenke til kommentar

Jeg prøver å følge bruksanvisningen du gav meg, espenf

Jeg har koblet meg til SpeedTouch'en ved hjelp av kabel. Er altså direkte tilkoblet.

Men når jeg skriver inn 192.168.1.1 i adressefeltet til IE, så kommer det ikke opp noen ting (Noe det ifølge bruksanvisningen skal gjøre)

Jeg kommer derimot inn på en side om jeg skriver http://10.0.0.1/

Videre følger jeg bruksanvisningen, og trykker på "SpeedTouch" i menyen til venstre og deretter "Set Up" nederst på siden.

Da kommer følgende beskjed opp (se bildet)

post-69388-1244718583_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ser at du har NextGenTel. Jeg har lest litt på http://www.ngtforum.net/ og ser at noen opplever dårligere hastighet etter å ha satt modemet i bridge-modus.

Du bør derfor kanskje lese deg litt mer opp på dette og eventuelt kontakte kundeservice før du setter det i bridge-modus.

Jeg har bare erfaring med tilsvarende modem og Telenor. Da fungerte det helt fint med bridge-modus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...