Baranladion Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Heisann, vi har en terrasse som vi har lyst til å gjøre noe med. Terrassen er over garasjen og i betong, men underlaget har sunket noe mellom ytterveggene og bæreren i midten slik at det danner seg 2 vanndammer når det regner. Hvilken måte er best å rette dette før flislegging på? Er også ett beslag rundt ytterkanten som vil ta inn vann hvis det står sånn det er nå. Det er 2 lag med membran og 3 lag med plast fra byggeåret (1975) under toppstøpet. Kan det lønne seg å legge membran på nytt for å være sikker på at vannet ikke trenger igjennom? Og hva kan gjøres med kanten fra beslaget mot betongen for å hindre vann i å trenge inn der? Ett forslag jeg har fått er å støpe med flytebetong, så legge membran og deretter takpapp før flislegging... Er litt redd for at dette kan bli dyrt siden terrassen er på 38 kvm. Noen som har noen forslag på andre løsninger og hva ett prosjekt som dette kan koste? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
eimo99 Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) Skal du bruke flytebetong må du på de fleste typer støpe 2 cm. Ikke bruk membran og takpapp under nye fliser!!! Takpapp er ikke egnet underlag får å flislegge. Du må bruke en diffusjonsåpen membran får å sikre at du ikke får 2 tette lag. Produkter jeg kan anbefale: Pci novoment flyt http://www.flisekompaniet.no/binary/8530/file?download=true Laticrete Hydroban http://www.flisekompaniet.no/binary/9029/file?download=true veil pris på produktene er: Pci novoment flyt 299 pr 25 kg forbruk = 20 kg pr m2 pr cm støp dvs 38m2*40kg=1520 kg masse= 61 sekker Laticrete Hydroban 2099 pr 18 kg forbruk = 0,9 kg pr m2 i 2 strøk dvs 38m2*0,9kg= 34 kg = 2 spann Total pris 18239+4198=22437 kr Endret 12. juni 2009 av eimo99 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 Tusen takk for et godt svar, ville du brukt samme løsningen dersom vi skal gå for terrassebord istedet? Da trenger man kanskje ikke like mye støp, men bare få det rett og legge membran oppå der? Eller er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Hvis du skal ha gulvet av bord så trenger du vel strengt tatt ikke støpe i det hele tatt? Avretting tar du med bjelkelaget. Dvs lekter deg opp der det er lavt. Lenke til kommentar
eimo99 Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Hvis du skal ha gulvet av bord så trenger du vel strengt tatt ikke støpe i det hele tatt?Avretting tar du med bjelkelaget. Dvs lekter deg opp der det er lavt. som over. Men hvis du skal ha membran under der kan du ikke bruke den membranen jeg foreslo i sted. Den kan ikke ligge som " slite" lag. men da kan du bruke: Pci Secoral 2k http://www.flisekompaniet.no/binary/8426/file?download=true Hvis du skal bruke membran vil jeg anbefale å sette planke gulv på bein som er festet til betongen. Da smører du membran etter du har satt ned bein. Feste ben med: Hey`di Bolt fast http://www.heydi.biz/filer/prodark/39.pdf Bor hull til ben og fyll inn Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 Semtex: problemet da vil være at de to gropene i betongen vil fylles med vann og ligge lenge før det tørker iogmed at plankene ligger over og tar imot sol og varme, er ikke helt sikker på hvor lenge den originale fuktsperren holder, og vil helst ikke ha vann ned i garasjen eimo: Høres bra ut, men hva gjør jeg med overgangen mellom betongen og beslaget som ligger over? Er det bare å overlappe med membran i sprekken, eller burde jeg gjøre noe annet der? Takk igjen for svar Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Semtex: problemet da vil være at de to gropene i betongen vil fylles med vann og ligge lenge før det tørker iogmed at plankene ligger over og tar imot sol og varme, er ikke helt sikker på hvor lenge den originale fuktsperren holder, og vil helst ikke ha vann ned i garasjen Ahh ja jeg tenkte ikke over muligheten for lekasje ned i garasjen. Nok en fordel med nytt grunnarbeid da ja. Lenke til kommentar
eimo99 Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) Semtex: problemet da vil være at de to gropene i betongen vil fylles med vann og ligge lenge før det tørker iogmed at plankene ligger over og tar imot sol og varme, er ikke helt sikker på hvor lenge den originale fuktsperren holder, og vil helst ikke ha vann ned i garasjen eimo: Høres bra ut, men hva gjør jeg med overgangen mellom betongen og beslaget som ligger over? Er det bare å overlappe med membran i sprekken, eller burde jeg gjøre noe annet der? Takk igjen for svar Du overlapper med membran bånd. Pci Secoral 2k er en sementmembran så den kan brukes som avretting hvis det ikke er mye det har sunket. Hvis det er mye, fåreslår jeg at du sparkler opp søkket med: Pci pericrete http://www.flisekompaniet.no/binary/8411/file?download=true Det er en håndsparkel som du kan sparkle det ut med før mambran smøring. Endret 12. juni 2009 av eimo99 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) veil pris på produktene er:Pci novoment flyt 299 pr 25 kg forbruk = 20 kg pr m2 pr cm støp dvs 38m2*40kg=1520 kg masse= 61 sekker Laticrete Hydroban 2099 pr 18 kg forbruk = 0,9 kg pr m2 i 2 strøk dvs 38m2*0,9kg= 34 kg = 2 spann Total pris 18239+4198=22437 kr Er det forresten nødvendig å rette hele platået? Det er jo på en måte bare 2 "baner" i mellom ytterkonstruksjonen og bæreren i midten som trengs å "heves". Ville det kunne gått rettet disse opp på samme niva som resten av terrassen (kanskje litt høyere) slik at det blir ett fall ut mot siden som vannet kan renne av? Hvis vi da legger terrassebord over vil jo ikke dette synes. Det viktigste for meg er at vannet ikke blir liggende og at garasjen er tett. Endret 12. juni 2009 av enden Rettet en feil i sitat-kode :) Lenke til kommentar
eimo99 Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 veil pris på produktene er:Pci novoment flyt 299 pr 25 kg forbruk = 20 kg pr m2 pr cm støp dvs 38m2*40kg=1520 kg masse= 61 sekker Laticrete Hydroban 2099 pr 18 kg forbruk = 0,9 kg pr m2 i 2 strøk dvs 38m2*0,9kg= 34 kg = 2 spann Total pris 18239+4198=22437 kr Er det forresten nødvendig å rette hele platået? Det er jo på en måte bare 2 "baner" i mellom ytterkonstruksjonen og bæreren i midten som trengs å "heves". Ville det kunne gått rettet disse opp på samme niva som resten av terrassen (kanskje litt høyere) slik at det blir ett fall ut mot siden som vannet kan renne av? Hvis vi da legger terrassebord over vil jo ikke dette synes. Det viktigste for meg er at vannet ikke blir liggende og at garasjen er tett. Det er ikke veldig bra med hold over tid, hvis det ikke overdekkes. da er det kanskje andre løsninger jeg vill ha vurdert. hvis vannet samler seg i 2 dammer går det jo evnt å slipe ned en "renne" så vannet renner vekk. Vanskelig å si hva som lønner seg når man ikke har sett stedet selv. Sikkert litt billigere å støpe opp hele på nytt med "vanlig" betong,evnt med pumpebil, men siden det har sunket fra før er det ikke sikkert det har godt av ett par tonn ekstra vekt. Hvis du skal ha planker tror jeg kanskje at jeg hadde laget renner selv, bare pass på at de går ned i avløp( takrenne o.l) hvis det blir rennende ned langs veggen blir det stygge flekker som blir vanskelige å fjerne samt større sjanse for skade på veggen. Lenke til kommentar
JSet Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 4 år senere... Jeg har kommet oppi den samme problemstillingen nå selv, med terrasse over garasjen som holder på litt vann. Hvordan løste du dette med fallet? Jeg tenkte å legge opp lirer og støpe oppå, med ca 1cm pr meter med fall. Hvilket produkt kan jeg bruke for å få en tynn påstøp? Lenke til kommentar
eimo99 Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Vanlig tørrbetong ( b-20osv) egner seg ikke i tynne skikt. Hey`di har 2 varianter de anbefaler. Flytstøp og Flytstøp fin. Flytstøp kan brukes fra 2cm til 8cm pr lagtykkelse Flytstøp fin kan brukes fra 0,5cm og opp til 2 cm. Ved tynnskikt anbefales det å øke vedheften til underlaget med HEy`di bom fast. Se forøvrig video her Det er riktignok ett garage gulv men prisnippet blir likt på terrasser.. Lenke til kommentar
JSet Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Blir litt dyrt med Hey'di synes jeg... måtte brukt 45-50 sekker. Så nå har jeg støpt med betong. Hva kan jeg bruke fpr å få det tett? tenkte jeg skulle legge takpapp oppå og så legge tre-platting oppå der igjen. Kan kanskje male med epoxy maling eller legge membran som på et bad... noen tips? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå